home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Smart ForTwo

Najmanji segment tržišta ostao je u jednu ruku siroče. Smart ForTwo se oprašta ne ostavljajući, za sada, prirodnog naslednika. Njegovo lansiranje i njegov komercijalni život su obeležili jednu zanimljivu priču u eri mikro automobila.

Svaka priča, pa i ova o Smartu, ima početak, sredinu i kraj. Iako je najvažnije kako priča završava, postoje trenuci koji priču čine najzanimljivijom. Mali urbani automobili u Evropi su uvek činili žilu kucavicu tržišta, ali kad se pre više od 25 godina pojavio Smart slika se drastično promenila.

Smart ForTwo je obeležio jedno doba i jedan trend. Njegov život je bio relativno dug i uspešan, neki će reći životni vek pun trenutaka velike briljantnosti, ali i onih nešto mračnijih. Uprkos svemu, njegov oproštaj predstavlja važnu prekretnicu, kako za marku, tako i za milione vozača širom sveta, piše Klix.ba.

Smart ForTwo

Iako je njegov razvoj započeo u ranim devedesetih, prvi put smo ga mogli videti tek na Pariskom sajmu automobila 1998. godine i nije mogao proći nezapaženo. Uprkos svojoj veličini, s dužinom od tek 2,5 metara, predstavljao je koncept pun logike, praktičnosti i funkcionalnosti. Bio je rođen automobil koji je obećavao da će saobraćajne gužve i probleme s parkiranjem ostaviti u prošlosti.

Smart ForTwo je bio pionir, a marka je prodala više od dva miliona vozila

Mada počeci nikada nisu laki, za Smart ForTwo su problem predstavljali problemi tokom njegove rane faze oko bezbednosti. Ipak je to Daimler sredio na "smart" način osmislivši koncept "kaveza", tako da je taj aspekt mnogima bio zapanjujući. Prva generacija modela ForTwo je krenula više nego uspešno, tako da je Smart, koji je tada kontrolisao Daimler Group, odlučio da ponudi i drugi model, Smart ForFour. Bio je to isti koncept, samo s više vrata i više sedišta. Ali nije nastao samo ForFour, Smart je u jednom trenutku ponudio kupcima i coupe i roadster i crossblade derivate.

Tokom ovih više od 25 godina komercijalnog života, ForTwo se predstavio u tri različite generacije, a poslednja od njih predstavljena je 2014. godine sa značajnim promenama u dizajnu i veličini, jer je jednako kao i ‘’Dvojka’’ narasla na 2,69 metara dužine. Bio je to ujedno i početak električne ere za marku, ere koja danas zauzima značajnije mesto nego ikad.

Smart ForTwo

S više od dva miliona prodatih jedinica u 46 zemalja širom sveta, Daimler grupa je 2020. godine najavila prodaju svoje fabrike Hambach, rodnog mesta Smarta, kompaniji Ineos Automotive. Ugovorom je bilo predviđeno da će fabrika nastaviti da proizvodi ForTwo četiri godine do 31. marta 2024. godine. Taj datum je već prošao i, prema planu, mali gradski automobil već nas je napustio. Poslednjih godina prodaja je naglo pala zbog pojave jeftinijih konkurenata. Nije pomogla ni činjenica da je postao dostupan samo u električnom formatu, nešto što je na kraju podiglo ionako visoku cenu mnogo više od prihvatljivog.

Kontrolu preuzeli Kinezi

U to vreme Smart je od jednog automobila postao cela serija proizvoda. Nemci su kontrolu nad kompanijom predali svojim kineskim partnerima, Geely Group, jednom od najvećih azijskih automobilskih konglomerata. Nakon preuzimanja kontrole, došlo je do značajnih promena u brendu koje su, između ostalog, povećale prisutnost Smarta u drugim tržišnim nišama, pa i u električnoj.

Danas smo svedoci lansiranja modela kao što su Smart #1 i Smart #3. Vozila koja napuštaju urbani koncept da bi proširila svoj raspon delovanja isključivo u električnim formatima. Iako se ForTwo kakav smo poznavali više neće vratiti na tržište, njegova proizvodnja je prestala, međutim, njegov koncept nije. Naime, Smart želi ponovo da lansira model, doduše malo izmenjenog formata i, naravno, s drugim imenom. Njegov prirodni naslednik biće poznat kao Smart #2. I on bi trebalo da bude auto mikro formata, ali ne tako mali kao do sada.

Navodno, nova generacija Smarta #2 bi trebalo da naraste do tri metra, ali će i dalje imati kabinu sa samo dva sedišta. Kinezi žele da Smart bude jeftin, odnosno vrlo jeftin. Biće dostupan samo u električnoj verziji s dometom od približno 300 kilometara. Biće lansiran 2026. godine, a nadamo se da ćemo moći uskoro znati više detalja o njemu.

Izvor: Klix.ba

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Smart



čitanja : 1412



Komentari