
Nekada je VW Golf bio neprikosnoveni vladar evropskog tržišta. Čak 32 godine u poslednjih pet decenija kompakt iz Volfsburga je vedrio i oblačio prodajnom statistikom. Međutim, Evropa ima novog lidera u obliku pristupačnog Sandera, pa se analitičati pitaju da li je rumunski hatchback novi "Golf" na evropskom tržištu?
Kako navodi Klix.ba, sa osam generacija i napunjenih 50 godina Golf je na novoj prekretnici u Evropi. Ne samo Golf, već i ostali klasični modeli, kojima tržište sve više okreće leđa, jer se kupci trendovski okreću, čas SUV-ovima, čas električnim vozilima. Međutim, s rastom inflacije i sve većih cena automobila, Evropa ima novog favorita.
Moramo pomenuti da je Golf u nepunih pet decenija čak 32 puta bio najprodavaniji automobil u Evropi. Povremeni bljesak u prošlosti su napravili Fiat 127 (1974. - 1978.), Renault 5 (1979. - 1982.), Fiat Punto (1995., 1997. i 1999.), Peugeot 206 (2003.), Opel Astra (2005. i 2006.) i Peugeot 207 (2007.), da bi se Golf nakon toga ponovo stabilizovao i zauzeo čelnu poziciju sve do unazad dve godine kada je kompakt iz Volfsburga lidersku poziciju izgubio, prvo od Peugeota 208, a zatim od Tesle Model Y. Oporavak Golfa traje i on nije moćan kao u zlatna vremena, zato su na scenu isplivali novi i igrači, a Sandero je taj koji predvodi prodaju u ovoj godini.

Sandero, Golf, Peugeot 208...
Iako se Golf ove godine strelovito penje ka vrhu prodajne tablice u Evropi, smetnju mu pravi rumunski hatchback, koji je nakon prva četiri meseca tekuće godine ostao da stabilno gospodari evropskim tržištem. Dacia je u aprilu bila na pragu 100.000 isporuka.
Naime, rumunski proizvođač je zabeležio 97.021 isporučenih primeraka Sandera, što je u odnosu na isti period iz 2023. godine rast od 23,2 posto pozivajući se na podatke koje obrađuje platforma Dataforce. Tačnije, Dacia je na evropskom tlu, u periodu od januara do kraja aprila, plasirala 18.278 Sandera više nego u istom periodu prošle godine, što je ogroman napredak za model koji je već godinama prisutan na tržištu.
Uz Citroen C3 (47,2%), Golf je sa 52,9 posto čak ostvario najveći rast u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, po broju isporučenih jedinica (85.781) kompakt iz Wolfsburga ostaje drugoplasirani iza Sandera, ali ispred Peugeota 208 (75.249), Clija (71.560) i Octavije sa 69.790 prodatih primeraka.

Zahvaljujući privatnim kupcima i onima koji nisu deo statistike koja vozi službene automobile, Dacia Sandero je ovogodišnji lider evropskog tržišta. Rumunski hatchback je prošle godine u fotofinišu izgubio tron od Tesle Y, a godinu pre bukvalno za dlaku je bio bolji Peugeot 208. Ipak, ove godine Sandero je čvrsto na liderskoj poziciji.
Kako je Sandero napravio ovakav skok? Rumunski proizvođač je doživeo preporod pod Renaultovom upravljačkom palicom, pa prodajne brojke rastu iz godine u godinu, a Sandero je već godinama pri samo vrhu. Sandero je njihov najprodavaniji model ispred Dustera, a njegov SUV derivat Stepway je taj koji ovaj model vuče kao nezaustavljiva lokomotiva.
Rumunu godi opšti rast cena, jer kupci racionališu s kupovinom i izbegavaju da doplaćuju skupe opcije kod konkurencije, koje na kraju niti razumeju, niti znaju kako se koriste. Odgovaraju mu i odluke pojedinih vlada o ukidanju subvencija na električne i plug-in hibridne modele, pa i tu hvata kupce koji nemaju motiv za kupovinu skupih vozila bez pomoći države. Uostalom, cene Dacije uopšteno, a svakako i Sandera su prilično pristupačne za evropski standard.

Pristupačan model, još pristupačnije ponude
Uz standard kakav uživaju građani Evropske unije, novi automobili sa ovako niskim cenama su mnogo dostupniji. Na sve to treba dodati da su lizing ponude skoro pa na nivou cena mesečne pretplate za kablovsku televiziju.
Zato ne čudi što ćete u Francuskoj, Italiji, Nemačkoj i ostatku Evrope za novi Sandero videti ponude s izraženim mesečnim ratama sa simboličnim "već od 89 evra".
Zato je Sandero ove godine, uz stabilnost prodaje koju Dacia ostvaruje u poslednjen periodu, s razlogom najprodavaniji novi automobil u Evropi. S obzirom da je evropsko tržište iz meseca u mesec raste, uz opšti rast prodaje benzinskih i hibridnih modela, mnogi konvencionalni automobili su registrovali rast prodaje. Nije iznenađenje, ali u takvim prlikama Dacijin hatchback dodatno je stabilizovao poziciju iz prethodnih godina i iskoristio priliku kakva se ne propušta.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Dacia