home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Chevrolet Equinox EV

Dženeral Motors (GM) ima cilj da uspostavi domaću bazu za proizvodnju baterija kako bi električna vozila učinio jeftinijim i profitabilnijim, uz pomoć Kurta Keltija, koji je u ranim danima Tesle uspostavio ključan odnos s Panasonikom.

Ilon Mask, izvršni direktor Tesle, pokrenuo je tržište električnih automobila. On je 2008. lansirao Roudster, ali 17 godina kasnije njegov uticaj počinje da opada.

Prodaja kompanije je prvi put u padu. Maskova pažnja raspršena je na pet različitih kompanija, ulogu u novoj Trampovoj administraciji i njegovu opsesiju da „nadmudri liberale“. Konkurencija to prati.

Rast prodaje 50%

Na vrhu te liste nalazi se Dženeral Motors. Automobilski gigant iz Detroita poznat je po tome što je 2002. ukinuo svoj prvi komercijalni električni automobil, EV1. To je inspirisalo osnivanje Tesle 2003. godine. Sada se GM pozicionira za značajan rast na tržištu.

Godine 2024. GM je zabeležio rast prodaje električnih vozila od 50%, dostigavši 114.432 prodatih komada. To je najviše do sada, zahvaljujući modelu Ekvinoks EV, konkurentu Teslinom Modelu Y. To ga je svrstalo među najbrže rastuće proizvođače električnih vozila.

U međuvremenu, Tesla, koja je daleko od svojih početnih dana, i dalje dominira s 633.762 prodata EV vozila u SAD-u. To je pet puta više od GM-a. Međutim, to je pad od 5,6% u odnosu na 2023. godinu, čak i sa dodatkom kontroverznog Sajbertraka. Uz Maskovo kontroverzno ponašanje, brend se suočava s dodatnim izazovima, naročito u Kaliforniji, vodećem tržištu za električna vozila u SAD-u.

Fokus na baterije

GM ne pokušava samo da preuzme Teslin tržišni udeo. Fokusira se na srž Tesline proizvodnje—baterije. Za to se oslanja na pomoć Teslinog veterana sa značajnim iskustvom u baterijama kako bi osigurao da GM-ova EV vozila budu što profitabilnija.

„Sve počinje od baterije. Ona je najveći trošak, tako da ulažemo ogromne napore u to,” rekao je Kurt Kelti. On se pridružio GM-u prošle godine nakon 11 godina u Tesli. Tamo je radio na baterijama od Roudstera do masovne proizvodnje Modela 3 u 2017. Takođe je proveo više od šest godina u startapu za baterijsku tehnologiju Sila. I bio je deo Panasonika, ključnog Teslinog dobavljača baterijskih ćelija u njenim počecima.

Smanjenje tih troškova znači preuzimanje načina rada od vodećih svetskih proizvođača baterija i EV. Na njih se Tesla i ostali američki proizvođači oslanjaju za dobijanje obrađenog litijuma, grafita, kobalta, anoda i katoda.

„U suštini, repliciraćemo ono što se radi u Kini,” rekao je Kelti, potpredsednik za baterijske operacije u GM-u. „Pokušavamo da tu snabdevačku mrežu premestimo ovde i vertikalno je integrišemo u Severnu Ameriku”.

Kupovati akcije GM-a

Ovi koraci uključuju ulaganje od više od milijardu dolara u kompanije koje proizvode grafit i litijum, kao i ugovore s južnokorejskim LG Kemom za proizvodnju katoda u Tenesiju. To donosi velike uštede, smanjujući troškove transporta komponenti baterija iz Kine, što je višenedeljni proces, i rešavajući probleme s kontrolom kvaliteta.

„Imati proizvod u transportu pet nedelja, samo da biste otkrili da postoji greška u njemu, nosi mnogo dodatnih troškova,“ objasnio je Kelti.

Ove inicijative su jedan od razloga zašto je analitičar Dojče Banke Edison Ju podigao GM-ove akcije na status „kupujte“, napominjući da GM-ova EV strategija nije „potpuno zavisna od obima, već i od ušteda na baterijama i materijalima.“

Strategija pristupačnih električnih vozila

Pristupačnost je ključ GM-ove EV strategije, a rezultati su vidljivi. Novi Ekvinoks, s početnom cenom od oko 40.000 dolara, omogućio je skok prodaje od 125% u poslednjem kvartalu 2024. godine. Kompanija računa na obnovljeni model Bolt, koji će se ove godine prodavati po ceni od oko 30.000 dolara, kako bi dodatno povećala prodaju. GM-ovi novi modeli, Kadilak Optik (52.000 dolara) i Kadilak Lirik (58.000 dolara), privlače kupce u premijum segmentu.

Cadillac Optiq

Čak i pre nego što novi Bolt i dodatni Kadilak modeli budu lansirani, GM već ima najširi izbor EV modela u SAD-u: devet modela naspram Teslinih pet.

Cadillac Lyriq

Snižavanje cena električnih automobila postalo je još važnije nakon što je Trampova administracija ukinula federalni kredit od 7.500 dolara za kupovinu novih EV vozila, što je prosečne troškove podiglo na 55.500 dolara, 12% više od proseka za sve nove automobile (49.740 dolara).

„Kada ispitujemo potrošače koji odbijaju EV vozila, glavni razlog koji navode je cena“, rekao je Ed Kim, predsednik industrijske konsultantske kuće Auto Pacifik. „Kada cena padne na 35.000 dolara ili niže, oštro ‘ne’ pretvara se u ozbiljno ‘možda’“.

Ovo je jedan od razloga, osim brutalističkog stila, zašto Teslin Sajbertrak, sa početnom cenom od 100.000 dolara, nije postigao očekivani uspeh. Tesla je prošle godine prodala samo 38.965 jedinica, uprkos najavama o 250.000 rezervacija godinama pre njegovog lansiranja. Verovatno će ostati nišni model, naročito nakon što je Tesla ukinula jeftiniju verziju od 61.000 dolara.

Jeftiniji električni automobili

Pitanje pristupačnosti je ključno za predsednika GM-a Marka Rojsa dok kompanija povećava proizvodnju modela Ekvinoks i priprema potpuno prepravljeni model Bolt. Ovaj model će zameniti prethodnu generaciju u cenovnom rangu od oko 35.000 dolara, koja je prestala da se proizvodi 2023. godine, uprkos tome što je bio najprodavaniji električni automobil GM-a zahvaljujući svojoj ceni.

„Bolt otvara potpuno novi segment i novu bazu kupaca za nas. Ljudi koji ranije nisu razmišljali o kupovini električnog automobila jer su bili preskupi sada mogu da ga koriste za svakodnevni prevoz po zaista pristupačnoj ceni”, rekao je Rojs, čiji je otac, bivši predsednik GM-a, Lojd Rojs, nadgledao EV1 program 1990-ih. „Biće mnogo kupaca koji će prvi put kupovati naš automobil – ulazeći u Dženeral Motors po prvi put.“

I Rojs i Džeremi Šort, glavni inženjer novog modela Bolt, odbili su da otkriju konkretne detalje o novoj verziji, osim da će biti pristupačna i da će imati domet od oko 300 milja (oko 480 kilometara) po punjenju. Takođe postoji potencijal da Bolt postane platforma za druge električne automobile.

Novi modeli?

„Ne bih bio iznenađen ako bismo razvili još nekoliko modela na osnovu Bolta. To bi mogli biti modeli u različitim cenovnim kategorijama“, rekao je Rojs, ali nije želeo da ulazi u detalje.

Chevrolet Bolt EUV

Konačna cena novog modela mogla bi biti pod uticajem očekivanog poteza Tesle da uvede jeftinije verzije svojih modela Y i 3, najprodavanijih električnih vozila u SAD, kako bi podržala prodaju nakon ukidanja federalnih subvencija. Prošle godine, Ilon Mask je odbacio ideju o takozvanom Teslinom Modelu 2, čija cena bi bila 25.000 dolara, nešto što je obećao još 2006. godine.

Međutim, Tesla će verovatno izgubiti još veći tržišni udeo u SAD ove godine, bez obzira na stav javnosti prema Masku, upravo zbog toga što GM, kao i Hjundai, Kia, Honda, Folksvagen, Rivian, Lucid i mnogi drugi brendovi dodaju sve više novih modela, rekao je Ed Kim iz kompanije Auto Pacifik.

Tesla je oslabljena

„Tesla će dalje gubiti tržišni udeo zbog povećane konkurencije“, kazao je Kim. „Maskova krajnje desničarska ekstremistička ponašanja apsolutno imaju uticaj, ali čak i više od toga je čista količina direktne konkurencije koja ulazi u prostor električnih vozila“.

Privlačnost Teslinog brenda takođe opada. Prema najnovijim procenama kompanije Strategic Vision, istraživačke firme iz San Dijega, koja nedeljno anketira desetine hiljada ljudi, 63% potencijalnih kupaca automobila reklo je da definitivno neće razmatrati Teslu kao svoj sledeći automobil, što je porast u odnosu na 48% iz 2023. godine.

„Tesla je značajno ranjena, sa više od 50% pada u razmatranju kupovine u odnosu na prethodni period u 2023. godini“, rekao je generalni direktor kompanije Strategic Vision Aleksander Edvards za Forbes. „Ako igrate na duge staze, to je neoprostivo“.

Sa svoje strane, GM samo navodi da očekuje snažan rast prodaje svojih električnih automobila ove godine, bez preciznih brojki. Prema prognozama kompanije Koks, električna vozila će ove godine zauzeti 10% tržišta, u poređenju sa oko 8% iz 2024. godine, što znači da će biti prodato više od 1,3 miliona vozila. Rast bi bio još brži da nije došlo do ukidanja federalnih subvencija u okviru administracije Donalda Trampa.

„Ako podsticaji nestanu, nisam siguran da bi to toliko uticalo na našu strategiju ili planove“, rekao je Rojs. „To bi moglo usporiti ukupno usvajanje, ali… naši planovi i strategija su već godinama isti“.

Veteran za baterije

Kurt Kelti, koji je radio za Panasonik pre nego što su ga Teslini suosnivači Martin Eberhard, tadašnji izvršni direktor, i bivši glavni tehnički direktor Džej-Bi Straubel zaposlili početkom 2006. godine, sada pomaže GM-u da se fokusira na cenu i kvalitet baterija. Kelti ima iskustvo i kontakte koji mogu pomoći GM-u da dostigne ciljeve u vezi sa troškovima. Njegov rad nije mnogo drugačiji od napora da obezbedi bolje litijum-jonske ćelije za prvi Teslin automobil, Roudster, pre 19 godina.

Tada je Tesla kupovao ćelije od nove kineske kompanije, jedine koja je bila spremna da im proda, ali su bile „užasno nekonzistentne“, rekao je. „Moj posao je bio da ubedim neku od japanskih ili korejskih kompanija da nas snabdeva“.

Zaključio je dogovor sa japanskom kompanijom Sanio, ali je verovao da bi Panasonik, njegov bivši poslodavac, ili Soni bili još bolji izbor. „Jednostavno su odbijali da nam prodaju. Bili smo previše opasni“, rekao je Kelti.

Moć ubeđivanja

„Predsednik Panasonika je poslao mejl Martinu (Eberhardu) i rekao mu da ne žele da prodaju Tesli i da Kurt treba da prestane da ih uznemirava“. Čak je i Straubel, Keltijev šef u to vreme, rekao da prestane. Ipak, vratio se u Osaku i „na kraju ubedio kompaniju da nam prodaje! Od tada je sve istorija“.

Taj dogovor bio je jedan od ključnih koraka koji su Teslu postavili na put ka komercijalnom uspehu. Panasonik ne samo da je postao njihov glavni snabdevač baterija, već je direktno investirao u kompaniju, kupivši 1,4 miliona akcija za 30 miliona dolara 2010. godine, u trenutku izlaska na berzu. Pametan potez jer je posle taj udeo prodao za 3,6 milijardi dolara. Panasonik je takođe postao partner s Teslom u prvoj gigafabrici za baterije u Nevadi i pravio je solarne panele za taj pogon u Teslinoj fabrici u Bafalu u državi Njujork.

Danas Kelti ima mnogo veće resurse, zahvaljujući GM-ovom velikom timu za istraživanje i razvoj baterija i mogućnosti da proizvodi prototip ćelija unutar kompanije. Uveren je da GM uskoro može razviti bateriju koja će biti u „zlatnoj sredini“ za primenu u automobilima: sa energetskom gustinom koja se može meriti sa litijum-jonskim ćelijama i niskom cenom i trajnošću jeftinijih litijum-gvožđe ćelija, specijalnosti kineskih giganata CATL i BYD.

„Uzećemo tu hemiju koja je između ovih karakteristika,“ rekao je. „Ne mora da ima super visoku gustinu energije. Ako je domet preko 300 milja u odličnoj ste poziciju kada je reč o privlačenju kupaca.“

Izvor: Forbes.n1info.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Chevrolet / Cadillac



čitanja : 198



Komentari