home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Fiat fabrika

Pokušaj balansiranja između prošlosti i budućnosti

Evropski automobilski giganti našli su se u paradoksalnoj situaciji - dok nastavljaju da razvijaju električna vozila, istovremeno ulažu ogromna sredstva u održavanje proizvodnje motora s unutrašnjim sagorevanjem.

Ova strategija igranja na dva fronta na prvi pogled deluje kao pametna mera opreza, ali zapravo predstavlja opasnu i pogrešnu procenu koja može koštati Evropu njene dominantne pozicije u autoindustriji, piše Klix.ba.

BMW fabrika

Ugledni nemački list "Focus" ukazuje na ključni problem: razvijanje novih platformi za obične automobile s modernim motorima i sistemima za kontrolu emisija zahteva milijarde evra investicija. Ova ogromna ulaganja dolaze u najgorem mogućem trenutku - baš kada električni automobili dostižu cenovnu konkurentnost s tradicionalnim vozilima.

Jeep Avenger proizvodnja

Tehnološki napredak električnih vozila je vidljiv: baterije omogućavaju sve veću autonomiju, vreme punjenja se dramatično skraćuje, dok istovremeno cene goriva za vozila sa SUS motorima rastu zbog CO2 poreza. Svi pokazatelji upućuju na to da električna mobilnost stoji pred eksplozivnim rastom.

Audi Q4 e-tron

Kina ne čeka - Kina napada

Kineski proizvođači ne gube vreme na dileme. Njihova strategija je jasna i efektna - nude električne automobile koji su tehnološki napredni i cenovno pristupačni (mada trenutno ograničeni carinskim barijerama), ali takođe proizvode i vozila s klasičnim motorima po cenama s kojima Evropa ne može konkurisati.

Brendovi poput SAIC-a, Cheryja i Geelya dokazali su da mogu da isporuče kvalitet koji parira evropskom, samo uz znatno niže cene. Ova situacija preti ratom cena na oba fronta - i kod električnih i kod klasičnih automobila - a Evropa ulazi u tu bitku podeljena i oslabljena raspršenim resursima.

Gde leži prava šansa Evrope

Pravi as u rukavu evropske industrije jeste električna mobilnost. Evropski proizvođači već su izgradili solidnu tehnološku prednost, imaju prepoznatljiv kvalitet izrade, snažne brendove i razvijene distributivne mreže širom sveta. Ono što još uvek nedostaje je masovna proizvodnja koja bi omogućila ekonomiju obima i time značajno sniženje cena.

Vraćanje fokusa na motore s unutrašnjim sagorevanjem je dvostruko pogubno - ne samo što uvećava troškove, već odvlači pažnju i resurse od onoga što bi trebalo biti jedini prioritet. Time se usporava cela transformacija industrije.

Put napred

Opstanak i prosperitet evropske autoindustrije zavisi od tri ključna faktora: drastičnog sniženja troškova proizvodnje električnih vozila, brzog razvoja infrastrukture za punjenje i maksimalnog iskorišćavanja postojećih tehnoloških prednosti.

Porsche Macan

Vraćanje motorima s unutrašnjim sagorevanjem nije pragmatizam - to je sentimentalnost prema prošlosti. A dok se Evropa predaje nostalgiji, ostaje nam samo da se nadamo da kineski proizvođači neće upasti na tržište kao buldožer i srušiti ono što je nekada bila moćna evropska autoindustrija - industrija koja tvrdoglavo odbija da pusti prošlost.

Izvor: Klix.ba / Focus

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Fiat / BMW / Jeep / Audi / Porsche

Evropska autoindustrija se suočava s masovnim otpuštanjima, koliki je stepen problema u pitanju?

Poslednjih dana, Stellantis je najavio obustavu proizvodnje u nekoliko fabrika u Evropi, a Bosch je potvrdio planove za masovna otpuštanja. Čini se da se na Starom kontinentu sprema velika mećava.

Najnoviji podaci samo potvrđuju razmere problema. Pored 54.000 izgubljenih radnih mesta u 2024. godini, dodatne desetine hiljada radnika će ostati bez posla u 2025. godini. Sve se ovo dešava u vreme kada evropski proizvođači automobila i delova gube konkurentnost u odnosu na Kinu, a troškovi proizvodnje u EU rastu. Lista gigantskih kompanija koje najavljuju otpuštanja u valovima se povećava iz dana u dan.

Automobilski sektor u Evropi prolazi kroz težak period. U poslednjim danima, Stellantis je objavio da će privremeno zatvoriti proizvodnju u više svojih evropskih postrojenja, dok je Bosch potvrdio nameru da značajno smanji broj radnika. Trenutne procene pokazuju zabrinjavajuće brojke. Ovaj trend se odvija u momentu kada evropski proizvođači vozila i dobavljači delova gube tržište u odnosu na kinesku konkurenciju, dok istovremeno troškovi poslovanja u EU kontinuirano rastu.

Obustava proizvodnje

Stellantis koncern, koji objedinjuje marke poput Peugeota, Citroëna, Opela, Jeepa i Fiata, nedavno je saopštio odluku o privremenom zatvaranju proizvodnje u više evropskih lokacija. Najduža pauza planirana je u francuskom gradu Poissyju – punih 15 radnih dana, tačnije od 13. do 31. oktobra. Prekidi će zahvatiti i pogone u Italiji, Nemačkoj, Španiji i Poljskoj. U poljskom Tychyju pojedini radnici su već upućeni na prinudni odmor, dok će proizvodne trake stati na nekoliko dana. Ovo nisu nove mere – Stellantis i drugi proizvođači već nekoliko meseci povremeno zaustavljaju proizvodnju kao odgovor na tešku situaciju na tržištu. Ovakvi potezi jasno signaliziraju da problemi u evropskoj autoindustriji nisu kratkoročne prirode.

Bosch ukida 13.000 radnih mesta

Paralelno s tim, nemački gigant Bosch, vodeći svetski dobavljač automobilskih komponenti, najavio je veliko smanjenje radne snage. Plan je da se ukine približno 13.000 pozicija širom različitih sektora – od administracije do direktne proizvodnje. Zvanično objašnjenje kompanije je "usklađivanje organizacione strukture sa smanjenom potražnjom". Ova vest je posebno alarmantna jer se ne odnosi isključivo na proizvođače vozila, već i na dobavljače komponenti – ključne aktere u lancu snabdevanja autoindustrije.

Rešenje postoji

Prema CLEPA-i (Evropsko udruženje dobavljača), situacija među dobavljačima je kritična zbog visokih troškova energije, rada i regulativa u EU u odnosu na Aziju i SAD. Kineska ekspanzija (BYD, Chery, MG) agresivno osvaja tržište nudeći pristupačnija električna vozila.

Studija Roland Bergera pokazuje da Evropa gubi konkurentsku poziciju: 83 posto klasičnih automobila sastavlja se u EU, ali kod električnih vozila taj udeo pada na 70 posto. Ključni delovi se takođe sve češće proizvode van EU. Proizvodnja u Evropi je skuplja 15-35 posto od najisplativijih lokacija. Ako se trend nastavi, ugroženo je 300.000-350.000 radnih mesta u sektoru autodelova. Rešenje je u dugoročnoj industrijskoj strategiji, smanjenju strukturnih troškova, investicijama u nove tehnologije (baterije, softver), podsticajima za lokalnu proizvodnju i proaktivnoj politici poput kineskog modela – subvencije i podrška umesto sankcija.

Zaključak je nedvosmislen

Ako Evropa ne sprovede dvojnu strategiju – onu koja istovremeno jača konkurentnost i štiti domaću proizvodnju – autoindustrija u našem regionu će pretrpeti ogromne gubitke radnih mesta i ključnih kompetencija. U tom slučaju, zaostatak za Kinom postaće neizbežna realnost.

Izvor: Klix.ba 



čitanja : 85



Komentari