
Prodajne brojke u Evropi pokazuju da su električni automobili u septembru bili malo interesantniji kupcima, ali broj registracija na međunarodnom nivou pokazuje drugu sliku. Kina ostaje glavno tržište sa još jednim rekordnim mesecom, jer Kinezi proizvode električne automobile brzinom koja je nedostižna za bilo koji evropski brend.
U nedostatku boljeg izraza, može se reći da evropskim proizvođačima električnih automobila u 2024. godine ne ide dobro. Izveštaji pokazuju različite rezultate od tržišta do tržišta. Dok jedni beleže pad, na drugim tržištima ima rasta, ali ukupna slika kaže da tržište stagnira zbog globalne recesije i da samo Kina drži nogu na gasu.
Evropa nastavlja da vodi tranziciju tempom koji se čini presporim za ostatak sveta. Međutim, usred pesimizma, Evropa počinje da pokazuje prve znakove oporavka. Ništa još nije izgubljeno, ali prodajni ritam je suviše spor u odnosu na prognoze i očekivanja, navodi Klix.ba.
Za 2024. godinu mnogi analitičari i stručnjaci su imali ambiciozne prognoze koje se ne ostvaruju. Krajem prošle godine počeli smo da primećujemo promenu trenda. Nakon godina snažnog rasta, registracije električnih i plug-in hibridnih automobila su usporile, uglavnom zbog političkih odluka EU.
Iako je Evropa sebi postavila cilj da iskoreni zagađenje u saobraćaju do 2035. godine, mnoge zemlje ne pokazuju potrebnu podršku da se ova tranzicija dogodi.
Krajem prošle godine Nemačka je okončala svoj plan pomoći kupcima i ukinula subvencije. Međutim, Nemci su svesni da se moraju vratiti na eko bonuse ukoliko žele rast prodaje. U međuvremenu, Francuska je ovog meseca objavila planove za smanjenje vladine podrške za kupovinu električnih automobila.
Uprkos tome, prodaja električnih automobila u septembru je ostavila pozitivan utisak kod dilera. Tokom 30 dana prošlog meseca registrovano je skoro 300.000 jedinica, odnosno 4,2 posto više u odnosu na isti period prošle godine. Glavni pokretač ovog rasta bila je Velika Britanija, koja je pokazala rast broja registracija od 24 posto u samo mesec dana. Tesla Model 3 i Model Y su i dalje najistaknutije jedinice na tržištu, a sledi ih MG4 Electric.
Uprkos solidnim rezultatima, barem ne tako negativnim kao pre nekoliko meseci, Evropa nije još izašla iz začarane šume. Sledećih nekoliko meseci biće kritični za ocenu regionalne politike trgovine električnih vozila. Privremeni ciljevi za Euro 7 standard, staviće EU tržište na test.
Očekuje se da će Evropa dostići prodaju od 3,78 miliona električnih vozila 2025. godine i 9,78 miliona 2030. godine. Ove prognoze su 24, odnosno 19 posto niže od prethodnih procena. Neophodna je saradnja svih zemalja da bi se konačno proširila prodaja električnih automobila.
U međuvremenu, na drugom kraju sveta, Kina zastrašuje svojim brojkama. Za samo 10 godina, tržište električnih automobila je prešlo od apsolutno ničega do 1,12 miliona registrovanih vozila tokom prošlog meseca, što predstavlja rast od 47,9 posto u odnosu na isti mesec lane. Stopa penetracije električnih automobila (EV) i plug-in hibrida (PHEV) prevazilazi sva očekivanja. Očekuje se da će u mesecima, koji su preostali do kraja godine, biti premašeni svi do sada poznati rekordi.
Gledano globalno, prodaja električnih automobila tokom meseca septembra je porasla za 30,5 posto zahvaljujući pre svega Kinezima.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Peugeot