home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Volkswagen ID.5
 
Godinama se u raspravama oko električnih automobila najčešće koristi teorija da će baterija trajati samo nekoliko godina. Međutim, nova studija bazirana na podacima iz više od 10.000 električnih vozila donosi ozbiljan udarac tom argumentu. U njoj se tvrdi da baterije u modernim vozilima bez problema mogu da potraju 20 godina ili više, odnosno duže nego što prosečan automobil ostane u saobraćaju.

Za poređenje, prosečna starost automobila u Evropskoj uniji, prema podacima ACEA-e, iznosi 12,3 godina, a većina vlasnika vozila retko ih zadrži duže. Podaci koje je prikupila britanska firma Geotab, specijalizovana za telematiku i analizu voznih parkova, pokazuju da se baterijski sistemi u električnim vozilima degradiraju prosečno samo 1,8 posto godišnje. Drugim rečima, nakon dve decenije upotrebe, vozilo zadržava oko 64 posto početnog kapaciteta baterije i dometa. Studija otkriva i da je stopa potpunog otkazivanja baterija kod novijih električnih automobila manja od 0,5 posto, prenosi Jutarnji.hr.

Naravno, degradacija nije potpuno ravnomerna. Najveći pad kapaciteta se dešava u prvim godinama korišćenja, zatim se njen tempo usporava, da bi se prema kraju životnog veka ponovo ubrzao. Osim starosti, važan faktor je i klima. Visoke temperature ubrzavaju degradaciju, zbog čega se preporučuje parkiranje u hladu, posebno prilikom punjenja.

U tome pomaže i tehnologija. Većina novijih električnih automobila ima napredne sisteme hlađenja i grejanja baterije koji održavaju optimalnu radnu temperaturu. Ali i uz te sisteme, prečesto korišćenje DC brzog punjenja može blago da poveća stopu degradacije u odnosu na sporije AC punjenje, posebno kod baterija tipa NMC i NCM (nikl-mangan-kobalt i nikl-kobalt-mangan).

Te baterije se najbolje čuvaju ako se stanje napunjenosti održava između 20 i 80 posto. Kod LFP baterija (litijum-gvožđe-fosfat), koje postaju sve češće u pristupačnijim električnim autima, to pravilo nije tako strogo, ali čak je i kod njih primećeno da stalno punjenje do 100 posto može da skrati životni vek.

Takođe, čak i kada auto stoji i ne vozi, baterije će se s vremenom trošiti, baš kao što će se kod benzinaca istrošiti pumpe, creva i zaptivke ako auto godinama stoji nevožen. Ali moderna električna vozila su se pokazala iznenađujuće izdržljivim, a trajnost baterije postaje sve bolja kako tehnologija napreduje.

Izvor: Jutarnji.hr / Motor1.com

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen



čitanja : 163



Komentari