home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Crash test

Foto: Arhiva / IIHS

Dugo se smatralo da su veća vozila sigurnija od manjih. Na primer, ogroman Ševrolet Saburban verovatno bi pružio veću zaštitu putnicima u sudaru nego mali Mini Kuper.

Međutim, dok dodavanje težine manjim vozilima značajno doprinosi zaštiti putnika. Povećavanje težine već ionako teških vozila ne poboljšava značajno sigurnost njihovih putnika. Međutim, čini ih znatno opasnijima za druge učesnike u saobraćaju.

To su glavni nalazi studije koju je objavio Institut za osiguranje i bezbednost na putevima (IIHS). Reč je o neprofitnoj organizaciji koju finansira industrija osiguranja. Studija je pokazala da „ekstra veliko“ ne znači i „ekstra sigurno“.

„Za američke vozače, uobičajeno je mišljenje da ako je veće vozilo sigurnije, onda je još veće vozilo još sigurnije“, rekao je Dejvid Harki, predsednik Instituta, u zvaničnom saopštenju.

„Ovi rezultati pokazuju da to danas nije tačno. Ni za ljude u drugim automobilima, a što je posebno važno, ni za same putnike u velikim vozilima.

Dodatna težina ne donosi značajno smanjenje rizika

U istraživanju su analizirani sudari između dva vozila različite težine i njihov uticaj na bezbednost putnika. Procene su obuhvatile automobile, SUV i pikapove.

Naučnici su otkrili da kod vozila čija je težina manja od proseka voznog parka, rizik od smrtnog ishoda putnika u sudaru značajno opada sa svakih dodatnih 225 kg težine. Međutim, ti benefiti imaju granicu – kod vozila koja su teža od proseka, dodatna težina ne donosi značajno smanjenje rizika za putnike.

Pored toga, prema izveštaju, dodavanje 225 kg vozilu koje je lakše od proseka voznog parka gotovo da ne povećava rizik za putnike u drugim vozilima. Međutim, isti porast težine kod vozila koja su teža od proseka značajno povećava opasnost za druge učesnike u saobraćaju.

Ranije su i SUV-ovi i pikapovi predstavljali nesrazmerno veću pretnju za putnike u automobilima, navodi se u izveštaju. Međutim, postali su znatno manje opasni nego ranije, uglavnom zahvaljujući promenama koje su proizvođači automobila napravili na prednjim krajevima vozila. Ove promene su omogućile bolju usklađenost sa energetskim apsorbujućim strukturama automobila, poboljšanje strukturalne čvrstoće karoserije i dodavanje bočnih vazdušnih jastuka, koji štite putnike kada je reč o bočnom sudaru.

Pre nego što su uvedene ove izmene, putnici u automobilima imali su 90% veći rizik od smrtnog ishoda u sudarima sa SUV vozilima težim od 2.270 kg u poređenju sa sudarima sa drugim automobilima. Nakon promena, rizik je pao na 20%. To znači da su teški SUV postali znatno manje smrtonosni za putnike u automobilima.

SUV manje opasan za putnike

Upravo zbog ovih pozitivnih promena, SUV i pikapovi danas su značajno manje opasni za putnike u automobilima nego što su nekada bili. Međutim, trenutno najveći faktor rizika predstavlja njihova težina.

„Vozila koja su teža od proseka češće se sudaraju sa vozilima lakšim od sebe, dok je obrnuto za vozila koja su lakša od proseka“, rekao je Sem Monfort, vodeći statističar u Institutu za osiguranje i bezbednost na putevima i glavni autor studije.

„Ova analiza pokazuje da odabir preteškog vozila vas ne čini bezbednijima. Međutim, postajete veća opasnost za druge“.

U poslednjih nekoliko godina, prosečna težina automobila je porasla, težina SUV se smanjila, ali su pikapovi postali još teži.

„Pozitivno je što su automobili i SUV sada sličniji po težini“, dodao je Dejvid Harki, predsednik Instituta. „Ovi podaci pokazuju da bi prelazak na lakše pikapove doneo velike benefite, posebno jer mnogi vozači ne koriste svoje kamionete za prevoz teških tereta“.

Izvor: Forbes.n1info.rs



čitanja : 180



Komentari