home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Porsche Taycan
 
Električna vozila su prisutna gotovo svuda u Norveškoj. Ova bogata nordijska zemlja, poznata po zalihama nafte i gasa u Severnom moru, već dugo predvodi tranziciju prema napuštanju automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem.

Zahvaljujući nizu mera koje podstiču kupovinu električnih vozila – od poreskih olakšica do nižih davanja – Norveška je sada nadomak potpunog izbacivanja benzinskih i dizelskih vozila s tržišta novih automobila.

Prema podacima Norveškog udruženja za električna vozila (NEVA), u nekim većim gradovima otprilike 30% svih putničkih automobila na putevima je već potpuno električno. U glavnom gradu Oslu taj udeo dostiže i 40%, navodi Index.hr.

Zato ne čudi što čekanje na pešačkom prelazu u centru Osla znači posmatranje gotovo neprekinutog niza električnih automobila.

"Veoma je uočljivo. Mislim da neki ljudi čak ni ne shvataju koliko je to u stvari dobro jer se dogodilo jako brzo", rekla je Khristina Bu, glavna sekretarka NEVA-e, za CNBC tokom intervjua u Oslu.

"Vaduh je čistiji, tiše je, i ta promena u stvari nije puno koštala potrošače. Ljudi uživaju da voze električna vozila, i to jako dobro funkcioniše", rekla je Bu.

Tesla Model Y

Prodaja električnih automobila u Norveškoj je porasla s manje od 1% ukupne prodaje 2010. na 88.9% prošle godine – a taj trend ne pokazuje znakove usporavanja.

Prema podacima Norveške uprave za javne puteve, električna vozila čine više od 93% svih novih automobila prodath u 2025. do sada. Za poređenje, u prvim mesecima 2025. električna vozila su činila 15.4% tržišta Evropske unije. Norveška nije članica EU-a.

U Sjedinjenim Američkim Državama, primera radi, udeo novih električnih automobila u ukupnoj prodaji je dostigao 10% u 2023., prema podacima instituta Rocky Mountain, što je značajan rast u odnosu na samo 1% iz 2017.

Podsticaji i infrastruktura

Norveška državna sekretarka u Ministarstvu saobraćaja Sesil Knibe Kroglund kaže da je ključ uspeha zemlje u napuštanju automobila na fosilna goriva bio dugoročan i dosledan pristup politici.

"Imamo puno poreskih i korisničkih podsticaja, što je najvažnije, ali i infrastrukturu, naravno", rekla je Kroglund u intervjuu u Oslu.

Neki od norveških podsticaja za električna vozila uključuju oslobađanje od PDV-a, popuste na putarine i poreze za parkiranje te pravo na korišćenje autobuskih traka. Vlada je takođe uložila velika sredstva u javnu infrastrukturu za punjenje, a mnoga norveška domaćinstva imaju mogućnost punjenja automobila kod kuće.

Nedostatak snažnog automobilskog lobija u Norveškoj takođe se smatra jednim od faktora koji su godinama olakšavali uvođenje EV-a.

Kristina Bu iz NEVA-e je prošle nedelje izjavila da je Norveška – zemlja s oko 5.5 miliona stanovnika – dostigla novi električni prag: 10.000 brzih punjača širom zemlje. Ipak, razmeštaj tih stanica nije ravnomeran, jer ih je značajno više na jugu nego na krajnjem severu.

Uprkos tome, sve veći broj brzih punjača je opovrgao ranije strahove kritičara da elektroenergetska mreža neće izdržati.

"Norveška ima snažnu politiku već dugi niz godina. Ne radi se samo o poreskim olakšicama za električna vozila, već i o sve većim porezima na automobile s motorima s unutrašnjim sagortvanjem. U poslednje tri godine kupovni porezi su se udvostručili – a već su i pre bili visoki", rekla je Bu.

"Automobili koji zagađuju su u Norveškoj – oporezovani do nestanka", dodala je.

Norveška putanja prema svetskom liderstvu u korišćenju električnih automobila nije prošla bez kritika.

Neki poslanici su doveli u pitanje pravednost sistema podsticaja za EV-e, tvrdeći da oni koriste imućnijim građanima, te da bi mogli doći na štetu drugih održivih oblika prevoza.

Norveška, koja planira da postigne ugljeničnu neutralnost do 2030., suočava se i s pitanjima o svojoj stvarnoj ulozi u borbi protiv klimatske krize. Privreda zemlje se uveliko oslanja na prihode od fosilnih goriva, što stvara određeni paradoks u odnosu na njene zelene ciljeve.

Gledajući prema napred, Kroglund kaže da Norveška planira da do 2025. potpuno elektrifikuje gradske autobuse, a da do kraja decenije osigura da 75% teških vozila koristi obnovljive izvore.

"Moramo priznati da saobraćaj ima značajnu ulogu u klimatskim promenama. Mislim da 30% zagađenja dolazi iz saobraćajnog sektora, pa smo morali nešto da preduzmemo", rekla je Kroglund.

"Moramo ići dalje i u drugim delovima saobraćajnog sistema, poput gradskih autobusa. I tu imamo dobre brojke, ali sledeći korak su teška vozila", dodala je ona.

Izvor: Index.hr / CNBC

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Porsche / Tesla



čitanja : 180



Komentari