
U evropskom automobilskom sektoru prodaja stagnira u 2024. godini. Teška godina koja već sad daje predznake dolaska još teže 2025., a nekoliko je razloga za to.
Kada u januaru budemo finalizovali prodajne brojke sigurno ćemo govoriti o teškoj godini za veliku većinu brendova. O nekima to možemo već sada, ali sačekajmo da se podvuče crta.
Godinu iza nas je obeležila ekspanzija kineskih brendova, kao i uvođenje dodatnih carina na izvoz njihovih električnih automobila u EU. Ovo je godina u kojoj je došlo do stagnacije potražnje za ovom vrstom vozila i stagnacije celog tržišta, navodi Klix.ba.
Svemu tome se dodaje i veoma važan faktor za velike evropske proizvođače, a to je da gube tlo pod nogama u Kini, nekada jednom od njihovih najvažnijih tržišta. Njihov profit je ozbiljno pogođen.
Glavni nemački brendovi i Stellantis, već se suočavaju s velikim izazovima koji predviđaju da će put biti još teži u 2025. godini. Analitičari navode nekoliko ključnih razloga zašto će se iduće godine evropski brendovi suočiti s olujom.

Novi rezovi radnih mesta
Gledajući aktuelne prodajne brojke za Evropu, za oktobar, vidimo da je registrovano 1.040.390 jedinica automobila, što je za 0,1 posto manje nego prethodne godine. U ukupnom zbiru za prvih deset meseci ove godine, sektor je jedva porastao za 1,1 posto.
Stručnjaci već mesecima upozoravaju na stagnaciju prodaje električnih automobila, ali to ključne menadžere sektora uopšte ne dotiče. Sada kada nema tolike potražnje, postoji prekomerna proizvodnja i višak kapaciteta koji, u kombinaciji s drugim faktorima, teraju mnoge velike proizvođače na duboke strukturne promene i velike rezove.
"Rezovi" su ključna reč za 2025. godinu. Možda od ovog problema najviše pati VW grupacija, koja priprema masovna otpuštanja u svojim nemačkim fabrikama. S druge strane, Stellantis nije u mnogo boljoj situaciji i njen bivši izvršni direktor Karlos Tavares je nedavno izašao na mala vrata. Ni Ford nije pošteđen, oni najavljuju rez za 4.000 zaposlenih.
Sve ovo su predznaci onoga što bi autoindustriju moglo da čeka sledeće godine, podstaknuti potencijalnim trgovačkim ratom, ne samo s Kinom, već i sa SAD kada se Donald Tramp vrati u svoju fotelju u Beloj kući.
Pad potražnje kao domino efekat
Analitičari bez dlake na jeziku govore o skoro "savršenoj oluji" koja će sledeće godine pogoditi sektor, odnosno ključne poslodavce širom evropskog kontinenta.
Pritisak na cene, gubitak tržišnog udela u Kini, stroža regulacija CO2, tarifni rizik i kontinuirano slaba potražnja verovatno će dodatno smanjiti profit sektora, uprkos pojačanim naporima za restrukturiranje.

Oprez investitora, potencijalne višemilionske kazne koje će brendovi morati da plate zbog nepoštovanja propisa o emisiji CO2 od sledeće godine i mogući trgovački ratovi primoraće velike proizvođače da nastave sa smanjivanjem radnih mesta.

Ford, Mercedes, BMW, Volkswagen i većina brendova Stellantisa nastoje da smanje troškove na bilo koji način. Ne zaboravimo da se kriza u autosektoru širi i na druge kompanije u lancu nabavke, kao što su Bosch, ZF, Continental, Schaeffler i niz drugih manjih koje takođe planiraju masovna otpuštanja ili su već stavili ključ u bravu.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Škoda / VW / Fiat / Opel / Ford