
Evropska unija i dalje planira da zabrani prodaju novih automobila sa SUS motorima počev od 2035. godine.
Ipak, ne brinite - svog benzinca i/ili dizelaša ćete moći da vozite i sledećih deset godina, a nove brojke sugerišu da će proći mnogo vremena pre nego što svi pređu na električne automobile (EV).
Mnogi sumnjaju da će se to zaista i dogoditi. U 2023. godini na evropskim putevima bilo je gotovo 249 miliona auta, ali električna vozila činila su samo 1.8% od ukupne brojke, navodi Index.hr.
Dug put električnih auta do standarda
Nedavno objavljeni podaci Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) pokazuju da električna vozila (EV) imaju dug put do dostizanja vozila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem.
Uprkos godinama državnih podsticaja, poreskih olakšica i drugih pogodnosti, električni automobili čine samo malii procenat ukupnog broja registrovanih vozila u Evropi. Uzimajući u obzir plug-in hibridna vozila, vozila s priključkom za punjenje čine još uvek samo 3.9% ukupne flote automobila u Evropskoj uniji 2023. godine, prema ACEA-i.
S obzirom na to da cene novih automobila nastavljaju da rastu alarmantnim tempom, nije iznenađenje da Evropljani zadržavaju svoja starija vozila duže.
Auti u EU su u proseku stari 12.5 godina
Prosečna starost automobila koji trenutno voze po putevima EU zemalja iznosi 12.5 godina, a Grčka ima najstariju flotu vozila, s prosečnom starošću od 17.5 godina. S druge strane, Luksemburg ima najmlađu flotu vozila, s prosečnom starošću od samo 8 godina.
ACEA procenjuje da su 2023. godine u EU bila 248.824.542 automobila, što je povećanje od 1.4% u odnosu na prethodnu godinu.
Ako uključimo zemlje koje pripadaju Evropskom udruženju slobodne trgovine (Island, Norveška, Švajcarska) i Ujedinjeno Kraljevstvo, na evropskim putevima bila su 294.480.894 vozila u 2023. godini, što je takođe povećanje od 1.4% u odnosu na 2022. godinu.
Evropljanin prosečno godišnje pređe nešto više od 12.000 km
Italija je zemlja u kojoj su ljudi najviše skloni vlasništvu automobila, sa 694 vozila na 1000 ljudi, dok Letonija ima najnižu gustinu automobila, s 381 vozilom na 1000 ljudi. Prosečni Evropljanin godišnje pređe oko 12.346 kilometara.
Ako gledamo dalje, u 2024. godini tržišni ude isključivo električnih vozila u EU bio je 13.6%, što je pad od 1% u odnosu na prethodnu godinu. Plug-in hibridi su takođe pali, sa 7.7% na 7.1%. U širem EU+EFTA+UK području EV-i su zabeležili manji pad, s 15.7% na 15.4%, dok su PHEV-ovi pali sa 7.7% na 7.3%.
Sve stroži propisi o emisijama
Proizvođači automobila već se muče da bi ispunili sve strože propise o emisijama, puno pre nego što stupi na snagu cilj od 0 g/km postavljen za 2035. godinu.
Automobilske kompanije rizikuju plaćanje ogromnih kazni ako premaše ciljeve flote koji su stupili na snagu ove godine. VW je nedavno izrazio zabrinutost zbog mogućnosti da bude primoran da plati čak 1.5 milijardi evra zbog premašivanja tih limita 2025. godine.
Izvor: Index.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen