
Ipak, budućnost električnih vozila izgleda stabilno, čak i ako uskoro ne preplave američke puteve onako kako to neki entuzijasti tvrde. Takođe se može očekivati da Tesla zaustavi pad prodaje i zabeleži čvrst oporavak.
Prema podacima Investicione banke (UBS), prodaja električnih vozila u SAD-u trebalo bi blago da poraste u 2025. godini na 1,3 miliona jedinica. To bi predstavljalo tržišni udeo od 10,8%, u odnosu na 10,4% iz prethodne godine. UBS predviđa stabilan rast, do 24% tržišnog udela ili 2,7 miliona vozila do 2030. To pretpostavlja da će administracija Donalda Trampa ukinuti takozvano „kalifornijsko izuzeće“, koje državama omogućava da postave strože standarde emisije CO2. Takav potez bi podstakao prodaju električnih vozila.
Predikcije za prodaju električnih vozila
Kompanija Auto Forecast Solutions predviđa da će tržišni udeo električnih vozila u SAD-u dostići oko 20% do 2030, i možda 30% do 2035. To se razlikuje od očekivanog buma u Evropi. Tu su prodajni brojevi već blizu očekivanog tržišnog udela SAD-a za 2030. godinu – iako taj bum možda više proističe iz pritisaka vlada nego iz istinske strasti prema električnim vozilima.
EU je najavila da će električna vozila činiti oko 80% novih prodaja električnih limuzina i terenskih vozila u narednih pet godina i 100% do 2035.
Ako proizvođači ne ispune propisane kvote, suočiće se s ogromnim kaznama. To praktično znači da se Evropljani primoravaju da kupuju električna vozila, jer automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem postaju sve nepristupačniji zbog visokih troškova smanjenja emisije CO2 na nulu. Mnogi stručnjaci smatraju da je ovaj plan EU previše ambiciozan i da je verovatnije da će se ostvariti tek polovina zacrtanih ciljeva.
U Evropi raste politički pritisak da se ovi ciljevi ublaže.
Takođe i da se pomeri rok za potpunu zabranu prodaje novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem posle 2035, kao i da se dozvoli upotreba sintetičkog benzina.
Anketa pokazala slabo interesovanje za električna vozila
Dobro je što u SAD-u ne postoje slični zakoni, sudeći prema rezultatima ankete koju je sprovela Američka automobilska asocijacija (AAA). Istraživanje među potrošačima pokazalo je da je interesovanje za električna vozila palo na najniži nivo još od 2019.
Samo 16% ispitanika je reklo da su „verovatno“ ili „veoma verovatno“ spremni da kupe električna vozila prilikom sledeće kupovine novog automobila.
Udeo onih koji su izjavili da „verovatno neće“ ili „sasvim verovatno neće“ kupiti električno vozilo porastao je na 63% sa prethodnih 51%. To je najviši procenat od 2022. godine. U međuvremenu, Teslina prodaja u SAD-u opada.
Akcije kompanije su izgubile nešto više od 25% svoje vrednosti od kraja prošle godine. Do toga je došlo usled kombinacije više faktora. Dok je Tesla bila „novajlija“ na tržištu, praktično je predstavljala celokupno tržište električnih vozila. Ali, konkurencija je postajala sve ozbiljnija. Dva Teslina najprodavanija modela – Model 3 i Model Y nedavno su ažurirana, što je privremeno zaustavilo proizvodnju.
Prodaja opala zbog političkog angažmana Maska
Navodno je Tesli prodaja opala i zbog političkog angažovanja Ilona Maska u administraciji Donalda Trampa. Ipak, postavlja se pitanje: da li bi neki potencijalni kupac, nakon ozbiljnog razmatranja svih opcija i zaključka da je Tesla najbolji izbor, zaista odustao od kupovine samo zbog političkih stavova vlasnika?
Teslin tržišni udeo u SAD-u je pod pritiskom, ali i dalje dominira sektorom električnih vozila iz velike visine. U 2024. njen udeo na tržištu električnih vozila pao je na 48,7% sa 55% prethodne godine, prema podacima kompanija Cox Automotive-a i Kelley Blue Book-a.
Novi konkurenti još uvek nisu ni blizu – Hjundai/Kia su na 9,3%, zatim Dženeral Motors (8,7%), Ford (7,5%) i BMV (4,1%). U prvom kvartalu 2025. godine, Dženeral Motors je ostvario nagli rast. On je više nego udvostručio prodaju električnih vozila na više od 30.000 jedinica, čime je prestigao Ford i Hjundai/Kia.
Teslina prodaja pala je za 9%. Istovremeno, potražnja za hibridima i plag-in hibridima odvlači kupce od potpuno električnih vozila.
„Modeli Tesla Model 3 i Model Y i dalje su daleko najprodavanija električna vozila u SAD-u (u 2024), ali su oba, kao stariji modeli, zabeležila značajan pad u prodaji“.
Ipak, Model Y i Model 3 i dalje su činili više od 40% svih prodatih električnih vozila prošle godine.
„Ford Mustang Mach-E bio je najprodavaniji električni automobil koji ne proizvodi Tesla. Odmah iza njega je Hyundai Ioniq 5“, saopštila je kompanija Cox Automotive.

Očekuje se oporavak Tesline prodaje
Teslini problemi trenutno usporavaju prodaju električnih vozila. Tesla i tržište električnih vozila će se oporaviti, kaže analitičar Dejvid Oukli iz kompanije GlobalData. On očekuje da će se Teslin udeo na ukupnom američkom tržištu stabilizovati između 4 i 5% do ranih 2030-ih. Potom bi mogli porasti na oko 6%.
U 2024. godini taj udeo je iznosio 3,95%, prema podacima Kelley Blue Book-a.
„Mislim da je tačno da je usporavanje Tesline prodaje usporilo i razvoj sektora električnih vozila u celini u SAD-u. Međutim, trenutno očekujemo da će Teslina prodaja u 2025. ostati uglavnom nepromenjena, a zatim početi ponovo da raste od 2026″.
Takođe predviđamo blagi rast tržišnog učešća električnih vozila tokom 2025. godine, a zatim robusniji rast u godinama koje dolaze“, rekao je Oukli u odgovoru mejlom. Ali to zavisi od toga da li će poreski krediti za potrošače ostati na snazi. Ukoliko se ti krediti ukinu, rast nakon 2026. godine biće oslabljen.
„Iako naša prognoza trenutno predviđa da će tržišni udeo električnih vozila do 2028. iznositi 20,7%, u poređenju sa 9,2% ove godine, postoji rizik da se ta prognoza za 2028. neće ostvariti.
„Još jedan faktor koji povećava rizik je potencijalno ukidanje raznih zahteva vezanih za emisiju štetnih gasova i ekonomičnost goriva. To bi proizvođače moglo znatno manje motivisati da razvijaju električna vozila za američko tržište,“ rekao je Oukli.
Sve te mere izgledaju kao da su osuđene na nestanak, mada će se sve to verovatno rešavati kroz pravne žalbe. Bernstein Research se slaže da je američki entuzijazam za električna vozila u poslednjim mesecima opao.
Ozbiljne posledice carina
„Trenutni fokus tržišta je na automobilskim carinama i rastućem trgovinskom ratu. Iako to ima ozbiljne posledice za čitav sektor, smatramo da će, bez obzira na ishod, dodatno usporiti rast tržišta električnih vozila.
Pritisci troškova koje će povećane carine nametnuti američkoj industriji smanjiće raspoloživa sredstva za poslovanje proizvođača električnih vozila koja posluju s gubitkom, ograničiti investicije i skrenuti pažnju rukovodilaca u druge pravce“, navodi Bernstein Research u jednoj istraživačkoj belešci.
Investitori sa nestrpljenjem čekaju Teslinu odluku o budućnosti njenog asortimana sada kada su veliki hitovi Model 3 i Model Y osveženi.
Mediji su puni kontradiktornih izveštaja o Maskovim planovima da proizvede manji Model 2, koji bi koštao oko 25.000 dolara, što je otprilike 15.000 dolara manje od početne cene Modela 3. Projekat jeftinog, masovnog modela smatra se neizbežnim potezom ukoliko Tesla želi da se proširi. Izveštaji kažu da Tesla razmatra mogućnost da to bude uprošćeni Model 3 ili potpuno novi manji Model 2. Očekuje se da će skupi i nišni Model S sedan i Model X ostati u ponudi.
Dejvid Oukli iz GlobalData rekao je da je Maskovo političko angažovanje možda otuđilo neke kupce, ali moglo je i privući druge.
„Sada izgleda da se Mask povlači iz politike, tako da možda nikada nećemo sa sigurnošću znati kakav je uticaj to imalo. Mislim da je tačno reći da je Tesla poslednjih meseci delovala kao da je u fazi stagnacije jer je Maskov fokus bio usmeren na druge stvari, ali po mom mišljenju, nije u nekoj vrsti negativne spirale“, rekao je Oukli.
Izvor: Forbes.n1info.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Tesla