home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Stellantis Kragujevac
 
Treća smena u proizvodnji električnog modela automobila „grande panda” u fabrici u Kragujevcu zvanično je oformljena ovog oktobra, kako je i bilo najavljeno, ali i dalje nije operativna. To znači da je u treću smenu primljen određeni broj radnika, ali taj broj još nije dovoljan da bi moglo da se kaže da se u trećoj smeni radi u punom kapacitetu rada pogona.

Kako ističe Ivan Ristić, predsednik Samostalnog sindikata „FCA Srbija”, za pravljenje određenog broja vozila u trećoj smeni, kao u prve dve, potrebno je vreme.

– Najpre, radnici treba da prođu sve obuke, jer je takav sam proces proizvodnje. Ne mogu odmah da uđu u rotaciju, pa da se desi da iz treće smene koja nije potpuna dođu da rade u prvoj smeni. To bi onda bilo pogubno po samu proizvodnju. Za sve to je potrebno vreme, ali biće operativna do kraja godine – ističe Ristić.

U fabrici u Kragujevcu trenutno ima oko 3.000 zaposlenih, na određeno i neodređeno vreme. Novost je angažovanje radnika preko agencija za zapošljavanje, što je po Zakonu o agencijskom zapošljavanju moguće.

– Preko tih međunarodnih agencija, koliko imam saznanja, angažovani su Nepalci. „Fijat” po zakonu može da zaposli 10 odsto takvih radnika, a to je najviše 300 njih. To nije toliko loše, jer sa dostizanjem vrhunca proizvodnje biće nam potrebno više radnika. Ali, ako dođe i do pada proizvodnje ili zasićenja tržišta, što je negde i normalno, onda će prvi na udaru za otpuštanje biti upravo ti agencijski radnici. To znači da neće biti potresa za naše radnike na stalnom ugovoru i članove sindikata – kaže Ristić.

U pogonu u Kragujevcu za sada, mimo zapošljavanja posredstvom agencija, radi i oko 90 radnika iz „Stelantisove” fabrike iz Maroka i sedamdesetak radnika iz Italije.

– U Kragujevac su stigli i neki radnici iz Španije, a očekujemo i Poljake, jer je naša kompanija mulitinacionalna – podseća on.

Recesija evropske auto-industrije će, sasvim izvesno, nepovoljno uticati i na dobavljački lanac u Srbiji. Da li i „Fijat” u Kragujevcu oseća krizu u ovoj industriji?

– Može tamošnja kriza da se dovede u vezu i s nama, ali trenutno je u Kragujevcu sve u redu. Ukoliko „Stelantisove” fabrike po Evropi stanu s radom, deo tih radnika ostaće bez posla, pa će možda biti prebačeni kod nas. Ima naznaka da će stati proizvodnja starijeg modela „pande”. Neke fabrike u Italiji, Španiji moguće je da će stati s radom, ali zbog toga fabrika u Kragujevcu neće imati problema, jer imamo punu proizvodnju i dobru prodaju – ističe Ristić i dodaje da su i dalje na tržištu traženi električni i, još više, hibridni modeli „Fijatovih” automobila.

– Imamo i oko deset odsto proizvodnje električnog „sitroena”. Stoga, nismo ugroženiji recesijom u evropskoj auto-industriji. Kriza može da se odnosi na nas tako što će neki broj radnika iz naših evropskih pogona da dođe kod nas u fabriku, što je sasvim  redu, jer su nam radnici i potrebni – ističe on.

Kada je reč o platama u Kragujevcu, po kolektivnom ugovoru, sindikati ne mogu još da pregovaraju na tu temu, posebno za nove radnike. Ipak, u sindikatu kažu da uskoro očekuju pregovore sa poslodavcem oko povećanja zarade koje bi važilo od naredne godine. Biće reči i o isplati novogodišnjeg bonusa, najavljuje Ristić.

– Kolektivnim ugovorom je predviđeno da se krajem oktobra ili početkom novembra započnu razgovori sa poslovodstvom kompanije oko povećanja zarade od 2026. Već smo imali korekciju zarade, što je bilo na neki način u vezi i sa povećanjem minimalne zarade iako naši radnici ne primaju minimalac. Njima je sada u bruto iznosu plata veća za oko 7.300 dinara, a reč je o linearnom povećanju za sve platne razrede – ističe predsednik Samostalnog sindikata „FCA Srbija”.

Izvor: Politika.rs

Foto: Arhiva Autoblog.rs / Stellantis



čitanja : 91



Komentari