
Nakon više od jednog veka evropske, japanske i američke dominacije, Azija se konsoliduje i počinje da dominira. S obzirom na to da su korejski brendovi već etablirani širom sveta, sada je Kina ta koja počinje da privlači kupce. Za samo deset godina, ova azijska zemlja je potpuno transformisala svoju autoindustriju. Danas postoji više od 120 registrovanih brendova, ali ne mogu svi preživeti. Neki su već odigrali svoju poslednju utakmicu.
Kako navodi Klix.ba, uprkos činjenici da Kina ima više od milijardu stanovnika, ne postoji tržište za svakoga. Električni automobili cvetaju u zemlji, dok neki proizvođači pokušavaju da pronađu svoje mesto među masovnom ponudom. Potražnja je nezaustavljiva, ali ne i beskonačna. Konkurencija je brutalna, a izdvajanje iz mase je nemoguće za neke male brendove. Neki od njih su pokušali s izvozom, ali prodiranje na mnogo konzervativnija tržišta može biti mnogo komplikovanije.
Tržište će nastaviti da se oslobađa manjih i nebitnih brendova. Za samo 12 meseci, nekoliko brendova je zatvorilo svoja vrata. Malo poznati Ji Yue i Yuanhang su uspeli da proizvedu samo nekoliko vozila, a uprkos učešću na nedavnim automobilskim događajima u Kini, obe kompanije su proglasile bankrot. Stotine radnika je otpušteno, a država je preuzela kontrolu nad procesom demontaže.

Ništa manje upečatljiv nije bio ni odlazak brenda Neta. Uprkos tome što su privukli pažnju svojim dobrim radom, do sada nisu uspeli privući pažnju kupaca. Na prošlogodišnjem Sajmu automobila u Pekingu predstavili su Neta L, kompaktni plug-in hibrid koji košta manje od 14.000 evra. Nažalost, nije se proslavio. Brend je pokušao da proširi svoje poslovanje u jugoistočnoj Aziji, ali s jedva 55.000 prodatih automobila godišnje, situacija je bila neodrživa. Svi zaposleni su otpušteni, a brend više ne posluje u Kini niti u bilo kojoj drugoj regiji sveta. Ipak, sada se kao potencijalni kupac nezvanično pominje japanska Toyota.
Možda niste čuli za kompaniju Human Horizons, ali jeste čuli za njen brend automobila - HiPhi. Osnovana 2017. godine, kompanija je za samo dve godine na tržište plasirala svoj prvi automobil. S fokusom na luksuz, HiPhi se više fokusirao na svoje poslovanje van Kine nego unutar nje. Evropa je bila u fokusu većeg dela njihove komercijalne strategije. Međutim, prodaja ekstravagantnih električnih automobila s cenom većom od 100.000 evra s kratkom istorijom pokazala se promašajem. Kompanija Human Horizons je podnela zahtev za bankrot. Iako kompanija nije potpuno zatvorena, njena situacija je praktično nepopravljiva.

S brendovima kao što su SAIC, Geely, BYD ili Chery, Kina je uspela da izgradi značajnu nišu na globalnom tržištu. Mnoge od njenih kompanija opstaju same, dok druge potpisuju važne sporazume s drugim proizvođačima. Jedan od primera je Leapmotor. Kompanija je započela svoje evropsko komercijalno putovanje sa Stellantisom kao njihovim 15. brendom. To je za njih bio način da opstanu i smanje zavisnost o tržištu koje, iako najveće na svetu, nema kapacitet da izdrži toliku konkurenciju.
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Yuanhang / Ji Yue / HiPhi