
Revolucija električnih vozila ne dolazi nego je već stigla, a dokaz tome je tržište u Kini.
Za svega nekoliko godina se situacija na najvećem tržištu automobila značajno promenila tako da električni automobili, plug-in hibridi i hibridi ruše dominaciju vozila koja koriste samo SUS motore. I to nije sve, jer će električni automobili u 2025. godini premašiti prodaju vozila sa SUS motorima prvi put u istoriji.
Prema prognozama investicijskih giganata kao što su UBS, HSBC, Morningstar i Wood Mackenzie, prodaja električnih automobila u Kini će dostići 12 miliona primeraka u 2024. godini, što je veliki skok od 20 posto u odnosu na 2023. godinu. U međuvremenu se očekuje pad SUS vozila za 10 posto na manje od 11 miliona primeraka. Ukoliko se ove brojke pokažu kao tačne, električna vozila ne samo da će nadmašiti prodaju SUS vozila, nego i zvanične ciljeve.
Kineska vlada je 2020. godine postavila cilj da električna vozila čine 50 posto prodaje novih automobila do 2035. godine, ali ovim tempom će zemlja preći tu prekretnicu punu deceniju ranije.
Kada se dostigne prelazna tačka naredne godine, električna vozila će nastaviti svoj rast te bi mogla da premaše 18 miliona primeraka do 2034. godine, govore podaci The Financial Timesa. U međuvremenu, prodaja SUS modela će slediti putanju pada, a 2034. godine bi prodaja mogla pasti na 2,93 miliona. Očekuje se da će u 2025. godini biti prodato više plug-in hibrida nego bilo koje prethodne godine, odnosno da će prodaja dostići 4,39 miliona primeraka. Taj broj bi mogao da raste do 6,05 miliona vozila do 2033. godine. Prodaja tradicionalnih hibrida bi mogla da se kreće zmeđu 730.000 i milion primeraka tokom naredne decenije.
Međutim, dok se predviđa snažna prodaja električnih vozila u budućnosti, sve oštrija konkurencija će verovatno "istisnuti" mnoge brendove dok se tržište kreće ka konsolidaciji.
"Groznica" električnih vozila evoluira u igru preživljavanja, a pobednici će verovatno biti proizvođači koji mogu da isporuče kvalitetna vozila po konkurentnim cenama.
Dramatični prelazak Kine na električna vozila takođe znači da će postojeće fabrike koje proizvode milione SUS vozila imati vrlo malo domaćeg tržišta za opsluživanje. Strani brendovi će takođe osetiti udarac. U 2024. godini je tržišni udeo stranih automobila pao na 37 posto u poređenju sa 64 posto u 2020. godini. Ovo pokazuje da kineski kupci sve više biraju domaća vozila na najvećem tržištu novih automobila, a to rezultira smanjenjem značajnog izvora prihoda za nemačke, japanske i američke proizvođače.
Izvor: Klix.ba / Carscoops.com
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Avatr