
Kineski proizvođači su nekada bili poznati po kopiranju evropskih modela, često s lošim rezultatima. Međutim, era plagiranja polako prolazi. Danas vidimo da sve više kineskih brendova dolazi u Evropu s ambicioznijim planovima, svesni da će put do uspeha biti dug i zahtevan.
Pre desetak godina kineska vozila su bila prava retkost na evropskim putevima. Evropljani su držali konce u autoindustriji i vladali njome duže od čitavog veka, uspešno se odupirući konkurenciji iz Japana, Koreje i Amerike. Ipak, tradicionalni evropski proizvođači često su bili previše oprezni i otporni na promene, navodi Klix.ba.
Sve se ubrzalo dolaskom Tesle početkom prošle decenije. I Ilon Mask i kineska vlada prepoznali su električnu mobilnost kao priliku da promene dugogodišnje odnose snaga u industriji. Danas Evropa mora da se nosi sa sve jačim kineskim pritiskom.
Različiti pristupi tržištu
Većina kineskih brendova ušla je na evropsko tržište oprezno, skoro plašljivo. Njihovi proizvodi mogu da pariraju evropskim, ali početna strategija bila je prenisko postavljena. Čak i popularna marka BYD je u početku bila uzdržana.
BYD pokazuje kako se adaptacija mora odvijati. Nakon neuspešnih početnih pokušaja sa slabijim proizvodima, tek 2021. su postali ozbiljni. Kompanija iz Šenžena brzo je shvatila da kvalitet i cena nisu dovoljni - potreban je i prepoznatljiv identitet marke.

Zanimljiv je i primer nekih brendova koji imaju evropske korene. Lynk & Co i Zeekr, iako povezani sa Volvoom preko Geely grupe, nisu uspeli da iskoriste tu prednost i ostali su relativno nepoznati na mnogim tržištima. Međutim, sve su agresivniji i njihovo vreme tek dolazi.

MG prodaje više u Evropi nego u Kini
Kada pogledamo podatke prodaje iz 2024. godine, MG je ubedljivo najprodavaniji kineski brend u Evropi. Ove godine bi mogli biti još jači, budući da HS ostvaruje 28, a ZS 25 posto veću prodaju nego lane. Ova nekada britanska kompanija, sada u vlasništvu SAIC grupacije, predstavlja poseban slučaj - više vozila prodaje u Evropi nego u Kini. Tajna njihovog uspeha leži u pametnom korišćenju evropskog nasleđa.
MG je imao prednost ranog ulaska na tržište. Umesto fokusiranja samo na električna vozila, ponudili su i modele s klasičnim motorima, što im je omogućilo niže cene. Širom Evrope su modeli poput MG ZS i MG HS postali pravi bestseleri zahvaljujući konkurentnim cenama.

Ali uspeh je imao svoju cenu. MG je zanemarivao servisnu podršku, što je godinama frustriralo kupce. Čekanja na rezervne delove bila su dugotrajna, s obzirom da su morali da stižu iz Kine. Taj problem je tek nedavno rešen otvaranjem distributivnog centra u Evropi, ali šteta na reputaciji već je načinjena. Međutim, koliko se Kinezi brzo prilagođavaju ovo će se brzo izbrisati iz memorije kupaca. Ostale kineske marke pažljivo su pratile ovu situaciju i učile na tuđim greškama.
BYD strategija po uzoru na Hisense
Kineske kompanije su shvatile da moraju značajno investirati da bi izgradile poverenje koje evropski brendovi uživaju decenijama. BYD je nakon godine dana pokušaja otvorio kesu i dramatično povećao marketinški budžet. To je kompromis koji nema cenu.

Sponzorstvo Evropskog prvenstva u fudbalu, događaja koji generiše procenjenih 2,4 milijarde evra, bio je samo jedan od poteza koji su ojačali vidljivost brenda. Setimo se samo koliko je marka potrošačke tehnike Hisense bila aktivna u sponzorisanju sportskih, mahom gledanih fudbalskiih događaja, a pogledajmo koliko i gde su su sve zastupljeni danas.
Put koji treba popločati
Jasno je da ne postoji univerzalna formula za uspeh. Kineski proizvođači moraće naučiti nešto što im inače nije u prirodi - da budu strpljivi. Izgradnja prepoznatljivog brenda na Starom kontinentu ne dešava se preko noći. Potrebna je kombinacija različitih pristupa kako bi se vremenom stekla lojalna baza kupaca.
Japanci su tri decenije gradili svoj uspeh u Evropi, ali su zato Korejcima trebale dve. Kinezi mogu biti brži ako nauče iz iskustava drugih. Ali potrebni su im: vreme i strpljenje, finansijska snaga kakvu pokazuje BYD, raznovrsnost ponude koju ima MG, te kvalitet proizvoda kakav nude XPeng i Lynk&Co.

Ključno je i širenje fizičke prisutnosti - više salona u velikim gradovima znači bolju korisničku podršku i manje problema sa servisom. Kineski zvaničnici već mesecima pregovaraju sa Evropom o trgovinskom sporazumu koji bi odgovarao svima. Najave o brzom dogovoru su izbledele, a trenutna klima u odnosima nije naročito topla.
Međutim, Kinezi grade i gradiće. Proizvodnja Made in EU će im značajno olakšati proboj, a u tome će im ruku prve pružiti istočnoevropske zemlje i Turska, iste one koje su u ne tako davnoj prošlosti pružile utočište Suzukiju, Toyoti, Kiji, Hyundaiju…
Izvor: Klix.ba
Foto: Arhiva Autoblog.rs / BYD / Lynk&co / Zeekr / MG / XPeng