home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Nissan tone sve dublje

28 Jul 2025 - 07:00 Vesti Link
Nissan
 
Trenutno treći najveći japanski proizvođač automobila "Nisan", koji godišnje u svetu proda više od tri miliona vozila, će u sklopu velikog projekta racionalizacije poslovanja zatvoriti dve fabrike u Japanu, među kojima i svoju najpoznatiju u gradu Jokosuki.

Nekada drugi najveći japanski proizvođač četvorotočkaša, poznat po futurističkom dizajnu, prvom masovno proizvedenom električnom automobilu na svetu, a u inostranstvu, naročito po svojim sjajnim sportskim modelima, "Nisan" je od neverovatnog skandala u vezi obaranja i hapšenja generalnog direktora Karlosa Gona u opadanju poslednjih pet, šest leta.

Kako navodi RTS, kompanija je u prošloj godini zabeležila velike gubitke, zbog čega je bila prisiljena da potraži spas u spajanju sa finansijski dobrostojećom "Hondom". Naime, u fiskalnoj 2025. "Nisan" je ostvario gubitak u iznosu od čak 750 milijardi jena (po sadašnjem kursu, blizu pet milijardi američkih dolara), što je najviše od 1986. godine naovamo.

Međutim, upravo zbog tako loših poslovnih rezultata i strukturalnih problema, priželjkivano ravnopravno udruživanje je propalo. Zato je "Nisan" početkom ove fiskalne godine još jednom smenio generalnog direktora, prepustivši novom kadru, Meksikancu Ivanu Espinozi, da izvrši neophodne strukturne reforme usmerene na drastično smanjivanje troškova.

U okviru njih najavljivana je redukcija broja fabrika sa 17 na samo 10, smanjenje proizvodnje za oko milion vozila godišnje i otpuštanje hiljada radnika. Među ugroženim postrojenjima našlo se i ono u lučkom gradu Jokosuki, u kojem "Nisan" proizvodi električni model "lif", prvi masovno proizvođeni EV na svetu", i još dva hibrida. Ono zapošljava 3.900 ljudi i zahvaljujući svom položaju na samoj obali služi i kao terminal u kojem se hiljade vozila ukrcavaju u džinovske prekookeanske brodove.

Ta fabrika, koja nosi ime "Opama" po kraju grada u kojem se nalazi, simbol je "Nisana", jer je druga najstarija i druga najveća. Njeno zatvaranje, ističu ekonomisti, bilo bi težak, praktično fatalan udarac i za nekoliko stotina snabdevača.

Nissan Opama fabrika

Da li će "Fokskonov" kapital biti kočnica za "Nisanov" pad

Međutim, tu u priču ulazi tajvanski elektronski gigant "Fokskon" (na Tajvanu poznat po svom kineskom nazivu "Honhaj"), koji ima grandiozni plan da u budućnosti postane najveći ili bar jedan od samo dva ili tri najdominantnija svetska proizvođača električnih automobila.

On je, pisali su japanski mediji ranije ovog meseca, spreman da uloži u čuvenu fabriku u Jokosuki, koja je utemeljena još 1961. godine, kako bi ona opstala i proizvodila električna vozila za njegove potrebe. Fabrika Opama ima kapacitet od 240.000 automobila godišnje, ali je prošle godine radila sa samo 40 posto kapaciteta, dok je, da bi se izbegli gubici, potrebno da radi sa bar 80 procenata uposlenosti.

Japanski mediji izvestili su da je više opcija na pregovaračkom stolu: mogućnost da "Nisan" i "Fokskon" otvore zajedničko preduzeće i zajedniči upravljaju i dele proizvodni kapacitet fabrike ili pak, da ona delimično ili u potpunosti pređe u vlasništvo Tajvanaca. "Nisan" je interesantan za "Fokskon" jer poseduje tehnologiju i znanje za izradu električnih automobila, kao i razvijenu prodajnu mrežu.

Tajvanska kompanija bar od prošle godine intenzivno prati japanskog proizvođača, kojeg, zbog njegovog inženjerijskog i proizvodnog potencijala i finansijskih muka, (navodno) vidi kao očiglednu metu za delimično ili potpuno preuzimanje. Prethodno rukovodstvo "Nisana" želelo je da izbegne takav scenario putem udruživanja sa domaćim partnerom, ali sada, veruju mnogi, japanska kompanija više ne može bez velike finansijske injekcije sa Tajvana, iako je emitovala obveznice kako bi samostalno prikupila kapital potreban za restrukturiranje.

"Fokskon", čuveni proizvođal "ajfona", pisali su početkom meseca japanski mediji, vezano za proizvodnju električnih vozila ima poslovni plan sličan onom kakav sprovodi u industriji telekomunikacija. Po njima, "Fokskon", koji za američki "Epl" pravi pametne mobilne telefone u matici Kini i na Tajvanu, želi da proizvodi električne automobile po ugovoru pod tuđim markama. Recimo, on je u maju ove godine potpisao ugovor sa takođe japanskim proizvođačem automobila "Micubišijem" da za njegove potrebe na Tajvanu pravi električna vozila - ona će se pod brendom "Micubiši" prodavati u Australiji i Novom Zelandu od naredne godine.

Ulaganje u fabriku Opama i nastavak proizvodnje u Jokosuki bili bi i u tom pogledu od velike koristi za "Fokskon" u budućnosti.

Nissan logo

Katanac na poznatu fabriku i neizvesna budućnost

Ipak, tragično za radnike, grad Jokosuku  i prefekturu Kanagava u kojoj se on nalazi, japanski mediji poslednjih dana pišu da je rukovodstvo "Nisana" odlučilo da zatvori fabriku Opama po isteku fiskalne 2027. godine (u martu kalendarske 2028.). Ono je zatražilo sastanak sa gradskim ocima i predstavnicima lokalnih socijalnih službi kako bi se osmislio plan za prekvalifikaciju i zapošljavanje njenih radnika.

Kompanija će nastaviti da koristi opitni centar za vozila i dokove za brodski utovar vozila koji se nalaze u krugu fabrike. Štaviše, katanac na kapiju će staviti još jedna fabrika "Nisana" u prefekturi Kanagava, u gradu Hiracki, i to već u 2027. godini.

Pojedini japanski mediji stoga spekulišu da pregovori sa "Foksonom" nisu uspeli,  dok drugi smatraju da povlačenje "Nisana" upravo otvara prostor za Tajvance da vlasnički u potpunosti preuzmu postrojenje u Jokosuki počev od 2028. godine (i zadrže deo radnika).

Kako god bilo, izvesno je da "Nisan" očekuje dug i bolan oporavak, ne samo zbog oštre konkurencije kineskih proizvođača i problema novih američkih carina na uvoz stranih automobila, već i zbog pada prestiža kojeg se nije u potpunosti otresao još od rušenja Karlosa Gona 2018. godine - taj libansko-brazilski biznismen optužen za svojevolju i korupciju uspešno je predvodio "Nisan" čitave dve decenije i važio za legendu automobilske industrije.

Izvor: Rts.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Nissan



čitanja : 154



Komentari