
Nemački koncern Volkswagen, inače i dalje najveći strani proizvođač automobila u Kini, polako gubi bitku za ogromno kinesko tržište s tamošnjim domaćim proizvođačima. Valjda i zato što su mu Kinezi ukrali deo tehnologije.
Volkswagen je najavio da će do 2026. u Kini smanjiti troškove proizvodnje električnih automobila za 40 posto. Na ovaj način Volkswagen i sa svojim ostalim markama poput Audija, Porschea i Škode nastoji da ostane konkurentan na tržištu koje je najveće na svetu. Ali kineski rivali su sve uspešniji. BYD, koji je prošle godine postao najveći prodavac električnih automobila na svetu i time prestigao Teslu, a model Seagull prodaje za 9000 evra, što je neverovatna cena za ovako solidan električni automobil.
Kako je u sredu na velikom sajmu automobila u Pekingu, gde je iz Nemačke došla cela uprava koncerna, rekao predsednik Uprave Volkswagena Oliver Blume, konkretan cilj u smanjenju troškova je da bi mogli da počnu proizvodnju električnih automobila koji bi se u Kini prodavali za manje od 20.000 evra. Blume je rekao i da je nemački div prošle godine u Kini prodao tri miliona automobila, a do 2030. godine planira četiri miliona. Taj cilj će biti teško ostvariv jer raste i udeo kineskih automobila prodatih u svetu: trenutno iznosi šestinu, a očekuje se da će 2030. dostići trećinu.

Volkswagen ima za cilj da zadrži 15 posto udela na kineskom tržištu. 2030. tamo će se prodavati 28 miliona novih automobila, od čega će polovina biti električni. Prošle godine Kinezi su kupili 22 miliona novih automobila, od čega 5,1 milion električnih, što je izuzetno puno jer ih je 2020. godine prodato samo 900.000. Blume je takođe najavio da će Volkswagen grupa, koja takođe uključuje Audi i Porsche, ponuditi 40 novih modela u Kini u sledeće tri godine, uključujući 30 električnih automobila. Za sve te nove modele Blume planira da razvoj i istraživanje prenese iz Nemačke u Kinu, gde su puno brži u razvoju novih modela.
Volkswagen je drugi najveći proizvođač automobila na svetu nakon Toyote, ispred Hyundaija i Stellantisa (koji uključuje Peugeot-Citroën, Fiat, Opel, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Jeep...). Kako piše nemački Der Spiegel, Volkswagen je postao potpuno zavisan od kineskog tržišta, jer se tamo nalazi svaki treći automobil koji proda. Kad bi tamo stala prodaja, u opasnosti bi bio i evropski Volkswagen.
“Razvod nije moguć”, kaže Oliver Blume, direktor koncerna. Dok se južnokorejski Hyundai i japanski Nissan i Honda polako povlače iz Kine, takođe zbog sve autoritarnije vladavine Xi Jinpinga, Volkswagenu to ne polazi za rukom – i zato što je postao pretesno povezan s dve velike kineske državne firme: FAW i SAIC.
Nijedan strani proizvođač automobila nije se tako dobro etablirao u Kini kao Volkswagen, inače u partnerstvu s FAW-om i SAIC-om. Prilika za prodor na ovo tržište otvorila mu se pre 40 godina, kada su novonastaloj srednjoj klasi sve više bili potrebni automobili, a kineska industrija još nije proizvodila dovoljno kvalitetnih vozila. Volkswagen je popunio ovu prazninu. U partnerstvu s FAW-om i SAIC-om već je otvorio 39 fabrika i zaposlio 90.000 Kineza. Pre pandemije profiti u Kini koji su pristizali Volfsburgu su iznosili iše od četiri milijarde evra na godišnjem nivou. Uprava koncerna je tada glavnog konkurenta videla u Tesli, a ne u kineskim proizvođačima. Tokom pandemije godišnja dobit u Kini je pala s 4,4 na tri milijarde evra. Odjednom su se pojavili Kinezi kao konkurenti i Volkswagenov udeo na sve većem kineskom tržištu pada i nastavlja da pada, uglavnom zato što nije uspešan u prodaji električnih automobila. Ove godine dobit nemačkog koncerna na kineskom tržištu iznosi samo 1,5 milijardi evra.
Možda kineski proizvođači nadmašuju Volkswagen i zato što je bio žrtva hakera i industrijske špijunaže. Kako piše Der Spiegel, Kinezi su, između ostalog, prisvojili razvoj benzinskog motora i menjača. Kaže se da su hakeri iz Narodnooslobodilačke vojske Kine.
Volkswagen je sada pod pritiskom SAD-a jer ima fabrike i u zapadnoj kineskoj pokrajini Ksinjiang, gde su stotine hiljada Ujgura navodno zatočene u logorima. Volkswagen se brani da tamo nema robovsku radnu snagu i pokušava se povući iz Ksinjianga, što Peking ne bi voleo da vidi. Tako se našao u točku hladnog rata između SAD-a i Kine, a važno mu je i američko tržište.
Izvor: Seebiz.eu / Der Spiegel
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen