
Pretnje američkog predsednika Donalda Trampa o uvođenju carina negativno su uticale na evropske proizvođače automobila, jer je indeks automobilske industrije Europe Stoxx 600 pao na dvomesečni minimum za 4,1 posto, dok su deonice proizvođača automobila sledile taj trend, javlja Anadolu.
Deonice Volkswagena, Volvoa, Daimler Trucka, Porschea i BMW-a pale su za više od pet posto, dok su deonice francuskog proizvođača auto-delova Valeo zabeležile pad od skoro 8 posto.
Nemački DAX 40 indeks je prekinuo svoj rast ka novom rekordu, jer su trgovinski ratovi eskalirali, uz pad od dva posto ranije u ponedeljak.
Tokom svoje predsedničke kampanje, Tramp je obećao da će prvog dana mandata uvesti dodatne carine na proizvode iz Kanade, Meksika i Kine. Na svom prvom danu na funkciji potpisao je niz izvršnih naredbi, ali nije ispunio svoje obećanje tako brzo kako je najavljivao.
U subotu je Tramp potpisao izvršnu naredbu za uvođenje dodatnih carina od 25 posto na uvoz iz Meksika i Kanade te 10 posto na kineske proizvode.
Tramp je zapretio EU-u carinama, navodeći trgovinski deficit sa SAD-om kao razlog.
Analitičari procenjuju da će Trampove carine uticati na oko 8,2 milijarde dolara prihoda Volkswagena i oko 16,4 milijarde dolara prihoda Stellantisa.
Kanada i Meksiko proizvode oko 5,3 miliona lakih vozila, od čega se 70 posto prodaje na američkom tržištu.
Većina vozila proizvedenih u SAD-u koristi delove iz Kanade ili Meksika, što znači da će carine na ove komponente povećati troškove proizvodnje vozila u SAD-u.
SAD je navodno 2024. godine uvezao oko 3,6 miliona lakih vozila iz Meksika i Kanade, što čini 22 posto svih prodatih vozila u Americi.
Meksiko je najveći izvor uvoza lakih vozila u SAD, ispred Japana, Južne Koreje i cele Evrope.
Carine bi mogle da utiču na prihode velikih proizvođača automobila koji posluju u Severnoj Americi. Ford i General Motors već gotovo čitav vek proizvode vozila u Kanadi i Meksiku, dok Volkswagen posluje u Meksiku od 1967. godine.
Očekuje se da će Trampove carine pogoditi i druge proizvođače automobila, poput Nissana, Stellantisa, Honde, Toyote i Hyundaija.
Izvor: Anadolu Agency
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen