home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Bako Motors

Foto: Bako Motors

Tržište električnih vozila (EV) u Africi doživljava munjevit rast. Prema podacima koje prenosi CNN International, predviđa se da će do 2030. godine dostići vrednost od 4,2 milijarde dolara, što je više nego dvostruko u odnosu na današnju vrednost.

Ipak, većina električnih vozila i dalje zavisi o električnoj mreži koja se često napaja iz mešavine obnovljivih i fosilnih izvora energije.

U taj trend uključuje se i tuniski startap Bako Motors, ali s jedinstvenim pristupom – oslanjajući se na jedan od najvećih afričkih prirodnih resursa: sunce. Njihovi kompaktni automobili i teretna vozila su opremljeni solarnim panelima na krovu. Iako vozila i dalje koriste litijumske baterije te se mogu puniti kod kuće ili na punjačima, solarni paneli im omogućavaju pristup besplatnom izvoru energije koji direktno puni baterije. Kompanija je do sada proizvela 100 vozila, ali planira da značajno poveća proizvodnju i izvoz u narednoj godini.

“Solarne ćelije nam obezbeđuju više od 50% energetskih potreba”, ističe Boubaker Siala, osnivač i izvršni direktor kompanije Bako Motors.

“Naš model B-Van, namenjen komercijalnoj upotrebi, može dnevno da pređe oko 50 kilometara koristeći isključivo besplatnu sunčevu energiju. To je oko 17.000 kilometara godišnje, što je ogromna ušteda.”

Kompanja, osnovana 2021. godine, počela je s proizvodnjom teretnih tricikala, ali u međuvremenu se preorijentisala na modele s četiri točka. U ponudi su dva glavna modela. Prvi je B-Van, dizajniran za logistiku i dostavu “poslednje milje”. Može da preveze 400 kilograma tereta, ima domet od 100 do 300 kilometara, a početna cena mu je 24.990 tuniskih dinara (oko 7.900 evra). Drugi je Bee, mali gradski dvosed, idealan za svakodnevne gradske vožnje. Domet mu je od 70 do 120 kilometara, a maksimalna brzina 45 km/h. Početna cena iznosi 18.264 tuniska dinara (oko 5.800 evra).

Khaled Habaieb, operativni direktor Bako Motorsa, otkriva da kompanija razvija i treći model, X-Van, koji će imati dva sedišta i veći teretni prostor.

Habaieb naglašava da se više od 40% delova za svako vozilo nabavlja lokalno, uključujući litijum-gvožđe-fosfatne baterije i čelik, što doprinosi otvaranju preko potrebnih radnih mesta u Tunisu.

Iako na globalnoj sceni postoje startapi poput američkog Aptera Motorsa koji razvijaju automobile s opsežnijim solarnim panelima i većim dometom, njihova vozila su znatno skuplja, s cenama koje kreću od oko 30.000 dolara. Bako Motors cilja da popuni prazninu na afričkom tržištu nudeći cenovno pristupačna rešenja.

“Ovo je izuzetan koncept jer pomaže produženje dometa električnog vozila”, komentariše Bob Wesonga iz Africa E-Mobility Alliance. “Jedna od najvećih prepreka za usvajanje električnih vozila je takozvana ‘teskoba zbog dometa’. Ako korisniku kažete da će mu baterija omogućiti 250 kilometara, a solarna energija dodati još 50, to mu uliva poverenje da se odluči za EV.”

Iako je Bako Motors trenutno mala firma, nedavno je započela izgradnja druge, veće fabrike u Tunisu, čije otvaranje se očekuje krajem 2026. godine. Cilj je dostići proizvodnju do 8.000 vozila godišnje za tržišta Afrike, Bliskog istoka i Evrope.

“Dostupno tržište u Africi iznosi oko milion vozila godišnje”, kaže Siala. “Mi ciljamo na 5 do 10% tog tržišta.”

Zaključuje da će sledećih pet do deset godina predstavljati vrhunac tranzicije prema električnoj mobilnosti: “Moramo se pripremiti za tu tranziciju i ponuditi pristupačne i kvalitetne proizvode za građane Afrike.”

Izvor: Poslovni.hr



čitanja : 642



Komentari