
U imejlu poslatom portalu Motor1, menadžer korporativnih komunikacija Forda u Evropi, Folker Ajs, potvrdio je vest: „Mogu da potvrdim da je poslednji Focus proizveden u petak, 14. novembra. Bio je to beli hečbek sa petoro vrata.“
Nestanak Focusa dolazi nekoliko meseci nakon što je poslednji sportski Focus ST sišao sa proizvodne trake u drugi sudbonosni petak, 26. septembra.
Gledajući širu sliku, Focus je jedan od nekoliko automobila koje je Ford ukinuo u Evropi poslednjih godina. Morali smo da se oprostimo od voljene Fieste 2023. godine, dok je Mondeo postepeno ukinut godinu dana ranije.
Ove odluke su ostavile Ford sa ponudom koja se sada sastoji samo od SUV-ova i komercijalnih vozila (uz sportski Mustang koji je ipak nišni model). U jednom od ranijih intervjua za časopis CAR, izvršni direktor Džim Farli je u suštini rekao da kompanija na ovim sada ukinutim modelima jednostavno nije zarađivala dovoljno novca. Marže profita su bile premale da bi opravdale dalji razvoj, iako su automobili ostali prilično popularni.
„Oduvek smo se takmičili u srcu tržišta putničkih automobila, što nije baš dobro funkcionisalo za Mondeo, Focus i Fiestu. Mnogi kupci su ih voleli, ali nikada nisu mogli da opravdaju veću alokaciju kapitala – za razliku od komercijalnih vozila.“
Još kontroverznija je bila njegova prethodna izjava: „Izlazimo iz posla sa dosadnim automobilima i ulazimo u posao sa kultnim vozilima.“ Ali povlačenje ovih „dosadnih“ automobila je smanjilo Fordov tržišni udeo u Evropi, navodi Motor1. Prema podacima koje je objavilo Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA), Ford je imao 7,2% tržišnog udela u Evropi krajem 2015. godine. Od tada je pao na samo 3,3% u septembru 2025.
Sada kada je i Focus van igre, razumno je očekivati da će Fordov tržišni udeo dodatno pasti već 2026. godine.
Krosoveri i SUV vozila su možda veoma popularni, ali grupe poput Volkswagena, Renaulta i Stellantisa i dalje postižu uspeh prodajom širokog spektra običnih automobila. Podaci o prodaji koje je objavio Dataforce pokazuju da su Dacia Sandero, Volkswagen Golf i Renault Clio tri najprodavanija modela u Evropi u prvih deset meseci godine. Peugeot 208, Škoda Octavia i Toyota Yaris su se takođe našli među prvih 10, što pokjazuje da ljudi i dalje veoma žele tradicionalne automobile.
Ranije ove godine, nemačke poslovne novine Automobilwoche su objavile da je Fordovim dilerima rečeno da su novi modeli na putu. Međutim, prvi model bi mogao biti krosover veličine Focusa, a ne konvencionalni hečbek ili sedan.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs