home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Tesla Model Y

Početak kraja ili samo prolazno kašljucanje tržišta?

Sada kada je opšte usporavanje potražnje za električnim vozilima potvrđeno lošim prodajnim rezultatima Tesle i BYD-a, dva najveća proizvođača baterijskih vozila na svetu, svi se pitaju da li je ovo početak kraja ili samo prolazno kašljucanje tržišta.

Nedavno su i Tesla i BYD dostigli prekretnice u proizvodnji automobila. Amerikanci su proizveli šest miliona električnih vozila, a rezultat je došao samo pola godine nakon što je iz fabrike izašlo 5-milionito vozilo, dok su Kinezi na drugoj strani proslavili proizvodnju 7-milionitog NEV vozila.

BYD Denza 7

U mrtvoj trci između američkog i kineskog proizvođača, koja je krajem prošle godine pripala Kinezima, situacija u ovoj godini ne izgleda ni blizu tako dobro, ni za jedne, ni za druge.

Kako navodi Klix.ba, usporena potražnja za baterijskim vozilima rezultat je nekoliko faktora. Visoke cene, ukidanje subvencija, rast cena osiguranja, spora izgradnja dodatnih punionica, opšta neizvesnost na tržištu, pa čak i dolazak konkurencije poput Xiaomija, usporili su ova dva velika igrača, pa čak i većinu drugih proizvođača.

Tesla na minus 20,2 posto, BYD dvostruko lošiji

Zabrinutosti ima na obe strane. S isporukama u prvom kvartalu ove godine od "samo" 386.810 automobila, što je pad od 20,2 posto u odnosu na prethodmi kvartal i minus od 8,5 posto na godišnjem nivou, Tesla je zabeležio svoj prvi pad prodaje u poslednje četiri godine. Samo u Nemačkoj, Tesla je u prvom kvartalu prodao oko 7.500 automobila manje nego prošle godine u istom periodu, zabeleživši pad veći od 36 posto.

Ako na to dodamo da je američki proizvođač u tri giga fabrike proizveo mnogo više vozila (433.371 jedinica) nego što je isporučio tokom tog perioda, evidentno je da je briga Elona Muska još veća, a njegova reakcija s najavom otpuštanja 10 posto radnika (14.000) nije nimalo bezazlena.

S druge strane, postoji dobar deo zaliha automobila širom sveta, što znači da bi srećni kupci u narednom periodu mogli da iskoriste ovaj suficit i dobiju sjajne ponude po nižim cenama.

Ne cvetaju ruže ni Kinezima. BYD je navodno od kineske vlade u poslednje tri godine dobio 3,7 milijardi dolara pomoći kao deo plana preuzimanja svetskog trona elektrifikovanih vozila. Međutim, kada su svi očekivali da BYD furiozno ubaci u petu brzinu i nadmaši Teslu već s prvim kvartalom ove godine, oni su takođe podbacili.

Najveći kineski proizvođač električnih vozila navodi da je prodaja u prvom tromesečju 2024. godine pala za 43 posto u poređenju sa poslednjim kvartalom 2023. godine, vrativši tako Tesli titulu najvećeg prodavca električnih vozila na svetu.

Nakon spektakularne prodaje od 526.409 automobila u poslednjem kvartalu 2023, BYD je u prvom tromesečju tekuće godine prodao tek 300.114 vozila, što je dramatičan pad. Istina, u poređenju s prvim kvartalom 2023. godine prodaja BYD-a je porasla za 13,4 posto, ali opšti pad potražnje i manje brojke od očekivanja jasno pokazuju da ni BYD ne posluje onako kako je očekivao.

Xiaomi uzburkao tržište, Nemci dižu ruke

S druge strane, kao novi remetilački faktor pokazuje se dolazak novih igrača na EV tržište. Svetski mediji vide Xiaomi kao potencijalnog "ubicu vodećih brendova" u nastanku. Evidentno je da Xiaomi pokušava da primeni istu uspešnu strategiju u automobilskom sektoru kao što je to izveo u industriji pametnih telefona, kada je celom svetu pokazao da može sličan proizvod da ponudi za mnogo manje novca od rivala.

Xiaomi SU7

Njihov prvi automobil SU7 je prava pretnja Teslinom Modelu S i Porscheu Taycanu, budući da se taj model u Kini prodaje po otprilike tri puta nižoj ceni od Taycana u Evropi. Potpuno očekivano, s početnom cenom od 27.500 evra, Kinezi su zabležili više od 100.000 rezervacija u samo nekoliko dana od početka prodaje.

Osim toga, dok inflacija i dalje nagriza građane, razno-razne studije pokazuju da električna vozila beleže strašan gubitak vrednosti. To je još jedan u nizu otežavajućih faktora koji proizvođačima ne ide u prilog. Istovremeno, najveće evropsko tržište, Nemačka, beleži pad prodaje veći od 14 posto u prvom kvartalu ove godine u poređenju sa istim periodom 2023. Nemci su ukinuli subvencije, a interes kupaca je na jako niskim granama.

Norveška je raj za električare

Međutim, to ne znači da su električna vozila potpuno otpisana. Uzmimo za primer Norvešku. U ovoj skandinavskoj zemlji tržište električnih vozila bi ove godine trebalo da nadmaši vozila s benzinskim motorima. Takav scenario je sasvim izvestan, jer je Norveška jedina zemlja na svetu, koja je na putu da zabrani prodaju novih automobila s motorima na unutrašnje sagorevanje i to već od 2025. godine.

Istovremeno, iako će se uskoro održati evropski izbori na kojima će se znati sudbina automobila sa SUS motorima iza 2035. godine, Brisel tera EU članice da se pridržavaju ugovora o zelenoj tranziciji. Bez obzira na status običnih automobila u bližoj budućnosti, EU zemlje moraju da grade i šire mrežu punionica.

To je još jedan pokazatelj da električni automobili itekako imaju budućnost i da je trenutna situacija samo prolazno i privremeno kašljucanje dok se čvrsto ne pozicioniraju na automobilskom tržištu. Ostaje samo pitanje da li će od 2035. ostati kao jedina opcija ili u suživotu s benzincima (i dizelašima), što je mnogo realnija i slika i prilika.

Izvor: Klix.ba

Foto: Arhiva Autoblog.rs / BYD / Tesla / Xiaomi



čitanja : 475



Komentari