
Dacia je godinama bila merilo za jeftine ili blaže rečeno - povoljne automobile. Uostalom, njena uloga u Renault grupi je od početka bila takva. Međutim, Dacia više nije povoljna kao pre i ne može sama da odgovori pretnjama s istoka, jer ukoliko se uskoro ne pojavi neki novi brend s pristupačnim cenama, kineski vrag će odneti šalu.
Nova 2025. godina prema kineskom kalendaru biće u znaku vladavine zelene zmije. Simbolika koja stoji iza "zelene" zmije, u vreme kineske nadmoći na polju električnih (zelenih) automobila, poklapa se s njihovom sve većom dominacijom, navodi Klix.ba.

Superiorno stvorenje ili pravi vrag koji ne priznaje suparnika i njegov autoritet se sprema da zada težak udarac evropskim rivalima, koji kao da su u nekakvom "nokdaunu" ili bolje rečeno u začaranom krugu između elektrifikacije, straha od euro standarda i nikad veće inflacije.

Ne tako davno, pre dve decenije bili smo svedoci rađanju pristupačnog evropskog brenda – Dacije. Rumuni pod vodstvom Renaulta, koji je uspeo da utrpa i ujedno reciklira stare i isprobane delove s polica u ne baš sjajno dizajnirane automobile, postali su veoma brzo pravi hit u Evropi iz dva razloga.
Proverena mehanika i pristojna cena su bile formula za uspeh u pobedi u borbi za jeftine automobile protiv kineskih brendova, koji su i tada napadali Evropu i srećom nisu našli svoje mesto pod suncem. Međutim, Dacia je za dve decenije izrasla u respektabilan brend Renault Grupe i više nije jedina koja može da zadrži napad kineske zmije, jer i kineski automobili imaju glavu i rep.

Iako prodaja Sandera doživljava renesansu u Evropi, dolaskom novih modela, Joggera, Dustera i nedavno Bigstera, Dacia više nije tako povoljna. Ima Dacia sve veću publiku, koja baš traži i ceni automobile koji nisu previše tehnološki superiorni, koji nemaju hrpu moderne tehnologije i koji formom i sadržajem ispunjavaju potrebe kupaca, jer i ovi automobili koštaju do 25 posto manje od većine rivala drugih evropskih brendova. Ali, već sada postoji bojazan da to neće trajati večno i da se razlika iz godine u godinu smanjuje.

S druge strane, već se najavljuje sledeća generacija Sandera koji će "milion posto" postati rob elektrifikacije, što jasno implicira da će poslednji stub odbrane postati manje pristupačan. Dodajmo desetine obaveznih sistema pomoći vozaču koje Evropa nameće i tovari ih kao na stari čiviluk i dobićemo Daciju koja je sve samo ne povoljna.
Tržište automobila se neprestano menja, ali sada su nam više nego ikada potrebni povoljni automobili. Uzmimo u obzir inflaciju i nesrazmerno povećanje cena novih automobila od bar 30 posto u poređenju s periodom pre pandemije, pa ćemo dobiti sliku da smo za cenu aktuelnog Logana "do juče" mogli dobiti dizelsku Škodu Octaviju.
Dacia je i dalje tu, žanje velike uspehe sa Sanderom, ali Azijati iduće godine spremaju desant na Evropu, jer pre nego što počnu lokalno da proizvode, poslaće stotine brodova s povoljnim automobilima koje do sada Evropa nije iskusila. Koliko god se uvodili dodatni nameti na kineske električne automobile, oni ne posustaju ni koraka, već još ofanzivnije gaze ka Evropi.
Na sajmu automobila u Parizu su osvanili potpuno novi brendovi za koje smo uvereni da ni prosečan poznavalac autoindustrije u Kini ne zna da postoje, ali još na desetine drugih u nastanku već spremaju program širenja na Evropu. Takođe, Stellantis je na legalan način uveo brend Leapmotor na Stari kontinent, koji već montira automobile u Fiatovoj fabrici u Poljskoj. Njihov ulazni model T03 već se prodaje u Italiji za manje od 20.000 evra, dok Italijani unedogled obustavljaju proizvodnju električnog Fiata 500e. To je popularna i tražena cifra modela koju Evropljani predugo najavljuju kao neki ekskluzivni boks meč.

Evropski proizvođači su odjednom okrenuli ploču i počeli da se odriču električnih automobila, jer su Kinezi u tom poslu realno korak ispred. Sada se odjednom traži da se benzinci i dizeli zadrže što duže, jer se time zadržavaju i radna mesta i profit. Strah od uvođenja Euro 7 norme mogao bi zaista da bude ogroman udar, ali još je veći strah od kineske "zelene" zmije, koja se ne boji ni visokih carina. Penali koji će EU proizvođače dočekati zbog neprodatih, prevashodno skupih električnih automobila i kazni na ime emisije CO2 će izvesti upravo Kinezi.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Dacia / Leapmotor