home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Dacia Spring

Poznavaoci prilika užurbano smanjuju dugoročne prognoze prodaje za električna vozila u Evropi, postavljajući pitanje o ostvarivosti vladinih ciljeva.

Nemačka industrija zatražila je ublažavanje EU regulative za emisiju CO2, navodeći da predstavlja egzistencijalnu pretnju evropskoj industriji.

Prodaja električnih vozila u Evropi trenutno stagnira na oko dva miliona godišnje, dok je za dostizanje kvota Evropske unije i britanske vlade za 2030. potrebno povećanje od oko pet puta. Potražnja je usporila kako je tržište ranih korisnika zasićeno, a interesovanje korporativnog sektora opalo.

EU i Ujedinjeno Kraljevstvo propisali su da prodaja električnih vozila treba da dosegne oko 80% svih novih prodaja sedana i terenaca do 2030. godine, te 100% do 2035.

Kazne za one koji ne ispune ciljeve

Ovi ciljevi nisu samo simbolični – postavljene su visoke kazne za proizvođače koji ih ne ispune.

U Ujedinjenom Kraljevstvu, kazna iznosi 15.000 funti (18.000 evra) za svako vozilo s motorom sa unutrašnjim sagorevanjem prodato iznad dozvoljene kvote.

Niko ne sumnja da će prodaja električnih vozila ponovo zabeležiti snažan rast. Ipak, da bi ciljevi bili ostvareni, cene automobila moraju biti bliže 10.000 evra nego 20.000 evra.

Prosečna cena električnih vozila u Evropi trenutno iznosi nešto više od 40.000 evra, prema briselskoj ekološkoj grupi Transport and Environment.

Potrebna su vozila s manjim baterijama, dizajnirana za gradske, ruralne i prigradske uslove. Takva vozila jedva da postoje u Evropi, iako ih u Kini ima, poput BYD Seagull-a, Wuling Bingo-a i manjeg Leapmotor-a.

Ovo predstavlja dilemu za EU. Mogla bi da dozvoli uvoz ovih malih kineskih vozila i tako podstakne rast potreban za ispunjenje ciljeva u vezi sa emisijom CO2 i klimatskim promenama. Time bi ugrozila domaću industriju. Ili bi mogla da odustane od ciljeva za CO2 i sačuva milione radnih mesta.

Carine za električna vozila

EU je uvela carine koje će verovatno usporiti prodaju kineskih vozila.

Na sajmu automobila u Parizu izvršni direktor BMW-a Oliver Zipse izjavio je da EU mora odustati od plana zabrane prodaje novih vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. Umesto toga, trebalo bi da otvori tržište za alternativna goriva poput e-goriva, biogoriva i gorivnih ćelija na vodonik. Njegovo insistiranje na „strogo tehnološki neutralnom putu“ takođe sugeriše da bi EU trebalo da dozvoli hibride i plug-in hibride. Ostali nemački proizvođači automobila pridružili su se ovom zahtevu.

Loša prodaja električnih vozila

Slabost u prodaji električnih vozila prisutna je tokom cele godine.

U aprilu je investiciona banka UBS predvidela da će Evropljani kupiti skoro devet miliona manje električnih vozila između 2024. i 2030. nego što se očekivalo. To se dešava zbog visokih cena, ograničenog dometa i komplikovanog punjenja, što odbija potencijalne kupce.

UBS je smanjio prognozu za prodaju EV u Evropi na 8,3 miliona za 2030. u odnosu na prethodnih 9,6 miliona.

U junu je istraživačka firma Jefferies smanjila svoju prognozu prodaje EV na 6,8 miliona za 2030. dok je prognoza iz prošle godine bila 8,9 miliona.

Izazov profitabilnosti

Proizvođači tvrde da je na Pariskom auto sajmu bilo puno povoljnih električnih automobila. Lansiran je Reno 4, koji cilja niži nivo tržišta, ali će verovatno koštati više od 30.000 evra.

Renault 4 E-Tech Electric

Za većinu novih EV početna cena bila je iznad te brojke, što je teško priuštivo za Evropljane s prosečnom platom. Reno je najavio da će ponudi Tvinga u 2026. za manje od 20.000 evra. Električni Lipmotor T03 kreće od 16.400 evra, dok će restilizovana Dačija Spring verovatno koštati blizu 15.000 evra.

Leapmotor T03

Hening Dransfeld, direktor za strategiju u softverskoj kompaniji Infor, saglasan je da je cena problem i da će se Evropljani teško nositi s konkurencijom Kineza.

„Međutim, pravi izazov leži u postizanju profitabilnosti. Kineski proizvođači EV vozila i njihovi dobavljači uživaju ogromne državne subvencije, povoljne kredite i jeftino zemljište”, rekao je Dransfeld.

„Nasuprot tome, evropski proizvođači automobila suočavaju se sa višim operativnim i radnim troškovima. A nemaju istu vrstu podrške. Mogu se naći u destruktivnom cenovnom ratu sa Kinezima, koji ne mogu da dobiju”, dodao je.

Povoljnije cene do 2027.

Tehnološka istraživačka i konsultantska firma Gartner navodi da će cene EV vozila na masovnom tržištu padati, podstaknute ulaskom novih učesnika i kineskih proizvođača.

„Verujemo da će do 2027. prosečna cena EV dostići paritet sa vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem slične veličine i karakteristika. Kako EV i plug-in hibridi postaju sve popularniji na masovnom tržištu, prosečna cena će opadati“.

To je rekao Džonatan Davenport, viši analitičar u kompaniji Gartner, u mejl prepisci.

„Konkurencija novih učesnika na tržištu – startapova u EV i PHEV sektoru, kao i kineskih proizvođača automobila – pomoći će u snižavanju cena“, dodao je Davenport.

Napredak u EV sektoru je očigledan. Cene padaju, a izbor se širi.

Ali da bi se povećala prodaja u meri koja bi omogućila makar približavanje zacrtanim kvotama izgleda nemoguće bez radikalnog preuređenja ponude vozila.

Za sada nema naznaka da se to događa.

Izvor: Forbes.n1info.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Dacia / Renault / Leapmotor



čitanja : 257



Komentari