
Poskupeli su čak 48 posto i ipak prodali više automobila
U vremenu kad cene automobila divljaju, inflacija seče kupovnu moć, a elektrifikacija podiže troškove proizvodnje, jedno ime u Nemačkoj se ističe kao prava tržišna anomalija: Dacia.
Prema podacima JATO Dynamicsa, rumunski proizvođač je povećao cene svojih modela za čak 48 posto između 2019. i 2024., ali istovremeno je zabeležio rast prodaje od 19 posto. U državi gde je ukupna prodaja novih automobila pala za 22 posto, to je vrhunski rezultat.

Uprkos poskupljenju, Dacia je ostala najpristupačnija opcija u gotovo svim segmentima. Cene njenih modela su još uvek osetno niže od proseka: Sandero u Nemačkoj počinje od 12.490 evra, električni Spring od 16.900, Jogger od 17.990, Duster od 18.990, a Bigster SUV kreće od 23.990 evra.

U svetu u kojem osnovni modeli često nadmašuju 30.000 evra, ta ponuda deluje gotovo kao relikt prošlih vremena, ali u pozitivnom smislu, piše Jutarnji.hr.

Kupcima kojima nisu potrebni veliki ekrani, skupi asistenti i digitalni ključevi, već jednostavan i pouzdan auto, Dacia nudi tačno ono što žele. Bez buke, bez glamura, ali i bez preplaćenih dodataka.
Dacijin uspeh je tim impresivniji kad se uzme u obzir šira slika. Cene novih automobila u Nemačkoj su u pet godina skočile za 40 posto, dok su neto plate porasle "samo" 24 posto. Rezultat je pad "ukupne pristupačnosti automobila" za 11 posto. Za mnoge su nova vozila postala luksuz i nešto što više ne mogu da si priušte.
Najveći udar je pretrpeo segment ispod 30.000 evra, koji se ubrzano prazni. Elektrifikacija je svakako jedan od razloga. Baterijski i plug-in hibridni modeli su poskupeli celu ponudu, a i "obični hibridi" dolaze uz dodatnu cenu. Ipak, samo trećina ukupnog poskupljenja novih auta se direktno može povezati s električnim pogonima, ostatak se odnosi na opštu inflaciju, strože regulative i više proizvodne troškove.
U takvom kontekstu sve više ljudi se okreće lizingu, kreditima ili prelazi na polovna vozila. Tržište novih automobila još uvek postoji, ali sve je manji broj onih koji u njemu mogu da učestvuju. Ako se ovakav trend nastavi, proizvođači će se sve više oslanjati na manji broj imućnih kupaca, što dugoročno može ugroziti stabilnost i rast industrije.
Analitičari upozoravaju. Ako automobilski sektor nastavi s politikom „manje auta, ali skupljih“, rizikuje da si sam sruši temelje. Tržište se ne može večno oslanjati na premium segmente i poslovne kupce. Vreme je za preispitivanje strategije. Dok ostali gube tlo pod nogama, Dacia se drži stare filozofije. Poskupela jeste, ali ne do mere koja bi je izbacila iz realnih budžeta prosečnog kupca. Sigurno se ne radi o "automobilima snova", ali za sve veći broj evropskih vozača, Dacijini modeli sve više, nažalost, postaju jedini auti koje još mogu da si priušte.
Izvor: Jutarnji.hr / Carscoops.com
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Dacia