
Šta Euro 7 znači za vozače?
Za već registrovana vozila ne menja se ništa. Putnički automobili koji su već u saobraćaju ne moraju da zadovolje Euro 7 norme, niti postoji obaveza naknadnog prilagođavanja. Takva vozila i dalje mogu da se koriste kao i do sada, navodi Jutarnji.hr.
Za buduće kupce novih vozila, pravila će biti stroža. Od 29. novembra 2026. svi novi modeli putničkih automobila i lakih dostavnih vozila koji tek dolaze na tržište moraće da ispunjavaju Euro 7 normu, dok će krajem 2027. ta obaveza obuhvatiti sve već postojeće nove automobile u Evropskoj uniji. Proizvođači i prodavci više neće moći da nude nove automobile vozila koja ne udovoljavaju standardu, pa će svako novo vozilo morati da bude u skladu s propisima.
Nove odredbe za čestice i baterije
Mada granične vrednosti za izduvne gasove uglavnom ostaju iste, Euro 7 donosi važnu novost, po prvi put će se meriti i ultrafine čestice od svega 10 nanometara, koje do sada nisu bile obuhvaćene testovima, posebno kod benzinskih motora.
Takođe, prvi put se vozilo posmatra kao celina. U obzir se uzima i trošenje kočnica i guma, budući da i one ispuštaju mikročestice. Do 2035. godine važiće jedinstvena granica za sva vozila, uključujući električna, iako ona zbog regenerativnog kočenja po pravilu manje troše kočnice.
Za električne i plug-in hibridne automobile uvodi se obavezna kontrola trajnosti baterije. Nakon pet godina ili 100.000 kilometara mora da zadržava najmanje 80 posto kapaciteta, a nakon osam godina ili 160.000 kilometara – 72 posto. Novost su i testiranja pri niskim temperaturama, na -7 °C, da bi se proverila realna efikasnost baterija zimi.
Stroži nadzor i digitalna kontrola
Jedna od ključnih promena je stalni nadzor emisija. Vozila više neće prolaziti samo laboratorijska testiranja, moraće dokazivati čistoću i u svakodnevnoj vožnji. Sistemi će kontinuirano pratiti nivoe štetnih materija, a digitalni nadzor će sprečiti manipulacije podacima poput onih iz Dieselgatea.
Uz to, Euro 7 uvodi obaveznu zaštitu od intervencija u softver, stalnu samoproveru emisija i transparentno prikupljanje podataka. Cilj je jasan - osigurati da automobili na putu zaista ispunjavaju ekološke standarde koje proizvođači navode.
Euro 7 nije kraj, već prelaz
Iako su prvobitni predlozi bili znatno stroži, industrija je uspela da se izbori za ublažavanje nekih odredbi. Ali Euro 7 je tek još jedan korak u dugoročnom planu smanjenja emisija. Kao što su Euro 5 i Euro 6 vremenom postali stroži, i ova norma će se dalje razvijati, prateći tehnološki napredak i prelaz prema električnoj mobilnosti.
Tok uvođenja Euro 7 – pregled:
29. novembar 2026. – obavezna norma za sve buduće nove modele putničkih automobila i lakih dostavnih vozila
Kraj 2027. – obavezna norma za sva novoregistrovana vozila tih kategorija
2028.–2029. – postepeno uvođenje za autobuse i kamione
2035. – jedinstvena granica za čestice iz kočenja i guma za sva vozila
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / BMW