
Dramatičan pad prodaje u januaru bi mogao da bude odgovor
Globalno tržište električnih vozila (EV) se opravlja od jednog od najdramatičnijih kolapsa mesečne prodaje. Istraživanje kompanije Rystad Energy je pokazalo da je u januaru prodato samo 672.000 električnih vozila, otprilike samo polovina prodaje ostvarene u decembru 2022. i samo 3-procentno povećanje u odnosu na januar 2022.
Tržišni udeo električnih vozila među svim prodatim putničkim automobilima je takođe pao na 14% u januaru što je značajno niže u odnosu na 23% zabeleženih u decembru, navodi Revija HAK.
Prodaja električnih vozila je bila na stabilnoj uzlaznoj putanji poslednjih godina, a usporavanje prodaje je zabrinjavajuća vest za industriju. Poreske olakšice i državne subvencije su do danas podupirale tržište električnih vozila, s obzirom na to da države identifikuju elektrifikaciju voznog parka putničkih automobila kao taktiku za postizanje ciljeva nulte emisije štetnih gasova. Smanjenje ili ukidanje ovih subvencija na početku godine je negativno uticalo na raspoloženje potrošača. Sada proizvođači automobila pokušavaju da preokrenu silaznu putanju i spasu tržište u 2023.
Subvencije za električna vozila u mnogim evropskim zemljama i kontinentalnoj Kini su smanjene početkom godine, a povratak bilo kakve značajnije subvencije je malo verovatan u bliskoj budućnosti. Jedini tračak nade za globalnu perspektivu je tržište SAD-a, koje je upravo na početku svog puta elektrifikacije i uvođenja poreskih olakšica. SAD je jedino veliko tržište koje je zabeležilo povećanje prodaje električnih vozila i tržišnog udela u odnosu na prethodnu godinu, mada je njegov doprinos globalnom ukupnom iznosu još uvek relativno minimalan.
Kina, najveće globalno tržište električnih vozila, doživela je smanjenje prodaje električnih vozila od gotovo 50% u januaru 2023. u poređenju s prethodnim mesecom. Mada je prošlog meseca došlo do marginalnog rasta prodaje električnih vozila u Evropi u odnosu na prethodnu godinu, tržišni efekat je bio loš, pri čemu su mnoge zemlje prikazale strmoglavi pad prodaje električnih vozila od decebra 2022. Kako su se subvencije za električna vozila bližile kraju, mnogi potrošači su požurili s uplatama za nova vozila i realizovali su ih pre kraja 2022. Zbog toga je prodaja krajem 2022. rasla, ali je referentan podatak o tek blagom rastu prodaje u odnosu na 2022. godinu. Ako se očekuje električna revolucija, tih 3% rasta je previše malo.
Sve to je verovatno podstaknulo Teslu na velike popuste za svoje vozila, a reagovali su i neki drugi proizvođači električnih automobila.
Izvor: Revijahak.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla