
Ova dominacija je rezultat decenija strateških ulaganja, državnih podsticaja i tehnoloških inovacija koje su kineskim proizvođačima omogućile da preuzmu vodeću ulogu na globalnom tržištu električne mobilnosti.

Uprkos povremenim sumnjama u popularnost električnih vozila u Evropi, globalna slika pokazuje sasvim drugačiji trend. Prema najnovijem izveštaju Global EV Outlook 2025 tokom 2024. godine u svetu je prodato 25 posto više električnih i plug-in hibridnih vozila nego godinu ranije, što ukupno iznosi čak 17 miliona auta.
Treba napomenuti da ova brojka obuhvata kako potpuno električna vozila, tako i plug-in hibride, koji se često zajednički klasifikuju kao “punjiva” vozila. U poređenju s 2020. godinom, rast od 3,5 miliona prodatih vozila u 2024. nadmašuje tadašnju ukupnu godišnju prodaju ove kategorije, naglašavajući brzinu kojom električna mobilnost ulazi u mejnstrim.

Kako prenosi Jutarnji.hr, Kina čvrsto drži vodeću poziciju u svetu električnih vozila, a kineski tržišni udeo konstantno raste. Još 2021. su činili polovinu svetske prodaje, dok se taj broj do 2024. popeo na oko 70 posto. U Kini je prodaja vozila s utičnicom porasla za 40 posto u odnosu na prethodnu godinu, a plug-in modeli sada čine gotovo polovinu ukupne prodaje novih automobila u toj državi. Zanimljiv je i pomak u strukturi te prodaje. Dok je 2020. godine 80 posto punjivih automobila bilo čisto električno, taj udeo je do 2024. pao na ispod 60 posto, dok se udeo plug-in hibrida udvostručio, s 15 na 30 posto. Uprkos tom pomaku, apsolutni broj prodatih baterijskih električnih vozila je povećan čak sedmostruko.

U Evropi je udeo električnih i plug-in hibridnih automobila u ukupnoj prodaji tokom 2024. iznosio oko 20 posto, što je uporedivo s rezultatima iz prethodne godine. Međutim, situacija nije jednolika unutar Evropske unije, dok je u 14 od 27 članica zabeležen rast udela električnih vozila, u ostalim je došlo do pada.
U Sjedinjenim Američkim Državama je zabeležen nešto izraženiji rast nego u Evropi, iako je ukupni udeo punjivih automobila još uvek znatno niži, oko 10 posto. Ipak, dinamika tržišta se menja. Dok je 2023. godine rast prodaje iznosio preko 40 posto u odnosu na prethodnu godinu, u 2024. je taj rast usporio na tek 10 posto.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Chery / BYD / Geely / JAC