home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Vožnja
 
Danas mnogi tvrde da je razrađivanje motora kod novog vozila stvar prošlosti. Nekada je to bilo obavezno, ali danas je navodno proizvodnja motora dostigla izuzetno visoke standarde po pitanju tolerancija, obrade raznih površina i uklapanja raznih delova, pa nikakva razrada nije potrebna.

Što bi se reklo - sedi i vozi kako želiš. Ali tu priču "kvare" sami proizvođači automobila koji ipak savetuju da se auto prvih npr. 1.000 do 1.500 kilometara vozi tako da se ne ide u visoke obrtaje, da se ne ubrzava suviše jako, da se auto ne opterećuje suviše, da se ne vuče prikolica...

Kome sada verovati? Onima koji su napravili auto ili onima koji tvrde da se ipak bolje razumeju?

Da, napredovali su materijali, tehnologija izrade, koriste se kvalitetnija motorna ulja i tako dalje, ali ipak savetujemo da poslušate one koji su napravili taj auto.

Pročitajte uputstvo za auto

Nažalost, malo ko čita uputstvo za upotrebu automobila sve dok ne naiđe na neki ozbiljan problem. A u tom uputstvu bi trebalo da piše nešto i o korišćenju auta tokom prvih stotina ili hiljada kilometara.

U njemu ćete naći određene smernice, ali daćemo vam savete koji važe generalno za većinu vozila.

Visoki obrtaji

Ne „terajte“ motor u visoke obrtaje. U uputstvu za mnoga vozila nije određen maksimalan broj obrtaja, već vas samo upozore da bi „bilo lepo“ da ga tokom početnog perioda poštedite visokih obrtaja.

Kod benzinaca to obično znači da ne idete preko 3.000-3.500 o/min, mada i tu može da bude drastičnih razlika pošto savremene turbo benzince u svakodnevnoj vožnji uglavnom nema ni potrebe "terati" preko 2.500 obrtaja.

I kod dizelaša uglavnom nema potrebe da prelazite 2.500 obrtaja.

Oštra ubrzanja

Slično važi i za oštra ubrzanja – savremeni turbo motori odlično „vuku“ od neverovatno niskih obrtaja, bez obzira da li je reč o benzincima ili dizelašima, pa mnogi vozači nesvesno i nepotrebno preteruju sa pritiskanjem papučice gasa pri samo npr. 1.500 o/min.

Jednostavno – imaju osećaj da voze auto sa mnogo više konja nego što auto zaista ima, pa adrenalin i emocije nadjačaju razum.

Dakle – nežno sa papučicom gasa, bar u prvih 1.000 kilometara. Pritom budite naročito blaži u vožnji dok motor ne dostigne radnu temperaturu.

Izbegavajte hladne startove i kratke vožnje

Mnogo kratkih vožnji i hladnih startova, naročito zimi, veoma loše utiču na bilo koji motor, a kod potpuno novog mogu da imaju još negativniji uticaj.

Ne preopterećujte auto

Ne preopterećujte auto teretom ili putnicima, koliko god ste željni da provozate troje-četvoro prijatelja u svom novom ljubimcu, pri čemu ćete sigurno bar jednom da čujete: „Daj mu malo gasa, da vidimo kako ide“.

Takođe izbegavajte i vuču prikolice prvih 1.000 do 1.500 kilometara.

Vozite u različitim režimima

Tokom perioda razrade motora često menjajte broj obrtaja. To se postiže vrlo lako - normalnom vožnjom u svakodnevnom saobraćaju.

Nemojte da izađete na neki regionalni put i većinu vremena provedete vozeći konstantnom brzinom dok ne pređete 1.000 kilometara u želji da što pre razradite motor, kako ne biste morali više da razmišljate o tome.

Ipak, trudite se da izbegavate „špic“ i saobraćajne gužve koliko je to moguće. Jednostavno, vozite normalno, tamo gde ima raskrsnica, semafora, krivina, uobičajenog saobraćaja – tako ćete menjati stepene prenosa u menjaču, broj obrtaja motora, koristiti kočnice...

Podsetimo se da ne treba razraditi/uhodati samo motor, već i brojne druge delove, sisteme i komponente.

Na primer, deluje nelogično, ali potpuno nove gume nemaju najbolje prijanjanje – tek nakon nekoliko stotina kilometara one dostižu svoj pun potencijal po pitanju dobrog držanja na asfaltu.

Tu su i kočnice. Potpuno novim pločicama treba da se skine određeni sloj kako bi se stiglo do materijala koji bolje hvata disk, ali i da pločica i disk ostvare dobro naleganje. Zato prvih nekoliko stotina kilometara budite blagi sa kočnicama. Treba da ih koristite što više, ali bez oštrog kočenja (osim u slučaju nužde – to se valjda podrazumeva).

Generalno se savetuje i izbegavanje visokih brzina, pošto otpor vazduha pri visokim brzinama može da predstavlja ozbiljno opterećenje za motor.

Izvor: Polovniautomobili.com

Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW



čitanja : 5099



Komentari