
Evropski automobilski sektor se suočio s brojnim problemima i izazovima u 2024. godini, od pada prodaje zbog niske potražnje i visokih troškova proizvodnje, do žestoke konkurencije kineskih rivala i sporijeg od očekivanog prelaska na električna vozila.
Još jedna godina je iza nas u kojoj su dominirali ekonomski i geopolitički izazovi za autobranšu na Starom kontinentu. U globalu preteška godina, prepuna izazova i kombinatorike.

U pozadini tranzicije na električnu mobilnost, tradicionalne automobilske kompanije i dobavljači komponenti su prisiljeni da pribegnu planovima restrukturiranja, masovnim otpuštanjima, pa čak i zatvaranju nekih fabrika. Sve to je pratio stalni rast cena, a uragan tek sledi u ovoj godini, kada će "obični" automobili cenovno biti još bliže svojoj električnoj braći, navodi Klix.ba.

Ali, vratimo se protekloj godini. Veliki evropski proizvođači automobila su poklekli u prošloj godini zaustavljajući proizvodnju i boreći se sa sindikatima nakon pretnji s otpuštanjem desetina hiljada radnika, smanjenjem plata i zatvaranjem fabrika. Audi, Fiat, Ford, Opel, Mercedes, Volkswagen… samo su deo slagalice o padu jednog od najvećih industrijskih sektora na Starom kontinentu, a upravo oni za sobom u ambis uvukli i velike dobavljače komponenti.

Domino efekat
Tako je pad u automobilskom sektoru pogodio i niz proizvođača delova. Među kompanijama koje su najavile otpuštanja je i francuski proizvođač Valeo, koji će otpustiti 1.000 zaposlenih u Evropi, a nakon restrukturiranja dve fabrike u Francuskoj će biti zatvorene.
Veliki nemački proizvođač autodelova i mašina Schaeffler AG planira da zatvori dva proizvodna pogona u Austriji i Britaniji u sklopu mera restrukturiranja, naglašavajući teškoće s kojima se suočava industrija.
Nemački div će takođe prestati da proizvodi ležajeve u svojoj fabrici u Berndorfu u Austriji, nakon značajnog povećanja troškova materijala, energije i radne snage poslednjih godina. U Sheffieldu u Engleskoj, Schaeffler će prestati da proizvodi kvačila, navodeći globalni pad koji je rezultat prevelikih kapaciteta.
Bosch, jedan od najvećih svetskih dobavljača autodelova, planira da otpusti do 5.500 radnika u narednim godinama, uglavnom u Nemačkoj, i da smanji radno vreme za neke zaposlene, dok će francuski proizvođač guma Michelin zatvoriti dva proizvodna pogona u Francuskoj, što će uticati na oko 1.250 radnih mesta.
Čak ni najvećem svetskom proizvođaču kamiona, Daimler Trucku, ne ide baš najbolje, što ih je dovelo do smanjenja radnog vremena i zamrzavanja procesa zapošljavanja u Nemačkoj.
Kineski proizvođači žele u Evropu
Toliko se govori o kineskim proizvođačima automobila da su se oni uvukli u podsvest svih nas. Uprkos povećanju carina, kineski proizvođači povećavaju izvoz hibridnih vozila u Evropu i planiraju lansiranje više modela za njima ključno izvozno tržište. Štaviše, hibridi su postali dominantni u Evropi, ali PHEV verzije nisu deo toga, ali to je opet nova šansa za "Kineze".
Tarife, koje imaju za cilj da zaštite evropsku automobilsku industriju od jeftinog uvoza iz Kine, ne odnose se na hibridne automobile, pa će veliki proizvođači električnih vozila iz ove azijske države, nastaviti svoju ekspanziju u regionu. U trećem kvartalu prošle godine, izvoz hibridnih automobila "Made in China" u Evropu se više nego utrostručio u poređenju sa istim periodom 2023. godine.
S obzirom na stopostotne tarife na kineska električna vozila uvedene u SAD i Kanadi, Evropa je i dalje najpoželjnija destinacija za kineske proizvođače automobila.
Kina, koja je prošle godine pretekla Japan i postala najveći svetski izvoznik automobila, dominirajući u segmentu električnih vozila, ulaže napore da poveća izvoz da bi rešila problem viška kapaciteta na domaćem tržištu.
Veliki kineski proizvođači automobila mogli bi da postanu lideri na evropskom tržištu plug-in hibridnih vozila, kojim dominiraju evropske i japanske marke, jer zadovoljavaju potražnju za pristupačnijim automobilima sa boljom potrošnjom goriva usred visoke inflacije.
Stagnacija prodaje skoro kao pad
Prema najnovijim podacima prodaja novih automobila za 11 meseci je veća za 0,8 posto u odnosu na isti period prošle godine. Prelazak na hibridna vozila sve više raste, ali pad beleže svi ostali, pa čak i benzinci.
Međutim, usporenost tržišta poslednjih meseci ne sluti na dobro. Tržište sveukupno stagnira i nema značajnog pomaka na očekivani nivo pre pandemije. Uzrok takvom trendu su preskupa električna vozila, ali i rast cena konvencionalnih automobila, koji su pogoršali situaciju na glavnim evropskim tržištima.

Gledajući širu sliku, najviše zabrinjava što u evropskom automobilskom sektoru ima 12,9 miliona zaposlenih i što će značajan broj njih u ovoj godini biti na "ledu".
Protekla godina za evropsku autoindustriju je godina za zaborav, a ni najave za ovu novu, 2025., nisu nimalo optimističnije. Nadamo se da će ipak zasjati tračak svetla na kraju tunela.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Audi / Fiat / Opel / VW / BYD