
Kada je krajem prošle nedelje predstavio Tesla Cybercab, Ilon Mask je obećao da će se proizvoditi u "vrlo velikom" broju. Hrabre reči, ali još uvek postoji mnogo neprijatnih regulatornih prepreka koje Tesla mora da reši pre nego što ovo potpuno autonomno vozilo uopšte nanjuši proizvodnu traku, a kamoli da počne da se proizvodi u ozbiljnim količinama.
Kao i drugi Teslini modeli, Cybercab se oslanja na tehnologiju autonomne vožnje baziranu samo na kamerama, ali nema upravljač, papučice ni ikakve druge kontrole. Iako to ima smisla za vozilo koje može samostalno da vozi 100 posto vremena bez ikakve ljudske intervencije, u stvari nije nimalo lako dobiti odobrenje za postavljanje takvog vozila na javne puteve i postojeće robotaksi kompanije zbog toga koriste vozila koje imaju fizičke kontrole iako voze potpuno samostalno.

S druge strane, svaki proizvođač automobila koji želi da lansira vozilo bez standardnih kontrola u SAD-u mora da dobije dozvolu američke Nacionalne administracije za bezbednost saobraćaja (NHTSA) da to učini. GM je još 2022. pokušao da dobije izuzeće za uvođenje svojih Cruise robotaksija bez normalnih kontrola, ali je nakon dve godine odustao od zahteva nakon što je ostao bez odgovora službi, navodi Jutarnji.hr.

Iapk, ako Tesla uspe da dobije odobrenje NHTSA-e za uvođenje Cybercaba, trenutni propisi bi im dozvoljavali proizvodnju samo 2500 vozila godišnje bez volana i pedala, izveštava Bloomberg. To ne bi bilo dovoljno ni da se približno postigne Maskov cilj upravljanja ogromnom flotom robotaksija širom Sjedinjenih Država i ciljevi za prodaju automobila čak i privatnim kupcima. Prema profesoru prava na Univerzitetu Južne Karoline i stručnjaku za autonomna vozila, Brajantu Vokeru, "izuzeća nisu održiv put za masovnog proizvođača", osim ako "Kongres ne poveća ovo ograničenje".
Mask insistira na tome da će Tesla početi da proizvodi Cybercab pre 2027., iako još nisu ni podneli zahtev za izuzeće od NHTSA. Možda odugovlače zbog dramatičnog efekta ili je sve to uobičajena Teslina praksa po kojoj rokovi nisu baš previše relevantni ni važni.
Tesla nema dozvolu za testiranje ili uvođenje automobila bez vozača u Kaliforniji i verovatno je godinama udaljen od dobijanja iste. Možda bi bilo malo lakše staviti Cybercab na put u državama poput Teksasa, ali čak i tamo, Tesla se suočava s teškom borbom dokazivanja da je ova tehnologija spremna za praktičnu primenu.
Izvor: Jutarnji.hr / Bloomberg
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla