
Odgovor Pekinga na dodatne carine EU-a na uvoz električnih automobila iz Kine najviše bi naškodio proizvođačima automobila u Nemačkoj, a najteži udarac bi pretrpeo Porsche, utvrdili su analitičari.
EK je objavio da bi od početka jula mogao da uvede preliminarne dodatne carine na uvoz električnih automobila na baterije iz Kine, u rasponu od 17 do 38 posto, zbog "nepoštenih subvencija" proizvođačima. Dodali su ipak da su stupili u kontakt s kineskim vlastima da bi razmotrili moguća rešenja, u skladu s propisima Svetske trgovinske organizacije (WTO), prenosi Hina.
Kineski proizvođači automobila su pozvali Peking da odgovori podizanjem carina na uvoz automobila na benzinski pogon iz EU-a, navodi kineski list Global Times.
Na sastanku iza zatvorenih vrata na kojem su učestvovale i evropske automobilske kompanije, kineska automobilska industrija je pozvala vladu "da usvoji odlučne protivmere (i) predložila da se pozitivno razmotri podizanje privremenih carina na benzinske automobile s motorima velike zapremine", piše Global Times.
Sastanak je organizovalo kinesko ministarstvo trgovine, a učesnici su uključivali kineske firme SAIC i BYD, te nemačke BMW, Volkswagen i Porsche, izjavila su dva upućena izvora.
Glavni stručnjak Kineskog centra za automobilsku tehnologiju i istraživanje (CATARC) i zamenik direktora Kineskog istraživačkog centra za automobilsku strategiju i politiku Liu Bin izjavio je krajem maja za Global Times da bi Peking trebalo da podigne carine na benzinske limuzine i sportske terence s motorima zapremine iznad 2,5 litara s 15 na 25 posto.
"Evropska komisija škodi evropskim firmama i evropskim interesima", kaže šef BMW-a Oliver Zipse sredinom juna. BMW u Kini s partnerima proizvodi električni SUV BMW iX3 i električni Mini Cooper koje prodaje na tržištu Evropske unije. U matičnoj Nemačkoj proizvode modele Serije 4, 6, 7, i7 i 8 koje izvoze u Kinu.
To znači da bi se kompanija našla između čekića i nakovnja budući da bi njeni automobili bili podrvrgnuti carinama i u EU i u Kini. Kina čini gotovo trećinu BMW-ove prodaje, prema godišnjem izveštaju. Kineske carine bi najteže pogodile nemačke proizvođače koji su lane, prema podacima o trgovini, gotovo trećinu vozila prodali upravo na najvećem svetskom tržištu.

Većinu prodatih vozila su proizveli u kineskim pogonima, ali brojne luksuzne modele još uvek proizvode u Nemačkoj. Najviše problema s kineskim carinama imao bi Porsche, u većinskom vlasništvu Volkswagena, budući da automobile uglavnom proizvodi u Nemačkoj i izvozi ih u Kinu koja čini četvrtinu njegove globalne prodaje.
Kompanija je lane kupcima u Kini isporučila 79.283 automobila, za 15 posto manje nego u 2022. U prvom kvartalu ove godine prodaja mu je pala za 24 posto, delom i zbog posustale potrošnje u azijskom divu.
Volkswagen bi najmanje stradao ako Peking odluči da uvede carine budući da u Kini prodaje samo 2.5 posto automobila proizvedenih u nemačkim pogonima, pokazuje godišnji izveštaj. Ipak, kompanija želi da sačuva pa i poveća 14.5-procentni udeo na kineskom tržištu, na 15 posto, pa bi mogao da joj naškodi eventualni bojkot kineskih kupaca.
Kineska filijala Volkswagen Grupe, uključujući Porsche, i kompanije koje su osnovali s kineskim proizvođačima prodali su lane u Kini više od 3.2 miliona automobila, a njih 3.06 miliona je proizvedeno u kineskim fabrikama. VW-ov luksuzni brend Audi izvozi nešto više od osam posto automobila koje prodaje u Kini.
Mercedes-Benzu je Kina najveće tržište, s udelom u prodaji od oko 30 posto i prodatih nešto više od 737 hiljada vozila u 2023. Nešto više od 80 posto automobila prodatih u Kini je proizvedeno u kineskim pogonima, a ostatak stiže iz inostranstva.
Švedski proizvođač automobila Volvo Cars, u većinskom vlasništvu kineskog Geelyja, veliku većinu vozila prodatih u Kini proizvodi u kineskim pogonima, s udelom izvoza od samo oko četiri posto.
Izvor: Hina / Index.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Porsche / BMW