
Za poređenje, prosečna starost automobila u Evropskoj uniji, prema podacima ACEA-e, iznosi 12,3 godina, a većina vlasnika vozila retko ih zadrži duže. Podaci koje je prikupila britanska firma Geotab, specijalizovana za telematiku i analizu voznih parkova, pokazuju da se baterijski sistemi u električnim vozilima degradiraju prosečno samo 1,8 posto godišnje. Drugim rečima, nakon dve decenije upotrebe, vozilo zadržava oko 64 posto početnog kapaciteta baterije i dometa. Studija otkriva i da je stopa potpunog otkazivanja baterija kod novijih električnih automobila manja od 0,5 posto, prenosi Jutarnji.hr.
Naravno, degradacija nije potpuno ravnomerna. Najveći pad kapaciteta se dešava u prvim godinama korišćenja, zatim se njen tempo usporava, da bi se prema kraju životnog veka ponovo ubrzao. Osim starosti, važan faktor je i klima. Visoke temperature ubrzavaju degradaciju, zbog čega se preporučuje parkiranje u hladu, posebno prilikom punjenja.
U tome pomaže i tehnologija. Većina novijih električnih automobila ima napredne sisteme hlađenja i grejanja baterije koji održavaju optimalnu radnu temperaturu. Ali i uz te sisteme, prečesto korišćenje DC brzog punjenja može blago da poveća stopu degradacije u odnosu na sporije AC punjenje, posebno kod baterija tipa NMC i NCM (nikl-mangan-kobalt i nikl-kobalt-mangan).
Te baterije se najbolje čuvaju ako se stanje napunjenosti održava između 20 i 80 posto. Kod LFP baterija (litijum-gvožđe-fosfat), koje postaju sve češće u pristupačnijim električnim autima, to pravilo nije tako strogo, ali čak je i kod njih primećeno da stalno punjenje do 100 posto može da skrati životni vek.
Takođe, čak i kada auto stoji i ne vozi, baterije će se s vremenom trošiti, baš kao što će se kod benzinaca istrošiti pumpe, creva i zaptivke ako auto godinama stoji nevožen. Ali moderna električna vozila su se pokazala iznenađujuće izdržljivim, a trajnost baterije postaje sve bolja kako tehnologija napreduje.
Izvor: Jutarnji.hr / Motor1.com
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen