
Neposredno nakon svoje inauguracije prošlog ponedeljka ponovno izabrani američki predsednik Donald Tramp je odmah povukao konkretne poteze vezane za automobilsku industriju.
"Uklonite ‘mandat za električna vozila‘ i promovišite istinski potrošački izbor", kaže se u jednoj od izvršnih naredbi koje je izdala Bela kuća na dan inauguracije.
Referenca "mandat za električna vozila" se odnosi na Bajdenov neobavezujući cilj povećanja prodaje električnih automobila na 50 posto tržišnog udela do 2030. godine. Ovog cilja sada više nema, a Tramp je odmah krenuo i u ukidanje poreskih olakšica za kupce električnih vozila i podsticaja za izgradnju stanica za punjenje električnih vozila.
Nakon što je počeo obračun s automobilskom industrijom kod kuće, Tramp, očekivano, gleda i izvan granica SAD-a, piše Jutarnji.hr.
"Proizvodićemo automobile u Sjedinjenim Državama tempom o kojem niko pre nekoliko godina nije mogao ni da sanja. Odmah ćemo početi reviziju trgovinskog sistema da bismo zaštitili američke radnike i porodice, umesto da oporezujemo naše građane da bismo obogatili ostale države", rekao je Tramp.
"Uvešćemo carine za strane države. Vrlo velike sume će priticati u našu blagajnu. Američki san će ponovo procvetati."
Tramp ne iznosi konkretne detalje, ali pod "ostale države" spadaju i evropske na koje je predsednik već uperio prst tokom svog prvog mandata. Tada ništa nije preduzeto, ali sada kada se Evropa i SAD brane od moguće invazije kineskih automobila, samo treba sačekati zvanično saopštenje.
Takođe, postavlja se pitanje kako se Trampove inicijative protiv električnih automobila mogu pomiriti s vezom s Elonom Maskom, izvršnim direktorom Tesle i velikim saveznikom Trampa. Analitičari smatraju da je Tesla vrlo jak brand i da će verovatno nastaviti da dobro zarađuje i bez regulatornog pritiska i podsticaja.
U stvari, nedostatak podsticaja bi čak mogao da koristi kompaniji jer će konkurentima biti još teže da prodaju svoja električna vozila. Osim toga, čini se da su obični električni automobili već neko vreme izgubili centralnu važnost u strategijama Tesle koji je sve više zainteresovan za robotiku i autonomnu vožnju, odnosno robotske taksije.
Upravo će Teslin Cybercab profitirati od ad hok zakona koji je Tramp navodno obećao Masku jer će se omogućiti neograničeno korišćenje ovakvih vozila koja su za sada zakonskim propisima ograničena na relativno male brojke.
Tesla će zato dosta profitirati od Trampovog reizbora, a u međuvremenu, Evropa se trese jer bi carine na evropske automobile bile još jedan veliki udarac već opterećenoj i izmučenoj evropskoj autoindustriji, čiji izvoz uveliko zavisi od SAD-a.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla