Vozači u Srbiji nisu za uvođenje Euro 4 norme

Većina vozača u Srbiji nije za uvođenje Euro 4 norme. Smatraju da bi ona podigla cene i otežala kupovinu polovnih automobila, a ne veruju i u tvrdnje da su motivi ekološke prirode već su mišljenja da je reč o želji države i interesnih grupa da dodatno zarade. Ovo je siže obimnog istraživanja koje je početkom juna urađeno na sajtu www.polovniautomobili.com na uzorku od oko 12.000 ispitanika. Istraživanje je imalo za cilj da ispita stavove vozača o najavljenom uvođenju Euro 4 standarda.
Naime, već izvesno vreme u javnosti se nezvanično govori kako će uskoro biti uvedena Euro 4 norma za uvoz polovnih automobila. Kupci brinu da će zbog toga poskupeti vozila u prodaji, a prodavci da će im posao biti ugrožen.
Šta bi značilo uvođenje Euro 4 norme?
Uvođenje Euro 4 norme značilo bi da polovni automobili koji poseduju Euro 3 normu više ne bi mogli da se uvoze u Srbiju što bi, prema nekima, imalo uticaj na tržište polovnih automobila, pre svega na kupce. Ako imamo u vidu da su, zbog slabe kupovne moći stanovništva, najtraženiji automobili oni koji se mogu kupiti za oko 2000 evra, jasno je da će opasti uvoz automobila koji mogu da se uklope u tu cenovnu kategoriju, a to su vozila koja ispunjavaju takozvanu Euro 3 normu.
Inače, ovi standardi određuju koliko izduvni gasovi (dizel i benzinskih motora) mogu da sadrže štetnih čestica po životnu okolinu, ali i koje bezbednosne standarde vozila moraju da ispunjavaju. U Srbiji je Euro 3 norma uvedena 2005. godine. Iste te godine u Evropskoj uniji je uvedena Euro 4 norma čime je zabranjena prodaja novih vozila koja ne ispunjavaju ove uslove. Sada je u Evropi na snazi Euro 5 standard, a za septembar ove godine najavljen je prelazak na Euro 6.
Iako na papiru činjenica i motivi izgledaju prilično jasno, drugačije je kada se pogleda tržište automobila u Srbiji koje već godinama ne beleži znake oporavka. Sve naravno ima veze sa ekonomskom situacijom, pa tako najveći broj građana nije u stanju ni da pomisli da kupi automobil, a oni koji to mogu lakše sebi priušte polovan automobil. Novi su za najveći broj njih i dalje nedostižni. I upravo tu počinje problem jer se ne komunicira dovoljno sa javnošću da li je ova odredba o uvođenju Euro 4 standarda zaista u pripremi, ko na njoj insistira, i šta se njome želi postići.
Šta kažu vozači?
Pre pregleda ovih rezultata valja samo napomenuti da je na našem tržištu trenutno u prodaji 49% polovnih automobila koji ispunjavaju Euro 3 normu, a 21% automobila koji su Euro 4. Od ukupnog broja Euro 3 automobila 64% prodaju građani (fizička lica), a 36% uvoznici polovnih automobila. Euro 5 i 6 ponuda zajedno čini svega 7%.
Na pitanje „da li ste za uvođenje Euro 4 standarda kao uslova za uvoz polovnih automobila?“, 58 posto ispitanika odgovorilo je „ne“, 33 posto „da“, a 9 posto njih da im nije bitno.
Zanimljivo je i mišljenje javnosti zbog čega se uvodi Euro 4 norma. Manje veruju u to da je reč o brizi za životnu okolinu, a više da se izlazi u susret interesu određenih grupa, kao i nameri države da dodatno zaradi. Ispitanici su imali mogućnost da odaberu dva odgovora na ovo pitanje.
*ispitanici su mogli da odaberu dva odgovora
Dalje, 47% ispitanika smatra da bi uvođenje ove norme povećalo cene Euro 3 polovnjaka koji se već prodaju u Srbiji, 38% da neće. 14% ne zna kako će to uticati na cene. Sa druge strane, većina smatra da bi uvođenje Euro 4 standarda otežalo kupovinu polovnih automobila za građane sa nižim primanjima jer će biti onemogućen uvoz jeftinijim Euro 3 automobilima.
Kada je reč o inicijativi za uvođenje Euro 4 norme, ispitanici smatraju da je za to najzaslužnija država (53% ispitanika), zatim uvoznici novih automobila (31%), a u znatno manjem procentu uvoznici polovnih.
Iz navedenih grafikona može se zaključiti da vozači nisu za uvođenje Euro 4 standarda iz više razloga: imaju slabu kupovnu moć (već voze starije automobile i teško mogu priuštiti novije), nemaju poverenje u iskrene namere države i nisu upoznati sa procesom odlučivanja (slabo se komunicira o ovoj temi). Ostaje da se vidi koliko će najavljeno uvođenje Euro 4 norme zaista uticati na tržište automobila.
Izvor: Polovniautomobili.com
Ni potrošači nisu za poskupljenje struje, pa ko te pita?
Ja jesam za uvođenje Euro 4 iz više razloga:
1. što Euro 3 ima i auto 2000.godište star 15 godina, tehnički dotrajao.
2. što se na takvim autima zarađuje najviše, u inostranstvu Punto 2, Corsa C košta do 800€, a na placevima oko 2000€
3. Nije fer prema uvoznicima, koji moraju da podignu norme, a onda je to diskriminacija. Kako jedni uvek nešto moraju, a drugi ne moraju nikad.
4. Ako neće Euro 4 normu, neka onda uvedu starost vozila.
5. Da li se slažete?
@ auto ?
Zasto smo onda uvodili Euro3? Ili cemo menjati standard ili pusti da se sve uvozi...Polovnjaci su se toliko namnozili da nema sanse da im skoci cena uvodjenjem novog standarda.
Neverovatno kako se zbog socijalnog mira dozvoljava da budemo 100 godina iza sveta. Pa mi jos uvek ne znamo ni znacenje reci reciklaza i ekologija. Glasanje za Euro 3 jasno pokazuje na kom nivou ljudi razmisljaju u ovoj zemlji. Pa mojoj cerkici da dam da glasa rekla bi da treba da cuvamo zemlju od "djubreta" koje se uvozi. Nema nama sapasa sa ovakvim ramisljanjem. Nema polemisanja vec treba da se uvede Euro 4 pod hitno i da havarisano vozilo ne moze da se uopste uveze osim ako ne zelimo da budemo otpad evrope.
Veci je problem to sto veliki broj vozila na ulicama ne bi zadovoljio ni Euro 1 normu. Kamo srece da nam sva vozila ispunjavaju i Euro 3. Koliko ima autobusa, kamiona i automobila kojima dim purnja iz auspuha, kao da idu na ugalj?
Država je ovde licemerna iz više razloga:
1. Hoće da uvede strože Euro4 norme uvoza polovnih zbog tobože ekologije, a na putevima toliko onih koji purnjaju a "prolaze" tehničke preglede. Neka prvo tu a i na ulicama postrože malo kontrole, pogušismo se zbog nemara (retko je nedostatak para pravi razlog već ono naše "bole me uvo za druge").
2. Za nove aute zahteva od iduće godine čak Euro6. Razumem da EU to radi, ali standard je tamo mnogo viši, a mi u EU nećemo još barem 4-5 godina, pa čemu onda žurba? Sa Euro6 će nova samo još više pokupeti!
3. Ekologija državu uopšte ne interesuje, dokazano više puta, od toga kako se troše pare tj. budžet za ekologiju pa do ukidanja subvencije za elektro i one nove aute koji zagađuju manj od 99g CO2/km
Lično jesam za Euro4 za polovnjake kada/ako podignu Euro6 za nove, inače nema smisla.
A ljudi moraju da shvate da auto nije pravo nego privilegija. Ako ne mogu da ga održavaju potpuno tehnički ispravnim, ne moraju da ga voze.
Ma EURO 6 da uvedu, da budemo moderni do kraja!Narod nema 'leba da jede, 90% stanovništva bira auto do 2000€
Daleko veći problem od da li će biti E3/E4 je ogroman broj krševa koji ne ispunjavaju ni Euro 2 normu.
Ne znam šta država očekuje, ali teško da bi to donelo ikakav boljitak...
Uostalom kao da im je u interesu, sit gladnom ne veruje, uvek bilo i biće.
Poz
A potrosaci jesu za:
- da ih preporodavci varaju sa godistem vozila?
- da im se otpad od 500-1000 EUR vrednosti sa zapada prodaje kao dobar polovni auto?
Uvoz do 10 god. i min. EURO4 norma je skroz ok, a po placevima (grobljima vozila) potrazite EURO3 i starije... Ima ih vec i previse...