
Odlukom, donetom nakon što su je dan ranije podržali ambasadori država članica, formalizovan je kompromis prema kojem se više neće pojedinačno ocenjivati emisije vozila u svakoj godini, već će se u obzir uzimati trogodišnji prosek za period 2025–2027. godine. Na taj način, proizvođačima automobila omogućeno je da eventualne slabije rezultate u jednoj godini nadoknade u narednim, čime se efektivno produžava rok za ispunjenje ciljeva iz 2025.
Ova promena deo je šireg Akcionog plana za automobilsku industriju koji je Evropska komisija predstavila u martu, u pokušaju da se odgovori na izazove koji pogađaju sektor — uključujući usporavanje prodaje električnih vozila, visoke troškove proizvodnje, zatvaranje fabrika i gubitke radnih mesta.
Međutim, izglasavanje ove mere izazvalo je oštre reakcije organizacija za zaštitu životne sredine. Inicijativa Transport & Environment upozorila je da odluka dolazi upravo u trenutku kada prodaja električnih automobila u EU beleži snažan rast — 45 odsto više u prva tri meseca 2025. godine u poređenju sa istim periodom 2024. — i da ovaj korak ugrožava zamah i investicionu sigurnost neophodnu za tranziciju ka nultim emisijama.
I dok ciljevi za 2030. i 2035. ostaju formalno nepromenjeni, mnogi se pitaju da li je 8. maj 2025. postavio presedan koji bi mogao oslabiti čitav niz budućih klimatskih ambicija EU, ukoliko se industrijski pritisci nastave.
Izvor: Energetskiportal.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Kia