
Poslovna 2024. godina je bila veoma uspešna: rekordni finansijski rezultati, preko 920.000 isporučenih automobila, 4. mesto po prodaji u Evropi, novi modeli, nova tržišta. Kakav je vaš plan za budućnost?
Klaus Zellmer: U 2024. smo pokazali naše osnovne snage: otpornost i prilagodljivost. Robustan poslovni model i jasno definisana mapa puta dokazuju svoju vrednost u nestabilnim vremenima. Kombinacija moderne i raznovrsne ponude proizvoda sa operativnom efikasnošću privukla je kupce i omogućila nam da ostvarimo odlične rezultate, posebno u Evropi. Ova dostignuća su veoma važna za održavanje kompanije na pravom putu, čak i kada se suočavamo sa predstojećim izazovima. Ali moramo gledati dalje u budućnost i vredno raditi da bismo ostali na pravom putu.
I zato ste ažurirali korporativnu strategiju?
Klaus Zellmer: Apsolutno. Definisali smo šest strateških ciljeva kako bismo dodatno osigurali budućnost kompanije. Prvi Škoda poslovni cilj je da se do kraja decenije plasiramo među tri najprodavanija brenda u Evropi. Verujemo da to možemo postići sa našim portfoliom potpuno električnih modela, poboljšanih hibrida i visoko efikasnih modela sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Uvek dajemo prioritet ponudi odlične vrednosti za novac i kvaliteta u svim relevantnim segmentima kupaca.
A na šta se fokusira vaš drugi cilj?
Klaus Zellmer: Naš drugi cilj na koji se fokusiramo je poboljšanje proizvoda i usluga sa inovativnim digitalnim rešenjima i veštačkom inteligencijom. Podstičemo učenje i agilni način razmišljanja kod naših zaposlenih, dok istovremeno unapređujemo digitalizaciju u celoj kompaniji. Slušajući naše kupce, možemo bolje optimizovati naše proizvode i digitalne usluge, istovremeno integrišući nove funkcije veštačke inteligencije. Ostajemo posvećeni obezbeđivanju intuitivne funkcionalnosti i najboljeg kvaliteta u klasi.
Škoda ima za cilj da ponudi najbolje iz oba sveta svojim kupcima – električne i pogonske sklopove sa unutrašnjim sagorevanjem. Koja od ovih tehnologija će biti prioritetna?
Klaus Zellmer: U narednim godinama, na osnovu potražnje kupaca, nastavićemo da pružamo uravnotežen asortiman električnih, hibridnih i vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Ovo je ključni deo našeg trećeg strateškog cilja, a ciljamo i da povećamo naše potpuno električne ambicije uz širenje portfolija električnih modela – dok radimo na paritetu cena sa uporedivim ICE modelima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Održivost je danas glavni fokus za mnoge kompanije. Koji su Škoda planovi u ovoj oblasti?
Klaus Zellmer: Naš četvrti cilj je postizanje CO2 neutralne proizvodnje i stavljanje cirkularne ekonomije na prvo mesto. Naša strategija održivosti, „Najbolji u klasi po ESG“, postavlja jasne, ambiciozne ciljeve u svim stubovima zaštite životne sredine, društvenih pitanja i upravljanja. Cilj nam je CO2 neutralnost u svim našim fabrikama u Češkoj Republici i Indiji do 2030. godine, primenjujući principe cirkularne ekonomije i ugrađujući dodatne održive materijale u naše proizvode.
Kada govorimo o Indiji: Škoda prisustvo na tim brzo rastućim tržištima je veoma važno.
Klaus Zellmer: Želimo da uspostavimo snažan „drugi stub“ van Evrope, na brzo rastućim tržištima. Kao deo Brand Group Volume, koristimo našu stručnost na tržištima u razvoju koja su osetljiva na cene kako bismo otključali novi potencijal rasta za Volkswagen Group. Cilj nam je da postanemo vodeći evropski brend u Indiji i regionu ASEAN u jugoistočnoj Aziji. Sada poslujemo u Vijetnamu, proizvodimo sa lokalnim partnerom i uvozimo automobile, i planiramo da ovo prisustvo iskoristimo kao platformu za ulazak u susedne zemlje.

Identifikovani su i finansijski ciljevi koje Škoda teži da postigne.
Klaus Zellmer: Na kraju, ali ne i najmanje važno, želimo da omogućimo održivi povraćaj prodaje od 10% na duži rok. Kroz naš program „Next Level Efficiency+“, cilj nam je da optimizujemo poslovanje. Težimo liderstvu u troškovima među glavnim evropskim konkurentima, osiguravajući da Škoda ostane konkurentna tokom transformacije automobilske industrije. Međutim, ono što je takođe neophodno za postizanje ovog cilja su očekivani pad cena baterija u narednim godinama, kao i efikasno povećanje naših proizvoda putem novih platformi u budućnosti.

Škoda „Next Level Strategy“
Da bi ostala ispred tehnološkog napretka, promenljivih očekivanja potrošača i ekoloških imperativa, Škoda Auto je prepoznala potrebu da ažurira svoj strateški pristup kako bi održala konkurentsku prednost i rešila nove izazove. Unapređena Škoda „Next Level Strategy“ je zvezda vodilja, navigacioni sistem dok kompanija mapira put kroz brzo promenljivo globalno automobilsko tržište. Ona uključuje sveobuhvatnije ciljeve i inicijative u okviru tri osnovna stuba „Brend i tržište“, „Tehnologija i kvalitet“ i „Ljudi i kultura“.
Cilj je jasan: Postati vodeći brend za aktivne i funkcionalno orijentisane kupce, kako u evropskoj matičnoj bazi, tako i na brzo rastućim međunarodnim tržištima. Da bi se to postiglo, Škoda svojim kupcima nudi najbolje iz oba sveta kroz niz atraktivnih proizvoda - električnih vozila, hibridnih i vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem sa odličnim odnosom cene i kvaliteta, i intuitivnom funkcionalnošću. Osnova budućeg uspeha je jačanje kompanije i kulture daljim usavršavanjem zaposlenih za transformaciju, unapređenje uloge u okviru Volkswagen Group i postajanje referentnim pokazateljem za ekološko, društveno i finansijsko ponašanje.
Izvor: Škoda