
Automobili bi trebalo da se oporezuju na bazi mase da bi se kupcima pomoglo u izboru najzelenijih vozila, tvrdi automobilski stručnjak u Velikoj Britaniji.
Nik Molden, osnivač firme za istraživanje okoline Emissions Analytics pozvao je na nove mere da bi se izbegla konfuzija kod potrošača, piše Daily Mail.
On navodi da bi masa automobila pomnožena s udaljenošću koji svaki auto pređe godišnje bila bolji način za izračunavanje uticaja na okolinu. Molden tvrdi da bi to moglo da zameni postojeće poreske metode i primeni se na sve vrste automobila uz jednostavnu implementaciju jer bi podaci mogli lako da se dobiju, navodi Jutarnji.hr.
Molden je rekao da vlada mora da preduzme mere jer gubi poreske prihode elektrifikacijom automobila.
"Analizirali smo kroz desetine različitih zagađivača iz vozila uključujući CO2, buku, uticaj na infrastrukturu i bezbednost, a 83 posto njih dobro korelira s masom. Ovo je vrlo jednostavna inicijativa koja ne zahteva novo zakonodavstvo, dakle jednostavno bazirate porez na dva broja koji imaju zakonsku osnovu", rekao je Molden.
Prosečna masa novih automobila u Evropskoj uniji je iznosila 1518 kilograma u 2022. godini, što je povećanje od čak 19 posto u odnosu na 2001. godinu, a to je delimično i zbog prelaska na električna vozila.
Svako četvrto prodato novo vozilo u Britaniji je električno i iako ti automobili ne ispuštaju izduvne gasove, oni i dalje doprinose zagađenju na druge načine. Štetne čestice se oslobađaju kada se gume, kočione pločice i putevi troše, a taj proces je izraženiji kod težih automobila.
Baterijska električna vozila su u proseku do 40 posto teža od ekvivalentnih automobila na benzin i dizel, prema istraživanju u knjizi "Kritična masa: Šta morate da znate o zelenim autima" koju je napisao Molden u saradnji s autorom Feliksom Ličom.
Molden veruje su kupci zbunjeni oko najboljeg načina da budu ekološki prihvatljivi i ukazao na to da potpuno električni Tesla Cybertruck ukupno proizvodi više emisija od malog 1,2 litarskog benzinskog automobila. "Cela tema se užasno zakomplikovala. Sve čega ljudi mogu da se drže je "kupujte aute na struju", ali to nije dobar sistem donošenja odluka. Pogledajte masu u brošuri i to će vam reći gotovo sve što treba da znate o uticaju na okolinu. Mogli biste predvideti iznos poreza koji ćete platiti u godini i izračunati koliko će vas stajati svako putovanje", dodao je Molden.
Automobili koji su ranije bili lagani takođe su postali teži tokom poslednjih nekoliko decenija. Na primer Volkswagen Golf je 1974. imao 775 kg, s do danas se njegova masa gotovo udvostručila.
Norveška je u januaru 2023. uvela porez na automobile baziran na masi. Za svaki kilogram iznad 500 kilograma mase vlasnici auta u Norveškoj moraju da plate 12,44 norveških kruna (1,04 evra) prilikom prve registracije. Ovaj porez je uveden za sve automobile pored poreza na CO2 kojem podležu samo automobili s unutrašnjim sagorevanjem. Francuska je takođe uvela jednokratni porez na teške automobile s unutrašnjim sagorevanjem, a on iznosi 10 do 30 evra za svaki kilogram mase iznad 1800 kg.
Izvor: Jutarnji.hr / Daily Mail
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla