
Tradicionalnim stranim proizvođačima automobila ističe vreme da se prilagode kineskom tržištu električnih automobila, signalizirajući industrijskim analitičarima da kompanije moraju da udvostruće lokalna partnerstva da bi preživele.
Proizvođači automobila koji se baziraju na fosilnim gorivima borili su se da održe svoje mesto na najvećem svetskom tržištu automobila, koje se brzo transformiralo u tržište na kojem nova energetska vozila sada čine više od polovine prodaje automobila u zemlji.
Ako strani brendovi "uskoro ne budu mogli da lansiraju konkurentna vozila na čistu energiju na kinesko tržište, jedina nada za spasavanje tržišnog udela je verovatno partnerstvo s domaćim igračem", rekao je Tu Le, osnivač i direktor firme Sino Auto Insights.
“Ali, da li je prekasno? Možda za niz stranih marki”, rekao je Le.
General Motors, Volkswagen i Nissan su zabeležili pad prihoda u Kini između 2019. i 2023., prema CNBC-jevim podacima.
U 2023. južnokorejska Kia je izvestila o prodaji u Kini za više od 30% nižoj od nivoa iz 2020. Tesla je za poređenje rekao da je njegova prodaja u Kini porasla više od šest puta između 2019. i 2023.
Kako zabrinutost investitora raste, uprava razmatra planove. Izvršna direktorka GM-a Mary Barra je rekla da je kompanija imala dogovorene sastanke s deoničarima i članovima uprave zajedničkog ulaganja da bi se razgovaralo o "restrukturiranju" kako bi se poboljšala dobit u Kini, nekada GM-ovom vrhunskom tržištu po prihodima.

Peking je zahtevao od američkih, nemačkih i drugih stranih proizvođača automobila koji su ušli u Kinu pre nekoliko deceniju da osnuju zajednička ulaganja s lokalnim firmama, obično u državnom vlasništvu.
Tek 2022. godine su kineske vlasti dozvolile stranim automobilskim firmama da u potpunosti poseduju njihovu lokalnu proizvodnju. Ali bilo je to unosno tržište, s GM-om i Volkswagenom koji su držali prva dva mesta po tržišnom udelu još 2022. godine.
Kineski BYD i Geely su od tada porasli, učvrstivši svoje prvo i drugo mesto na tržištu, prema podacima iz oktobra.
"Zapadni [proizvođači automobila] shvataju činjenicu da ne mogu samo da sede ovde i gledaju kako njihove tržišne pozicije samo erodiraju i erodiraju, i moraju da učine nešto, moraju da učine nešto veliko", rekao je David Norman, Hong advokat za spajanja i akvizicije iz Konga u firmi A&O Sherman.
Zastupao je Stellantis prošle godine u njegovoj kupovini 20% udela u kineskoj firmi za proizvodnju električnih automobila Leapmotor, vrednoj oko 1,59 milijardi dolara.

"Da izvadim kristalnu kuglu, mislim da ćemo sigurno videti još izjednačenih utakmica", rekao je Norman. "Tehnološka prednost koju kineske NEV firme imaju je značajna i raste."
Dok Teslina verzija sistema za pomoć pri vožnji tek treba da dobije potpuno odobrenje u Kini, domaći igrači su razvili vlastitu. Xpeng, BYD i druge lokalne firme koriste Nvidiju, dok je kineski telekomunikacijski div Huawei izgradio sisteme za pomoć vozaču i sisteme za zabavu u automobilu za druge proizvođače automobila.
"Da bi imale konkurentna vozila u Kini, [strane] firme moraju da imaju napredni sistem upravljanja koji je uporediv s onim što vidite na nekim kineskim vozilima", rekao je Stephen Dyer iz AlixPartnersa.
Očekuje da će se strani proizvođači automobila udružiti s kineskim firmamaa na području pomoći vozaču, ne samo za lokalno tržište nego i za inostrana tržišta. Volkswagen je prošle godine uložio 700 miliona dolara u kinesku startap kompaniju za električne automobile Xpeng da bi stvorio modele za isporuku u Kini 2026. Prethodne godine, nemački proizvođač automobila je najavio planove za ulaganje 2,4 milijarde evra (2,5 milijardi dolara) za partnerstvo između svoje filijale za automobilski softver i Horizon Roboticsa.
Druga značajna partnerstva u naprednoj tehnologiji za pomoć vozaču uključuju Toyotinu prošlogodišnju najavu zajedničkog poduhvata za masovnu proizvodnju automobila s kineskim startapom za autonomnu vožnju Pony.ai.
Ostaje da se vidi da li će strani proizvođači automobila izgraditi efikasnu prednost partnerstvom s kineskim firmama koje prodaju vlastite automobile ili tehnologiju na istom tržištu.
"Domaće nove marke vozila su previše konkurentne", rekao je Weng Yajun, šangajski partner u M&A firmi JunHe Law. "Možete uložiti sav svoj trud, ali ipak prodavati samo nekoliko automobila." Weng očekuje da će se igrači u industriji boriti "do smrti" za opstanak, a ne za akvizicije u bliskoj budućnosti.
Proizvođači automobila u Kini su snizili cene da bi privukli kupce, istovremeno lansirajući niz novih modela u samo jednoj godini. Čak se i državne automobilske firme bore.
To znači da strani proizvođači automobila moraju da se takmiče s onima u državnom vlasništvu za bilo kakve lokalne akvizicije, rekao je Yiming Wang, analitičar u firmi China Renaissance Securities. Dodao je da kineski startapovi takođe još nisu na tački u kojoj se žele prodati, uprkos poslovanju s gubicima.

Volkswagenov udeo u Xpengu ostaje do sada najistaknutija veza između stranog proizvođača automobila i kineskog startapa električnih automobila na kineskom tržištu.

Nemačka kompanija pokušava drugim strategijama da povrati svoj tržišni udeo. Njegova marka Audi, zajedno s partnerom SAIC-om, kineskim državnim proizvođačem automobila, ovog meseca je lansirala novu marku električnih automobila u Kini koja ukida logotip s četiri prstena, a umesto toga ispisuje "AUDI" zaobljenim velikim slovima.

Tržišni udeo stranih proizvođača automobila u Kini će verovatno pasti sledeće godine, a neki brendovi u stvari napuštaju zemlju, rekao je Jing Yang, direktor korporativnih ocena za Aziju i Pacifik pri Fitch Ratings.
Globalne automobilske firme se takođe suočavaju s konkurencijom kineskih proizvođača automobila koji se šire u inostranstvo, istakao je Yang. Napomenuo je da uprkos carinama, poput onih u Evropskoj uniji, "kineske firme neće lako odustati od inostranog širenja zbog veće profitabilnosti."
Izvor: Seebiz.eu / CNBC
Foto: Arhiva Autoblog.rs / VW / Cadillac / Leapmotor / AUDI