home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Honda & Nissan

Moguće spajanje Honde i Nisana, kao i promena rukovodstva u Stelantisu, sugerišu da autoindustrija mora da se pripremi za period nestabilnosti. Veličina će biti nužnost za opstanak.

Ovo će povećati zabrinutost evropskih investitora za 2025, dok se pripremaju za ekonomske slabosti i političke nestabilnosti, mogući trgovinski rat koji bi pokrenuo predsednik SAD Donald Tramp, ekspanziju Kine, autonomna vozila, neizvesnu budućnost električnih vozila, kao i rastuću kontroverzu oko CO2 pravila Evropske unije.

Neki analitičari očekuju da bi mega-spajanje između zdrave Honde i problematičnih Nisana i Micubišija moglo pokrenuti akvizicione aktivnosti konkurencije.

Drugi to ne očekuju – ali investiciona banka Morgan Stenli nije uopšte u dilemi.

Spajanja izvesna

„Snažni industrijski faktori teraju (tradicionalne proizvođače) da čuvaju obim (poslovanja), dele troškove i optimizuju povrat na dodatni uloženi kapital jer moćni rivali i disruptivne tehnologije dobijaju svojih pet minuta. Konsolidacija možda nije samo trend. Ona je strategija“, navodi se u izveštaju Morgan Stenlija.

U međuvremenu, bilo kakve promene u Stelantisu nateraće tu firmu da razmotri da li je zaista potrebno imati 14 brendova.

„Problemi Stelantisa su i specifični za kompaniju, ali i najnovija faza problema globalnog auto konglomeratskog poslovnog modela. Verujemo da će novi izvršni direktor imati zadatak ne samo da popravi zaradu, već i da ‘preispita’ strategiju. Sa mandatom koji bi mogao da se kreće u rasponu od raskida do većih saveza u proizvodnji ili tehnologiji“, navodi se u izveštaju Džeferisa.

Karlos Tavares, izvršni direktor Stelantisa, napustio je kompaniju u decembru.

Tavares je orkestrirao ogromno spajanje Fiat Krajslera i francuske grupe PSA 2021. godine.

Mnogi od brendova se takmiče na istom tržištu. Uključujući Citroen, Pežo, Voksal i Opel na masovnom tržištu. Lančia, DS i Alfa Romeo u sektoru koji teži premijum segmentu. Dodž, Ram, Džip i Krajsler u SAD-u.

Akvizicije manjih odavno na snazi

Drugi analitičari ukazuju na nedostatak uspeha mega-spajanja kao što su Dajmler-Krajsler i BMW-Rover, koji su kasnije poništeni.

Problemi Stelantisa doveli su do predloga da se spoji sa Renoom iz Francuske.

Američka kompanija Auto forkast solušns (AFS) ne očekuje talas spajanja.

„Kao i u prošlosti, trenutni razgovori između Honde i Nisana neće dovesti do talasa spajanja velikih proizvođača automobila u mega-igrače. Velike transakcije poput ovih su retke i nikada nisu dovele do drugih gigantskih konsolidacija“, navodi se u najnovijem izveštaju AFS-a.

Akvizicije manjih proizvođača automobila se dešavaju stalno. I verovatno će se nastaviti, dok preostali igrači osiguravaju svoje mesto među globalnim liderima, dodaje AFS.

Prošlog meseca, Honda i Nisan su saopštili da će istražiti mogućnost spajanja jer se obe kompanije suočavaju sa izazovima prelaska na električna vozila.

Udruživanje Nisana i Honde

To bi stvorilo kompaniju sa godišnjom prodajom od gotovo 7,5 miliona vozila, što bi je učinilo trećim najvećim proizvođačem automobila u svetu, iza Tojote i Folksvagena na drugom mestu.

Takođe se spominjalo da je tajvanski Fokskon zainteresovan za kupovinu kontrolnog udela u Nisanu.

Reno i Nisan imaju velike udele jedan u drugom.

Francuska konsultantska firma Inovev navodi u izveštaju da se ovo čini kao potez za spasavanje Nisana od strane zdrave Honde.

Inovev navodi da se opsezi vozila i tržišta ova dva proizvođača preklapaju.

„Oba proizvođača gube tržište u Kini, kao i na evropskom tržištu. Stoga je vreme da udruže snage kako bi pregovarali prelazak na električna vozila, područje u kojem su oboje gotovo odsutni, a koje danas dominiraju Tesla i BYD“, kaže Inovev.

Izvršni analitičar iSeeCars-a, Karl Brauer, smatra da predloženo spajanje odražava globalnu industriju koja pokušava da se suoči sa egzistencijalnim izazovima.

Kina pravi probleme

On se slaže da je Nisan slabiji zbog rasta duga i slabih prodaja, dok Honda treba da postane veća da bi se suprotstavila velikim konkurentima kao što su Tojota, Folksvagen i Dženeral Motors.

„Rastući troškovi proizvodnje, razvoj električnih vozila i sve veći udeo Kine na globalnom tržištu automobila predstavljaju univerzalne izazove“, kaže Brauer.

Velika spajanja su teška za sprovesti, a neuspeh bi bio opasan.

Iako automobilska spajanja uvek izgledaju dobro na papiru, njihovo ostvarenje u praksi nikada nije lako.

Efektivno liderstvo je ključno u procesu identifikacije snaga svakog brenda i konsolidovanja platformi vozila i pogonskih sistema, dok se razvija plan budućih proizvoda koji u potpunosti korisiti novu saradnju. Proći će godine pre nego što saznamo da li je ovo spajanje bilo uspešno. A ako spajanje ne uspe, verovatno će ostaviti oba brenda slabija nego pre nego što su počeli“, rekao je Brauer u izjavi.

Stive Jang, izvršni direktor britanske konsultantske firme za savetovanje u oblasti maloprodaje automobila ICDP, rekao je da je u prošlosti niz faktora pokretao spajanja, ali da je trenutni talas fokusiran na Kinu.

Promene u obimu nužne

„Trenutni talas razgovora čini se da je dosledno pokretan izazovima u razvoju proizvoda, kako u pogledu troškova, tako i vremenskih okvira. Proizvođači vide brzinu kojom su njihovi kineski rivali osvojili tržište u Kini i boje se da će se isto desiti na drugim tržištima – uprkos određenom otporu potrošača prema kupovini od novih brendova“, rekao je Jang u svom nedeljnom blogu.

„Ne sumnjam u tehničku sposobnost etabliranih (proizvođača) da se takmiče u inženjeringu, ali se plašim da će tempo biti prespor, pod uticajem tradicionalnog razmišljanja zasnovanog na četvorogodišnjim razvojnim procesima i osmogodišnjim životnim ciklusima“, dodao je Jang.

Morgan Stanli ukazuje da više faktora koji remete industriju čine nova spajanja nužnim.

„Tradicionalni auto-proizvođači koji ne nađu nove partnere moraće da se suoče sa mogućnošću da postanu manja preduzeća sa višim kapitalnim izdatkom, troškovima istraživanja i razvoja po jedinici. Ulazimo u novu fazu autoindustrije u kojoj strategije za veličinu i liderstvo u troškovima stavljaju fokus na saradnju i potencijalne promene u obimu“, navodi se u izveštaju Morgan Stenlija.

Izvor: Forbes.n1info.rs

Foto: Arhiva / Honda-Nissan



čitanja : 310



Komentari