home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Volvo XC70
 
Švedski proizvođač automobila nije veliki po prodaji. Ali, direktorka za održivost, Vanesa Butani, želi da kompanija postane lider u cirkularnom poslovanju. Sa agresivnim ponovnim korišćenjem metala, baterija i drugih materijala. Kao i sa klimatski neutralnim fabrikama za sklapanje automobila.

Volvo Cars nije gigant automobilske industrije. Isporučio je manje od 800.000 vozila prošle godine. Ali kada je reč o održivosti, ambicije su mu mnogo veće.

Pored elektrifikacije svoje ponude, Volvo konvertuje svoje fabrike da budu karbonski neutralne. Planira da smanji potrošnju vode za 50%. Do kraja decenije, proizvođač automobila sa sedištem u Geteborgu, u Švedskoj, želi da 35% ukupnog sadržaja korišćenog za proizvodnju novog vozila bude reciklirano – što je najviši cilj u industriji. Konačni cilj je da do 2040. postigne potpuno cirkularno poslovanje.

„Ovde vidimo da možemo da napravimo razliku“, rekla je Vanesa Butani, direktorka za održivost, koja je uvrštena na Forbes listu lidera održivosti. „Možda smo mali, ali sa ambicijama koje imamo, sa nasleđem koje nosimo, i znajući da je to ono što naši kupci i zainteresovane strane očekuju od nas – želimo da budemo predvodnici“.

Volvo ES90

Kineski vlasnici

Američka auto-industrija je u previranju. Administracija Donalda Trampa pokušava da drastično uspori prelazak na električna vozila, da ublaži propise o emisijama i životnoj sredini i promoviše ideju da klimatske promene nisu toliko zabrinjavajuće koliko se Amerikancima predstavlja. Ali to ignoriše intenzivnu globalnu konkurenciju među proizvođačima automobila, naročito u Aziji i Evropi, koji žele da pokažu potrošačima kako prave velike promene radi smanjenja emisije ugljenika i prelaska na električni pogon. Iako je manji od mnogih rivala, Volvo brzo menja svoje poslovanje.

Volvo XC90

Osnovan pre skoro jednog veka, Volvo Cars, koji ne treba mešati sa bivšom matičnom kompanijom za proizvodnju kamiona AB Volvo, postao je glavni evropski automobilski brend kineske kompanije Geely Holdings. Kupila ga je od Forda 2010. Takođe proizvodi električna vozila visokih performansi u svojim fabrikama, za povezanu kompaniju Polestar, čiji je suvlasnik takođe Geely. (Oba brenda su ovog meseca potpisala pismo u kojem se EU poziva da ne popusti cilj za 2035. koji praktično zahteva da do tada sva vozila budu električna.) Veza sa Kinom je korisna s obzirom na to da je ta zemlja ubedljivo najveće tržište električnih vozila na svetu. I drugo najveće tržište Volvo automobila, odmah posle Evrope, a ispred SAD.

Od 2021. kompanija je prilagodila fabrike za sklapanje u Švedskoj i Kini da budu karbonski neutralne. Koristi biogas kao glavni izvor energije. U 2022. objavljeno je da će nova fabrika u Slovačkoj, koja se otvara sledeće godine, takođe koristiti energiju koja ne doprinosi emisijama ugljenika. Kompanija takođe koristi „megakasting“. To je proizvodni proces koji zamenjuje 100 malih delova jednim velikim aluminijumskim, čime se smanjuju emisije u fabrici.

Volvo EX90

Reciklaža

Međutim, cilj reciklaže je možda i najambiciozniji. Volvo sarađuje sa švedskim proizvođačem čelika SSAB na korišćenju recikliranog čelika, ali pravljenje automobila sa većim procentom recikliranog sadržaja nije jednostavno kao nekada, kada su automobili uglavnom bili napravljeni od čelika, aluminijuma, stakla i gume – pre nego što su u većoj meri uključeni plastika, složena elektronika i litijum-jonske baterije.

Kompanija postiže napredak, posebno sa svojim novim premijum električnim vozilom ES90. Ali, ima još mnogo posla da bi dostigla cilj od 35%, kaže Butani. „Kod ES90 uspeli smo da dođemo do 29% recikliranog aluminijuma, 18% recikliranog čelika i 16% recikliranih polimera i materijala na bazi biomase. Stižemo tamo, ali je teško“, kaže ona. „Shvatili smo da je teško kada u sve to uključite i baterije. To dodatno komplikuje stvari“.

Razlog je što je ponuda recikliranih materijala za baterije, posebno litijuma, i dalje ograničena, iako raste. Kao rezultat toga, litijum-jonske ćelije baterija još se u velikoj meri oslanjaju na globalnu bazu sirovina. Veliki deo se prerađuje i rafiniše u Kini, što povećava karbonski intenzitet proizvodnje električnih vozila. Ipak, Volvo je postigao napredak u obezbeđivanju takozvanih pasoša za baterije svojih električnih modela. On pokazuje koje materijale za baterije koriste, odakle dolaze i kako su proizvedeni. To je učinjeno dve godine pre nego što postane zakonska obaveza u EU.

„Trudimo se da budemo što transparentniji“, rekla je Butani.

Hibridi kao prelazno rešenje

Za razliku od Kine, gde su električna i plag-in hibridna vozila činila 56% prodaje novih automobila prošlog meseca, promene politike u SAD verovatno će ograničiti prodaju EV modela koje Volvo tamo nudi — čak i ako to ne uspori njegove ambicije. U međuvremenu, Butani kaže da to znači veći fokus na plag-in hibride, a ne isključivo na potpuno električne automobile.

„Nastavićemo da investiramo i inoviramo u Sjedinjenim Državama i da nudimo našu tehnologiju elektrifikacije. Ali, istovremeno radimo i sa našom prelaznom tehnologijom, sa hibridima“, navodi Butani. „Električni automobil je bolji proizvod. Možda će biti potrebno vreme, ali i dalje smo posvećeni da pokažemo našim kupcima da je to tako. Kada to vide, zavole ga. Ali plug-in hibridi su odličan prelaz“.

Izvor: Forbes.n1info.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volvo



čitanja : 59



Komentari