home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
BMW fabrika
 
Nova evropska ekološka norma, poznata kao Euro 7, stupa na snagu 2026. godine i donosi najopsežniju promenu propisa o ekološkim karakteristikama automobila još od uvođenja dizelskih filtera čestica. Iako su se proizvođači izborili za ublažavanje prvobitnih zahteva, nova pravila doneće značajne promene u nadzoru emisija, trajnosti baterija i ukupnom pristupu održivosti vozila.

Šta Euro 7 znači za vozače?

Za već registrovana vozila ne menja se ništa. Putnički automobili koji su već u saobraćaju ne moraju da zadovolje Euro 7 norme, niti postoji obaveza naknadnog prilagođavanja. Takva vozila i dalje mogu da se koriste kao i do sada, navodi Jutarnji.hr.

Za buduće kupce novih vozila, pravila će biti stroža. Od 29. novembra 2026. svi novi modeli putničkih automobila i lakih dostavnih vozila koji tek dolaze na tržište moraće da ispunjavaju Euro 7 normu, dok će krajem 2027. ta obaveza obuhvatiti sve već postojeće nove automobile u Evropskoj uniji. Proizvođači i prodavci više neće moći da nude nove automobile vozila koja ne udovoljavaju standardu, pa će svako novo vozilo morati da bude u skladu s propisima.

Nove odredbe za čestice i baterije

Mada granične vrednosti za izduvne gasove uglavnom ostaju iste, Euro 7 donosi važnu novost, po prvi put će se meriti i ultrafine čestice od svega 10 nanometara, koje do sada nisu bile obuhvaćene testovima, posebno kod benzinskih motora.

Takođe, prvi put se vozilo posmatra kao celina. U obzir se uzima i trošenje kočnica i guma, budući da i one ispuštaju mikročestice. Do 2035. godine važiće jedinstvena granica za sva vozila, uključujući električna, iako ona zbog regenerativnog kočenja po pravilu manje troše kočnice.

Za električne i plug-in hibridne automobile uvodi se obavezna kontrola trajnosti baterije. Nakon pet godina ili 100.000 kilometara mora da zadržava najmanje 80 posto kapaciteta, a nakon osam godina ili 160.000 kilometara – 72 posto. Novost su i testiranja pri niskim temperaturama, na -7 °C, da bi se proverila realna efikasnost baterija zimi.

Stroži nadzor i digitalna kontrola

Jedna od ključnih promena je stalni nadzor emisija. Vozila više neće prolaziti samo laboratorijska testiranja, moraće dokazivati čistoću i u svakodnevnoj vožnji. Sistemi će kontinuirano pratiti nivoe štetnih materija, a digitalni nadzor će sprečiti manipulacije podacima poput onih iz Dieselgatea.

Uz to, Euro 7 uvodi obaveznu zaštitu od intervencija u softver, stalnu samoproveru emisija i transparentno prikupljanje podataka. Cilj je jasan - osigurati da automobili na putu zaista ispunjavaju ekološke standarde koje proizvođači navode.

Euro 7 nije kraj, već prelaz

Iako su prvobitni predlozi bili znatno stroži, industrija je uspela da se izbori za ublažavanje nekih odredbi. Ali Euro 7 je tek još jedan korak u dugoročnom planu smanjenja emisija. Kao što su Euro 5 i Euro 6 vremenom postali stroži, i ova norma će se dalje razvijati, prateći tehnološki napredak i prelaz prema električnoj mobilnosti.

Tok uvođenja Euro 7 – pregled:

    29. novembar 2026. – obavezna norma za sve buduće nove modele putničkih automobila i lakih dostavnih vozila

    Kraj 2027. – obavezna norma za sva novoregistrovana vozila tih kategorija

    2028.–2029. – postepeno uvođenje za autobuse i kamione

    2035. – jedinstvena granica za čestice iz kočenja i guma za sva vozila

Izvor: Jutarnji.hr

Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW 



čitanja : 131



Komentari