
Renaultov šef dizajna najavljuje veliki preokret na tržištu
U eri u kojoj SUV vozila suvereno vladaju automobilskim tržištem, Žil Vidal, šef dizajna u Renaultu, iznosi hrabru prognozu - monovolumeni, nekadašnji kraljevi porodičnih putovanja, mogli bi da se vrate na velika vrata. Ključ njihovog povratka, tvrdi Vidal, leži u potrazi za većom efikasnošću u doba elektrifikacije, što tera dizajnere na preispitivanje dominantne i svima poznate SUV forme.
Nije tako davno bilo doba kada su monovolumeni, poznati i kao MPV vozila, bili apsolutni hit u Evropi. Modeli poput Renaulta Scenic, Forda Galaxy ili Citroena Picasso su činili više od 10% tržišta, nudeći prostranost za sedam putnika u pakovanju uporedivom s karavanom. Bili su praktičan i logičan izbor za svaku porodicu.
Preokret se dogodio 2006. godine s dolaskom Nissana Qashqai, modela koji je praktično stvorio crossover segment i zauvek promenio pravila igre. SUV-ovi su postali zadati izbor za porodične kupce i ubrzo preuzeli dominaciju. Danas čine više od polovine svih prodatih automobila u Evropi, dok su monovolumeni pali na jednocifrene procente i gotovo nestali s puteva, navodi Index.hr.
Međutim, prelaz na električna vozila mogao bi da udahne novi život posrnulom segmentu. Vidal ističe da proizvođači sada traže maksimalnu efikasnost, a prednosti ravne "skateboard" arhitekture električnih vozila otvaraju nove mogućnosti za prostranije i aerodinamičnije oblike.
"SUV-ovi su pobedili monovolumene jer su monovolumeni automobili koje trebate, ali ne i želite. A onda su se pojavili SUV-ovi s istim motorima i težinom, ali u obliku koji ste želeli", objašnjava Vidal. "Danas, pogotovo u Evropi, svedoci smo talasu kritika na račun SUV-ova. Niko nikada nije kritikovao monovolumen jer je to ugledan porodični automobil, iako zagađuje jednako i jednako je težak. To je zanimljiv društveni obrt."
Iako je koncept SUV-a i dalje privlačan većini ljudi zbog prostranosti i praktičnosti, Vidal veruje da će potraga za efikasnošču neminovno dovesti do promena. "Ono što će se verovatno dogoditi jeste da će SUV-ovi postajati sve efikasniji, a to znači niži i aerodinamičniji. Transformiraće se u energetski manje zahtevna vozila koja zadržavaju prostranost kabine."
Kao primer te transformacije navodi Renaultov koncept Emblème, koji spaja različite segmente i uskoro kreće u proizvodnju. Imaće povišenu karoseriju, ali značajno elegantniji i niži profil od bilo kojeg postojećeg Renaultovog SUV-a. U međuvremenu, monovolumeni već doživljavaju renesansu u Kini, najvećem svetskom tržištu, gde su luksuzni modeli s tri reda sedišta i naprednom tehnologijom postali statusni simboli, rame uz rame s limuzinama poput Mercedesa S-klase.

Na pitanje šta bi moglo "ubiti" SUV, Vidal nudi intrigantan odgovor: "Možda bi se monovolumeni mogli vratiti, ali u privlačnijem, poželjnijem obliku."
Priznaje da u pogledu potrošnje energije i materijala ne bi bili drastično drugačiji od SUV-ova, ali dodaje: "Možda bi bili nešto bolji u pogledu aerodinamike, a to bi mogla biti ključna prednost." "Vidim dva paralelna trenda: transformaciju SUV-ova u super-efikasna vozila i, potencijalno, veliki povratak seksi, poželjnih monovolumena", kaže Vidal.
Vidal je jasan - modeli 4, 5 i Twingo biće jedini Renaultovi automobili s retro dizajnom u doglednoj budućnosti. Za sve ostalo, Renault gleda isključivo prema napred.
"Želimo da budemo super-inovativni, ali ne i naučno-fantastični ili futuristički do te mere da automobilima nedostaje ličnost i emocija. Ne želimo robote. Želimo emotivne automobile, što bi ih, paradoksalno, moglo učiniti klasičnijima", poručio je šef dizajna francuskog proizvođača.
Izvor: Index.hr / Autocar.co.uk
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Renault