
Četiri nova stuba bezbednosti
Novi postupak u potpunosti menja način na koji se automobili testiraju i ocenjuju, a sve će se baziratui na četiri nova stuba bezbednosti: bezbedna vožnja, izbegavanje sudara, zaštita pri sudaru i bezbednost nakon sudara. U Euro NCAP-u naglašavaju da su mnoge od ovih promena direktan odgovor na povratne informacije potrošača, posebno na pritužbe o "iritantnim upozorenjima ili nametljivim intervencijama" nekih modernih sistema pomoći.
Fokus na ponašanje vozača
Kako navodi Index.hr, od 2026. godine, više ocene dobijaće automobili opremljeni tehnologijama koje prate vozačevu pažnju i angažman za volanom. Bodovi će se dodeljivati "sistemima koji prate performanse vozača u stvarnom vremenu". Najbolje ocene biće rezervisane za automobile koji kontinuirano prate pokrete glave i očiju vozača i onda te informacije koriste za prilagođavanje osetljivosti ADAS funkcija. Posebno će se ceniti sistemi koji mogu da detektuju uticaj droga ili alkohola i koji mogu bezbedno da zaustave vozilo ako vozač izgubi svest.
Nagrada za fizičku dugmad
Kao odgovor na sve glasnije kritike vozača o komplikovanim ekranima osetljivim na dodir, Euro NCAP će takođe ocenjivati "položaj, jasnoću i jednostavnost korišćenja" ključnih kontrola. Novi sistem bodovanja naglašavaće važnost fizičkih dugmadi za često korišćene funkcije, jer se smatra da smanjuju ometanje vozača tokom vožnje.
Testovi u stvarnim uslovima
Značajan deo procesa biće ažuriran da bi se osiguralo da se ocene baziraju na stvarnoj efikasnosti sistema, a ne samo na njihovim performansama na test stazi. Tako će ispitivači na putu procenjivati tačnost funkcija prepoznavanja ograničenja brzine - što je čest problem modernih ADAS paketa - "s ciljem poboljšanja prihvatanja od strane potrošača".
Fokus na stvarne uslove se proširuje i na testiranje tehnologija za sprečavanje sudara, poput autonomnog kočenja u nuždi (AEB) i pomoći pri održavanju kolovozne trake. Biće uvedeni novi testni scenariji u gradskim uslovima koji uključuju bicikliste i motocikliste, da bi se "odražavali stvarni obrasci nesreća". Ovi sistemi ocenjivaće se i prema njihovoj "glatkoći i intuitivnosti", kao odgovor na kritike da ponekad intervenišu nepredvidivo i ometajuće.
Bezbednost i nakon sudara
Osim prevencije, Euro NCAP će staviti veći naglasak na "bezbednost nakon sudara". Električne ručke na vratima moraće da ostanu funkcionalne i nakon nesreće, dok će električna vozila morati da obezbede "ispravnu izolaciju" baterija da bi se smanjio rizik od požara. Takođe, automatizovani sistemi za hitne pozive moraće hitnim službama da dojave tačan broj putnika u vozilu da bi se organizovala odgovarajuća pomoć.
Stroži i relevantniji testovi
Glavni sekretar Euro NCAP-a, Michiel van Ratingen, izjavio je da sveobuhvatne promene imaju za cilj da povećaju "rigoroznost i relevantnost" postupka testiranja, obezbeđujući da se automobili testiraju na performanse pre, tokom i nakon sudara.
"Ažuriranja protokola obezbeđuju da testiranje, analiza i ocene Euro NCAP-a ostanu konačan vodič za potrošače koji cene nepristran vodič za bezbednost najnovijih automobila", rekao je. "Euro NCAP nastavlja da podiže standarde u svim aspektima dizajna vozila, a protokoli za 2026. godinu utelovljuju ovu predanost podsticanjem proizvođača da usvoje i poboljšaju tehnologije koje spašavaju živote. Nameravani ishod je poboljšana zaštita za putnike u vozilima i sve učesnike u saobraćaju kroz efikasniju pomoć vozaču, robusno sprečavanje nesreća, poboljšanu zaštitu pri sudaru i poboljšano upravljanje nakon sudara."
Izvor: Index.hr / Autocar.co.uk
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Euro NCAP