
Teška su vremena za mnoge evropske proizvođače automobila. Smanjeni profiti i mere štednje su velikim delom i rezultat razočaravajućih prodajnih brojki u Kini, gde se tržišni udeo stranih marki automobila poslednjih godina vrlo brzo smanjio.

Evropski proizvođači automobila jedan za drugim trenutno beleže udarac za udarcem u Kini, gde se situacija za strane proizvođače automobila ubrzano pogoršava. Prema brojkama firme Automobility Ltd. ispada da je evropskim kompanijama i drugim kompanijama koje nisu kineske išlo odlično sve do 2020. godine. Strani proizvođači automobila su beležili rast zajedničkog tržišnog udela u Kini iz godine u godinu, što je bio veliki motiv da se sve više automobilskih marki takođe upusti u kinesku avanturu.

Na vrhuncu 2020. godine, brendovi koji nisu kineski zajedno su imali 64 posto udela na kineskom tržištu putničkih automobila, a kineske kompanije su morale da se zadovolje sa samo 36 posto svog domaćeg tržišta, navodi Jutarnji.hr.
Od 2020. godine počeo je pad za strane automobilske firme. Uprkos tome što je sve počelo s korona krizom, pad se snažno nastavio i nakon što je ona prošla. Tržišni udeo stranih proizvođača automobila u Kini se smanjio na 59 posto u 2021., na 53 posto u 2022. i na 44 posto u 2023. godini.
Ove godine bi taj tržišni udeo trebalo da padne na oko 36 posto, pa ispada da se za samo četiri godine situacija potpuno promenila i da sada kineske marke drže istih 64 posto tržišta koje su držale strane marke 2020. godine.

Iako je celo kinesko tržište automobila ove godine ponovo pokazalo mali pad, kineski proizvođači automobila su zajedno u prvih 10 meseci 2024. prodali čak 20,5 posto više automobila nego lane. Proizvođači automobila iz svih ostalih delova sveta su i dalje u padu. Nemački brendovi će u 2024. u Kini prodati oko 15 posto manje automobila, japanski gotovo 20 posto manje, američki 25 posto manje, a korejski, koji već igraju marginalnu ulogu na najvećem svetskom tržištu automobila, izgubiće gotovo 23 posto.

Ono što upada u oči ako malo bolje pogledamo statistiku jeste da udeo električnih i plug-in hibridnih automobila Kini raste vrtoglavom brzinom. Udeo ovih automobila je sada 38,6 posto u Kini, u poređenju s 31,6 posto prošle godine i samo 5,4 posto u 2020. Zato je teško poreći vezu između prodaje električnih i plug-in hibridnih automobila i pada stranih proizvođača. Izgleda da Kinezi pobeđuju konkurenciju gotovo isključivo s pomoću električnih i plug-in hibridnih automobila.
To je i logično, jer u tom segmentu tržišta su napredniji i osetno jeftiniji od nekineskih konkurenata. Zato je razumljiva i bojazan tradicionalnih proizvođača da će Kinezi, u budućnosti bez automobila na unutrašnje sagorevanje jednostavno pregaziti konkurenciju. Evropskim i drugim proizvođačima sada preostaje jedino da uče i kopiraju rešenja od Kineza, upravo onako kako su sami Kinezi decenijama marljivo učili i kopirali od drugih.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen / Audi / BYD / Xiaomi