home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Honda CR-V
 
Veći, viši, masivniji... Automobili današnjice nisu samo teži nego i značajno nepregledniji nego što su bili pre 25 godina. Nova analiza koju je objavio američki Institut za bezbednost na putevima (IIHS) otkriva zabrinjavajući trend: vozači modernih SUV-ova i pick-upova vide sve manje puta ispred sebe. Konkretno, brojke govore o padu vidljivosti i do 58 posto u radijusu od samo deset metara ispred vozila.

Studija, objavljena u stručnom časopisu SAE International Journal of Transportation Safety, upoređuje generacije šest popularnih modela u SAD-u, od Hondinog CR-V-a do Toyote Camry, prateći kako su se kroz decenije menjali uglovi i prostori koje vozač može direktno da vidi.

Najdrastičniji primer je Honda CR-V. Model iz 1997. je vozaču omogućavao pregled 68 posto prostora unutar deset metara ispred vozila. Do danas se ta brojka srozala na svega 28 posto. Slična je priča s Chevroletom Suburbanom: s 56 posto vidljivosti u 2000. godini, pao je na identičnih 28 posto u aktuelnom modelu, navodi Jutarnji.hr.

Razlog ovog problema su sve viši poklopci motora, masivniji A nosači i veći retrovizori, sve to s ciljem boljih rezultata na sigurnosnim testovima za putnike unutar vozila. Ali ono što čini kabinu sigurnijom za vozače, istovremeno čini spoljašnji svet nevidljivim. Posebno kada je reč o deci, pešacima i biciklistima.

Suprotan trend pokazuju dva popularna limuzinska modela. Honda Accord je izgubila samo pet procentnih bodova vidljivosti od 1997., dok je Toyota Camry od 2007., zadržala skoro isti nivo, sa 61 pala je na 57 posto. Čini se da tradicionalna, niža karoserija i dalje nudi najbolju preglednost ispred vozila.

Sve ovo ne bi bilo toliko alarmantno da se istovremeno ne beleži i rast broja poginulih pešaka i biciklista. Između 1997. i 2023. u SAD-u broj smrtno stradalih pešaka je porastao za 37 posto, a biciklista za čak 42 posto. Samo 2022. godine, 7508 pešaka je izgubilo život u nesrećama, u mnogim slučajevima zbog slabije vidljivosti s vozačevog mesta.

Dok vozači sede sve više, a vozila im pružaju osećaj sigurnosti, ironija je u tome što pritom sve teže vide ono što je ispred njih, pogotovo ako se kreće, nisko je ili neočekivano prelazi put. Nove tehnologije detekcije i asistencije mogu donekle da pomognu, ali fizička vidljivost, koja je sve lošija, ostaje nezamenjiva.

Izvor: Jutarnji.hr / Motor1.com

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Honda



čitanja : 155



Komentari