home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Toyota Urban Cruiser
 
Što je još važnije, nikuda ne ide ni elektrifikacija. Sledeći potezi najvećeg svetskog proizvođača automobila ukazuju na to u kom smeru ide automobilska industrija.

Neko bi možda mogao da pomisli da su električni automobili stvar trenutne mode, trenda i da će trajati poput kompakt diksova ili nekih drugih sličnih stvari koje su nas privremeno zaokupirale.

Međutim, to definitivno nije slučaj. Isto se odnosi na elektrifkaciju, odnosno dodavanje baterija u automobil na ovaj ili onaj način. Možda je Toyota upravo kompanija koja to dokazuje.

Da li Toyota priprema „bum“ kakav nije viđen do sada?

Japanska kompanija je uočila jednu ključnu stvar, a to je da ljudi zapravo kupuju njena električna vozila.

bZ4X definitivno nije najkonkurentniji elektromobil kada su u pitanju domet, brzo punjenje i performanse. Ipak, 2024. je doživeo sjajnu godinu, s prodajom koja je skočila za gotovo 100 odsto samo u SAD, a na drugim tržištima i više. bZ4X je bio naprodavaniji automobil u Norveškoj, ne samo u segmentu čisto električnih modela, već je bio najprodavanije vozilo uopšte u januaru.

Toyota kaže da je bZ4X među pet najprodavanijih modela u svojoj kategoriji širom Evrope. Istraživanja dosledno pokazuju da ljudi žele kvalitetne elektromobile japanskih automobilskih marki u koje su navikli da veruju, posebno među potrošačima koji preferiraju hibride.

Možda Toyota nije očekivala da će sektor električnih vozila procvetati, a možda je na kraju pogodila tajming. U svakom slučaju, atmosfera na Kenshiki forumu je bila više u korist elektromobila nego ikada ranije.

Toyota C-HR+

Toyotin vrh je dugo bio otvoreno skeptičan prema potpunom prelasku na električna vozila u vaskolikoj automobilskoj industriji. Umesto toga, zagovarao je ono što naziva „višestrukim“ pristupom smanjenju emisije ugljenika: mnogo različitih tehnologija i različitih opcija umesto jednog jedinog rešenja, kao što je potpuni prelazak na električnu energiju. Zbog toga takođe proizvodi više hibrida, priključnih hibrida, efikasnih benzinskih motora i uprkos svemu – vodonično pogonjenih modela.

Toyota bZ4X

Ipak, provejava osećaj da su elektromobili naknadna misao u okviru te strategije. S druge strane, čini se da se to menja. Pored ažuriranog bZ4X, novog Urban Cruisera i novog C-HR+, postoje još najmanje tri Toyotina elektromobila koja će biti predstavljena pre kraja sledeće godine. Reč je o još jednom SUV-u, verovatno električnom Land Cruiseru, dok je drugi model po svemu sudeći kamionet, koji bi mogao da promeni pravila igre u tom segmentu. U sve to čak nije uključen Lexus, koji će imati sopstvenu električnu ofanzivu.

Toyota EV planovi

„Vidite da smo zaista posvećeni i strastveni u vezi s BEV modelima“, rekao je Jošihiro Nakata, predsednik i generalni direktor Toyota Motor Europe. „Čak i ako damo sve od sebe u cilju kreiranja sve boljih automobila, kupac je taj koji odlučuje. A kada govorimo o odlukama kupaca, oni se sve više odlučuju za elektrifikaciju.“

Nakata je rekao da je u Evropi prošle godine 74 odsto kupaca Toyote izabralo automobile koji su na neki način elektrifikovani, uključujući povećanje prodaje električnih vozila za 20 odsto. Nije loše, s obzirom da je to urađeno s malim brojem električnih modela u ponudi.

Ipak, ovo odražava trend koji vidimo širom sveta. Ako ljudima olakšate stvari i pomognete im da raskinu s fosilnim gorivima ili makar smanje potrošnju benzina, oni će to učiniti.

Opklada na hibride je deo istog izazova

Interesantna stvar se desila kada su elektromobili sve više počeli da zauzimaju naslovne strane u 2023. i 2024. Mnogi ljudi su razmatrali ideju da priušte neki čisto električni automobil, a takav način razmišljanja ih je definitivno učinio otvorenijim za hibride.

Nijedan proizvođač automobila nije imao više koristi od ovog trenda od Toyote. Za one kupce koji još nisu spremni da budu u potpunosti „električni“, Toyotino bacanje karte na hibride se veoma isplatilo prošle godine. Samim tim porasli su apetiti, tako da se projektuje daleko bolja prodaja u 2025. Japanska marka planira da 50 odsto ukupne prodaje u SAD bude na neki način elektrifikovano.

Suprotno onome što mnoge vatrene pristalice elektromobila govore, hibridi i čisto električni automobili ne isključuju jedni druge, ili bar ne mora tako biti. Ako se odlučite za hibrid, sagorevaćete manje benzina i stvarati manje izduvnih gasova nego što bi to bio slučaj s konvencionalnim pogonskim sklopovima. Sve dok infrastruktura za punjenje elektromobila ne postane sveprisutnija i dok se cene baterijski pogonjenih vozila ne smanje, hibridi su za veliki broj ljudi bolja opcija.

Problem nastaje kada proizvođač automobila rizikuje u smislu da uopšte ne obrati pažnju na konkurentne EV proizvode. Čini se da Toyota menja kurs na tom frontu. To ne treba da čudi, jer definitivno, kompanije koje nemaju hibride i elektromobile u ponudi, imaju problema.

„Dok ne budemo u mogućnosti da isporučimo hibridno rešenje za SAD, najvažnije je pitanje kako stabilizovati situaciju na američkom tržištu i preživeti do tada“, rekao je izvor iz Nissana za Automotive News.

Indikativno je da je čak i onaj „militantni“ deo publike okrenut protiv električnih vozila počeo da prihvata hibride, što je praktično prećutno priznanje da efikasna vozila koja želimo nisu moguća samo s benzinom. Vozila s konvencionalnim pogonom su suviše neefikasna, nesposobna da povrate kinetičku energiju, i realno približavaju se kraju svog evolutivnog stabla. Da bi benzinski motori bili efikasniji, neophodna im je asistencija u vidu elektromotora i baterija.

To znači da će svi problemi koje ljudi imaju s nabavkom baterija, dugotrajnošću i troškovima, ionako morati da budu rešeni, jer bez pomoći elektromotora, današnji automobili troše 6-7 litara goriva na pređenih 100 kilometara, a potrošači žele da to bude još manje. Da bi se to ostvarilo, u igru mora da uđe neka vrsta elektrifikovanog sistema.

Odgovor na sva pitanja leži u elektrifikaciji. Da li se radi o hibridnim ili čisto električnim vozilima nije toliko bitno. Ono što je bitno i indikativno je da se potrošnja benzina po vozilu progresivno smanjuje. Čak i ako ste od onih tvrdoglavih skeptika koji ne veruju u električna vozila, elektrifikacija u ovom ili onom obliku je praktično rešena stvar.

Automobilska industrija je oduvek bila u pohodu za snagom i efikasnošću. Dodavanje električne energije ili njeno korišćenje isključivo će pružiti ono što je sledeće na redu. Efikasniji benzinski motori će možda biti potrebni za mnoge lokacije širom sveta u međuvremenu, ali svako ko misli da je to dugoročna budućnost, u suprotnosti je s utvrđenom naukom i tehnološkim napretkom.

Zašto je elektrifikacija važna za ono što sledi?

Dolazimo do teritorije gde je Toyota spremna da isporuči ono čime raspolaže. Već je svetski lider u hibridnoj tehnologiji, i ako zaista postane ozbiljna u pogledu ponude dobrih EV opcija, u dobroj je poziciji.

Samo će vreme pokazati da li su njeni novi elektromobili konkurentni kao oni iz, recimo, Hyundai Motor grupacije, kojoj možda nedostaje Toyotin gigantski obim, ali koja ima električni pogonski sistem koji isplaćuje dividende. Toyota i dalje ima iste glavobolje u Kini kao i bilo koja druga automobilska kompanija. Ono što je takođe neobično je što na Kenshiki forumu niko nije govorio o neizvesnosti vezanoj za carinske namete u Americi, niti o promenljivim ciljevima Evropske unije oko emisije izduvnih gasova. Trenutno sve deluje pomalo čudno i definitivno niko ne može u potpunosti da predvidi budućnost.

Takođe je za očekivati da, kako više električnih automobila bude pristizalo na tržište, oni neće uvek izgledati posebno. Elektromobili sve više postaju „automobili“, vozila koja ljudi biraju jer odgovaraju njihovim potrebama i preferencijama više od drugih. To je razlog zašto se Toyota udaljava od svoje zbunjujuće „algebarske“ nomenklature u korist poznatih naziva kao što su „Land Cruiser“, „Tacoma“ ili „Corolla“. „Elektromobili će postajati sve prihvaćeniji deo života“, rekao je Nakata.

Dobro je čuti takve stvari od proizvođača automobila koji još uvek, na mnogo načina, postavlja paradigmu za veći deo ostatka industrije. Ovo nije neki startap koji obećava „svemirsku tehnologiju“, niti kompanija čije se procenjivanje vrednosti bazira na decenijskim obećanjima. Ovde govorimo o Toyoti, kompaniji koja prodaje najveći broj vozila na svetu, i jednoj od najprofitabilnijih. To je cilj koji mnogi drugi tradicionalni proizvođači automobila pokušavaju da nadmaše. Ako je Toyota konačno ozbiljno u obzir uzela elektromobile, to je poruka svima ostalima da učine isto.

Izvor: Automotoshow.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Toyota



čitanja : 3611



Komentari