Kupovina novog automobila u Srbiji iz prve ruke

Prošli ste višegodišnje dovijanje naplate svojih krvavo zarađenih para iz začaranog kruga dugovanja, koji je narodu mnogo bitniji od tamo nekih izbornih krugova, imali ste posla sa sporim i neefikasnih sudovima gde ste par godina čekali na neku crkavicu iz bilo kakvog razloga, ili ste čekali pare od nasledstva i usput se zakleli da posle 261. posete majstoru Peri i majstoru Žiki više nećete nikada kupiti polovan automobil.
Sa idejom da je najgore za vama uputili ste se u auto salon vašeg omiljenog brenda ili brenda kojeg u tom momentu možete priuštiti da biste kao neko ko najverovatnije prvi put kupuje nov automobil bili iznenađeni da vašim mukama tu svakako nije kraj, i da ona priča, “Dobar dan, ja došao da kupim auto, imam pare, dajte ključeve da izvezem auto iz salona” postoji samo u nostalgičnim anegdotama koju su prepričavali “naši stari”.
Dakle, kako izgleda taj momenat kada konačno imate pare u vašim rukama koje ste odvojili za kupovinu vašeg novog automobila? Već prilikom informativnog surfa nekih sajtova domaćih dilera shvatate da posao neće biti nimalo lak, jer pojedini dileri imaju jako neažurne cenovnike kao i akcije koje su istekle ili se kasnijom proverom shvati da neki deo opreme nije uvršten u neku specijalnu akciju ili su jednostavno šarena laža koja je tu čisto iz razloga da vas natera da okrenete dilerov telefon. No ubrzo shvatate da su ti sajtovi u stvari samo prvi korak u sužavanju vašeg izbora na broj onih za koji kasnije možete izvući neke konkretne ponude, no naša iskustva su da za svaki slučaj stavite još par automobila više u izbor, jer ćete sasvim sigurno biti neprijatno iznenađeni nekonzistentnom cenom, opremom ili jednostavno prevelikim rokom čekanja za nekoga ko je spreman da plati odmah, ili ako jednostavno želite da vam auto bude isporučen pre Majanskog kraja sveta.

Nakon stavljanja nekog šireg izbora automobila na papir (ipad-iphone ili android notese za one tehnološki zavisne) sledeći korak je zvanje dilera i traženje konkretne ponude. U našem slučaju naglasak je stavljen na rok isporuke i na ponudu sa “lagera”. Odmah problem, jer očigledno reč “lager” ne znači isto za vas i dilera, pa kada sa “ushićenjem” čujete da se vozilo koje želite sa željenom cenom i opremom ili bojom nalazi na “lageru” već razmišljate o tome kada ćete “banuti” dileru u salon, usput zamišljajući scenu hiljadu puta viđenu u nekom holivudskom filmu, gde vam diler otvara vrata salona a vi veselo prolazite kroz (otvoren) izlog. Međutim nakon bližeg objašnjenja shvatate da je “lager” na koji misli vaš diler u stvari njegov lager koji se u više slučajeva nalazio u Kopru ili Mađarskoj (po običaju za zemlje Istočne Evrope ili bivše Jugoslavije) gde shvatate da je potrebno određeno vreme da se ti automobili dovezu i ocarine, 2-3 nedelje u većini ovakvih slučajeva, pa budite pažljivi ako vam je bitna brzina isporuke i napomenite da vam daju ponudu onoga što se nalazi ili u salonu dilera, ili makar na centralnom lageru u Srbiji, što se svodi na prihvatljivih 3-7 dana čekanja, međutim zbog krize logično je da dileri ne prave prevelike lagere istih.
Bitna napomena je da neki brendovi imaju centralizovan lager pa kompletnu listu raspoloživih vozila možetre dobiti kod bilo kog dilera, dok u nekim slučajevima (Opel) svaki diler je nezavisan do izvesne mere, pa u takvim slučajevima morate da okrenete sve dilere ponaosob da biste saznali da li postoji vozilo sa opremom koje vas interesuje u Srbiji.
Ovde ćete takođe saznati da razne akcije i modeli na popustu jednostavno nisu dostupni odmah. Kada vidite u oglasima vozilo koje u nekoj normalnoj opremi košta 20.000 evra a u specijalnoj akciji se nudi za recimo 16.000-17.000 evra, budi spremni na čekanje jer iako su na akciji i reklamirani na sva zvona, takvih vozila jednostavno NEMA na lageru (čak ni u čuvenom Kopru), pa takvim slučajevima vreme čekanja da se takav automobil proizvede i isporuči prelazi čak i 90 dana, što onome ko ima vremena da čeka možda ne predstavlja problem, ali u našem slučaju to nije bilo moguće. Ovde jednostavno postoji taj momenat gde prosečan Srbin koji je gore navedenom mukom došao do nekih para, sa bogatim iskustvom nesigurnosti i raznih prevara koje je ili osetio na svojoj koži ili čitao u “crnoj hronici” jednostavno ili nema poverenja da ostavi neke novce “unapred” ili jednostavno zna da se za 3 meseca svašta može promeniti znajući stabilnost svakodnevnog života, pa nas čudi začuđenost nekih dilera kada im kažemo da je to preveliko vreme čekanja, i po njima su ovakve “virtuelne” akcije potpuno legitimne, a naravno ne propuštaju priliku da vam usput ponude ili za nekoliko hiljada evra skuplji paket opreme ili auto iz niže klase koji je “odmah” dostupan, a i to odmah je u stvari do 14 dana.
Uz par izuzetaka kao problematična se pokazala i mogućnost test vožnje pogotovu u slučajevima kada ju je potrebno hitno obezbediti, no fenomenalni su bili i primeri gde jednostavno vozilo koje ste došli da vidite uživo ne postoji u salonu, ili je verzija toliko nabudžena da je razlika između izloženog auta i onog kojeg vi kupujete drastična, pa uvek tražite da probate ili vidite automobil sa opremom najsličnijom vašem izboru i mogućnostima.
Dakle, već u ovom stadijumu ste sigurno već potrošili 5-6(n) dana, kao i napravili pozamašnu sumu na vašem telefonu, pa vam je već jasno da čuvena scena iz filma ne samo da nije moguća, već se cela prijatna priča o kupovini novih kola i ostvarenje sna iz detinjstva polako pretvara u “cimanje”, što je nešto zbog čega posebno žalimo. No sada već imate neki svoj uži izbor, a bivate iznenađeni i prijatnim iskustvima i pozitivnim primerima koji, koliko god to za nekog zvučalo neverovatno, utiču na kupovinu, u ovakvim momentima stvarno mnogo utiču na izbor. Svakako da ako neki diler ovo čita, neka obrati pažnju. Kupac želi da se oseća da je poseban, da ste mu na usluzi i da imate odgovor na svako njegovo pitanje, ma koliko bilo glupo, jer ne zaboravite ima ljudi koji jednostavno prvi put kupuju nov automobil i ne znaju sve detalje. Sve ostalo je marketing “fail”. Osobe koje vam hladno diktiraju ponudu sa sajta ili ponavljaju već viđeno na sajtu i ne znaju odgovor na vaše dileme, može se desiti da vam mogu ogaditi i brend i model automobila.
Možda mi pridajemo tom odnosu prema kupcu preveliki značaj ali razmislite o tome, ako je odnos dilera i kupca prilikom kupovine bio štur i hladan, šta tek onda možete da očekujete kada se prilikom eksploatacije pojavi neki problem? Ne zaboravite da je taj auto potrebno održavati a po usluzi prilikom kupovine možete naslutiti da li ćete imati pouzdanog partnera kasnije, jer sama kupovina je tek početak vašeg iskustva sa određenim brendom i osobama koje stoje iza istog. Definitivno smatramo da je ovo bitna stavka, jer ništa ne vredi premijum marka ukoliko iza njih ne stoji odgovarajuća usluga. Naravno nema pravila, u našem slučaju sve je bilo apsolutno “slučajno” pa nismo primetili da baš previše zavisi niti od novca kojeg imate niti od marke automobila kojeg kupujete, iako je to nešto što očekujete (koliko para toliko muzike).
Naravno ovom se prilikom ograđujemo za naše konkretno iskustvo i potrebe, postoje ljudi koji će čekati baš taj model, tu boju, ili će pristati na jako mali garantni rok ili preći preko hladne usluge jer se o ukusima i razlozima jednostavno ne može diskutovati. U našem slučaju akcenat je stavljen na vozilo C segmenta dostupno odmah.
Sama kupovima vozila i dalji koraci
Dakle, posle svih dilema konačno ste odabrali svoj novi automobil. U večini slučajeva ovde je potrebno čekati 2-3 dana na njegovo carinjenje, no par dilera koje smo kontaktirali to završava u roku od jednog dana, ukoliko nešto ne zapne na carini. Opet, raspitajte se oko ovih detalja sa vašim dilerom ukoliko vam je hitno potreban auto.
Dalje, najbitniji momenat, plaćanje. Ovo nije nimalo triviljalna stvar. Većina dilera plaćanje traži u dinarskoj protivvrednost evra na dan kupovine i to ili po srednjem kursu Narodne Banke Srbije ili po prodajnom kursu nekih od komercijalnih banaka (koji mogu biti viši nego na ulici). Ne moramo da napominjemo da to faktički znači da na sumu od recimo 17.000 evra tu razliku plaćate uz manje ili veće varijacije oko 300-400 evra, što nije zanemarljivo ukoliko imamo na umu da se za te pare može uzeti metalik boja. Imali smo i par svetlih primera gde se novac može predati i u evrima a diler menja u dinare bez ikakve provizije, a neki dileri su voljni i da pozovu neke svoje menjače da vam “naprave dobru cenu”.
Ne možemo opet a da se ne vratimo onom osećaju kada iskeširate nekom u Srbiji gomilu novca a zauzvrat dobijete mali papirić i nadate se da su pare legle kome treba (a da nije bilo greške u broju računa ili da bankarsko/poštanska službenica nije imala “loš dan”). Tu je opet potrebno kod nekih dilera sačekati dan da se ta uplata vidi na računu, a nakon toga je negde potrebno čekati i dok papiri stignu u dilerski centar (još jedan dan).
Još samo malo i vaš automobil je kod vas. Možda, ako živite u velikom gradu. Ovde smo sasvim slučajno naleteli na neočekivan problem. U ovom trenutku auto možete izvesti iz salona na dva načina – sa probnim tablicama ili ga pre toga registrujete u mestu u kome živite i donesete tablice. Opet komplikacije u zemlji Srbiji. U slučaju da želite probne tablice, više to ne može obezbediti vaš diler u vaše ime, već je potrebno da idete u SUP u gradu u kome kupujete auto što je uvek vrlo neprijatno iskustvo, jer za nekog ko dolazi sa strane u Beograd, sve to opet povlači usklađivanje vremena sa radnim vremenom SUP-a, dilera i naravno dodatnih troškova. Međutim ništa nije moglo da nas iznenadi više od samog procesa registrovanja automobila. Naime po iskustvu mnogih dilera, ovo je iz prve ruke, kako kažu, po običaju u malim mestima, da ne kažem provinciji, kupci često imaju problem da im “prijatne” šalterske službenice traže dodatne papire?!?! za registraciju ponavljam – NOVOG vozila kupljenog u Srbiji u salonu od ovlašćenog dilera. Naime, može vam se desiti da vam zatraže kopiju originalne fakture dilera od strane proizvođača automobila i njen prevod, što opet znači dodatno vreme da se to obezbedi, tj sudski tumač za jezik na kome je napisana faktura, a nas ne može načuditi otkud to da je negde to potrebno a negde ne, jer valjda svi živimo u istoj zemlji ili ne? Ovo je svakako dobro pitanje za nadležne institucije. Takođe ovde napomena, da pošto ste platili registraciju i napravili polisu pre odlaska u SUP gde vam je to saopšeno, da je potrebno nakon prevoda (2-3 dana) otići ponovo u vašu osiguravajuću kuću i napraviti NOVU polisu sa novim datumom (posle prevoda i dodatnih papira) da bi vam SUP to prihvatio.
Na kraju sa tablicama idete u salon, i posle (n) dana
dobijate vaš novi automobil, ali nikako se ne možete otresti negativnog osećaja
koji prati celo iskustvo. Kako dani odmiču, ipak, osećaj vožnje novog
automobila brzo tera u zaborav ove muke, pa na kraju kod većine ljudi ipak sve
to ostane kao pozitivno iskustvo.
Zaključak
Vreme i pre svega prostor na kome živimo definitivno su vesele scene iz holivudskih filmova pretvorile u nostalgične filmske anegdote i nešto fiktivno, nedostižno i idealno. Ne želimo da kažemo da će vam to iskustvo nužno biti neprijatno ili da će vam se desiti uopšte neke neprijatnosti, niti da mi smatramo naše iskustvo neprijatnim, naprotiv, želimo skrenuti pažnju na eventualne probleme, za koje verujem da niste ni znali da se mogu desiti, a koje smo sami iskusili naivno verujući u pomenute holivudske scene. Naravno iskustvo je drugačije ako se ne žurite, ako ste uzeli lizing ili ste jedan od imućnijih kupaca, ali summa summarum svega je da budete strpljivi. Kupovina novog automobila je nešto što se na ovim prostorima ne radi svaki dan, pa je bolje sačekati i par nedelja nego da se kasnije kajete. Znači obavezno probajte automobil, raspitajte se o svakom mogućem detalju samog automobila, opreme, uslova kupovine ili iskopruke, gledajte i testirajte automobil isključivo sa opremom koju uzimate. Obratite pažnju na garanciju i uslove garancije, kao i na trajanje mobilne garancije, posebno ukoliko nameravate da često putujete u inostranstvo. Na kraju će vam ti detalji najviše pomoći da odaberete najbolje vozilo za novac kojim raspolažete.
I za kraj ostavljamo (vrlo) kratku listu od par jako pozitivnih iskustava. Napominjemo da to što neko nije na listi ne znači da je diler loš ili da smo uopšte bili u prilici da ga posetimo, ali recimo da smo se kod ovih ljudi osećali kao poštovani kupci iz pomenute scene i da je njihov profesionalizam pratila i adekvatna ponuda i lager i ljudski odnos kakav očekujemo tom prilikom ili smo jednostavno bili oduševljeni iskustvom iz subjektivnih razloga i smatramo ga adekvatnim za ovu verujem za većinu ljudi specijalnu priliku.
Inoto. d.o.o. - Beograd http://www.inoto.rs
Opel “Ćirkom” Zrenjanin - http://www.opelcircom.rs/
AC MANIK – Čačak - http://www.acmanik.co.rs/
Autogarant Čačak - www.autogarant.rs
Hyundai Auto Beograd – Hyundai.rs
Vladimir Mitić – Autoblog.rs
Ja sam svoj novi automobil kupovao nekih pet meseci. Obilazio salone, testirao sve što je moglo (a može skoro sve), čitao desetine testova. Na kraju odlučio, izabrao boju i paket, promenio devize u menjačnici koju mi je diler preporučio (po najpovoljnijem kursu), platio i za dan-dva došao po auto sa probnim tablicama. Dakle, bio sam više nego zadovoljan, kao što sam i sada servisima. U pitanju je bila Kia.
Prethodno sam se baš zagrejao za tada novu Mazdu 2 ali me je ohladilo čekanje od 6 meseci na isporuku! Sreća pa je nisam kupio :)
dzigi
pozdrav druze! Koji model si uzeo (izgleda mi promaklo) ? :)
Bolji tekst od ovoga odavno nisam čitao. Lepo su opisane sve muke i prevare ...
Recimo, udješ u škodu i hoćeš da vidiš superba u "baznom" paketu. Šanse nema, ima "srednji" i "gornji", ali "donji" nigde živ. No, što diler kaže, isti je "SKORO" kao i srednji, pa ti "zamišljaj" kada ga platiš kakav će da ti dodje. "Skoro isti" kao onaj što si gledao, ali blage veze sa njim imati neće ...
e bas me interesuje kakav je bazni model superba i sto je toliko jeftiniji ? e i kakav je onaj 1.4 tsi , jel trosi puno ?
Dodajte i Kia salon u Zemunu. Vise sam nego zadovoljan. Sve se desilo kao sto su i obecali.
Jedan brand ima bar 3-4 modela koji se prodaju a neki i više, recimo pomenuta KIA:Pikanto, Rio (3v,5v, sedan), ceed, proceed, karavan ....onda džipovi ne mogu sada da se setim svega.Jedan model ima izvedbu bar u 10 boja i tri paketa opreme.Da li mislite da diler može imati svaki model i u svakoj boji i sa svakim paketom opreme da bi pokrio sve što mi tražimo, i to sve u salonu ili na placu...a veliki problem je da se sačeka 15-20 dana, kao da se auto kupuje svaki dan....dajte judi uozbiljite se....ja sam čekao polovni da mi dovezu mesec dana pa....
ček, ček, da nisi pomislio da sam sada kupio - to je bilo pre 4.5 godine :)
lx fun, lamborghini narandžasta ;)
@dzigi
ahaha, bas tako, mislio sam na novi Rio!
Posto je u pitanju stari, onda ti ne zavidim nimalo! :)))
Odlican tekst, mada fali sledece: A sta ako registrujete auto, on vam stigne vi sa tablicama kad ono neka falinka!??? Samo jedno konopce i na sljivu... OBAVEZNO, pregledati auto , startovati, ma sve zagledati ko najveci paranoici, i UVEK biti kulturni i fini sa osobljem salona!
Evo i moje iskustvo.. nazalost Negativno sa kupovinom u Suzukijevom salonu. Da ne idem od pocetka samo cu sazeto sumirati kraj, auto sam kupila i platila pre dva dana al mi ga jos uvek ne daju.. Neprofesionalni skroz, na sve strane pokusavaju da uzmu sto vise novca, registracija za model koji sam uzela je svuda 18 000 din kod njih 23 000, teh.pregled je svuda do 1000 din kod njih 1500 din, al vrhunac je kurs po kome vam racunaju; nije im dovoljno sto traze po prodajnom kursu nego jos i traze po prodajnom kursu za Efektivni strani novac!! Verujem da oni zadrze tu razliku, ne znam da li je direktor toga i svestan. Molim da me neko posavetuje da li je to uopste i dozvoljeno? Sve u svemu i kad im sve to platite e cak i tada ne mozete da dobijete svoj auto! Stresno iskustvo, ja sam se pokajala a auto jos nisam ni dobila.. eto ako ce nekome ovo da pomogne to me bar raduje