home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Naša zemlja je jedna od retkih u svetu koja uopšte ne stimuliše kupovinu ekoloških vozila. U Sloveniji subvencija iznosi do 7.500 evra, a u Hrvatskoj se kreće od 4.000 do 9.200 evra

Srbija, Bosna i Hercegovina i Crna Gora su jedine zemlje u Evropi koje nemaju nikakve stimulacije za kupovinu ekoloških vozila, pa ne čudi što smo po broju hibridnih i elektro vozila na samom začelju. Nedavno je i Albanija za svoje policijske snage nabavila izvestan broj električnih "golfova", pa nas je i ona pretekla po broju ovih vozila.

U Srbiji je broj električnih automobila jedva premašio deset, i to zahvaljujući flotnoj kupovini "folksvagen ap" vozila za jednu banku. Hibrida ima malo više, i to, takođe, zahvaljujući stranoj donaciji, pošto je Vlada Japana poklonila državi nekoliko desetina hibridnih "tojota" i "leksusa".

Veliki broj zemalja Evrope doneo je odluku da od 2025. godine zabrani prodaju dizel-vozila, a poreskom politikom i mnogobrojnim taksama, na primer za ulazak u centar grada, podstiče svoje državljane da se reše vozila koja su veliki zagađivači vazduha. Istovremeno, sve vlade Evrope stimulišu kupovinu novih elektromobila i hibrida. Norveška u tome prednjači, pa je svako treće vozilo kupljeno prošle godine u ovoj zemlji "ekološko". Stimulacije se kreću od pet hiljada do deset hiljada evra prilikom kupovine, a vlasnici elektrovozila ili hibrida su oslobođeni i plaćanja poreza, imaju besplatan parkig i slične beneficije.

I u našem okruženju se stimuliše kupovina eko-vozila. Tako je u Sloveniji subvencija za kupovinu ovih automobila do 7.500 evra. I Hrvatska mnogo polaže na zaštitu svoje životne sredine, pa je subvencija za hibride i elektromobile od 4.000 do 9.200 evra, u zavisnosti od tipa vozila.

Na našem tržištu ponuda elektrovozila je slaba, ali je zato izbor hibridnih automobila znatno bogatiji. "Tojota Srbija" u svojoj ponudi ima kompletan asortiman hibrida, a odnedavno je i "Hjundai" ponudio hibridni "jonik", novi hit na svetskom tržištu.

- Iako "jonik" ima i električnu verziju, mi u ponudi imamo samo hibridnu, jer nema punjača za elektromobile, i to po ceni od 24.990 evra - kaže Uroš Veselinović iz "Hjundai Srbije". - Pri tome je stimulacija za kupovinu "jonika" u Hrvatskoj sedam hiljada evra, a u Srbiji ne samo što nema subvencija, nego nema ni poreskih olakšica.

Skoro sve automobilske kompanije koje posluju na našem tržištu u svom portofiliju imaju ili hibridna ili električna vozila. I dok se kako-tako odlučuju na poručivanje hibrida, jer mnoge strane kompanije moraju shodno svojoj poslovnoj politici da kupuju eko-vozila, naručivanje elektromobila se ne isplati ne samo zbog cene, već i zbog činjenice da ne postoji mreža punjača kao svuda u svetu.

- Punjači za automobile u našem okruženju niču kao pečurke posle kiše, a u Srbiji skoro da nema nijednog - kaže Bojan Babić iz kompanije BPecharge, koja se bavi postavljanjem punjača za elektromobile u regionu. - Evropa insistira na širenju mreže, i mislim da će i Srbija vrlo brzo morati da se ozbiljno pozabavi ovim problemom.

Poklonike ekologije nedavno je obradovalo nabavljanje električnih autobusa u Beogradu. Potez gradskih vlasti je za svaku pohvalu, ali je nejasno zašto se država ne uključi u ovu akciju. Gubitak od akciza i poreza na naftne derivate, kažu obimna strana istraživanja, država višestruko nadoknađuje smanjenim troškovima lečenja bolesti prouzrokovanih aerozagađivačima.

STIGLI I DO SUDA

Pre nekoliko godina Srbija je počela da stimuliše kupovinu vozila s manjom emisijom ugljen-dioksida od 100 grama po pređenom kilometru sa 100.000 dinara. Uvoznici su tada prodali veći broj vozila, ali kada je država trebalo da im refundira trošak, cela akcija je prekinuta. "Tojota", koja je prodala najviše tih vozila, presavila je tabak. Država je izgubila spor, ali izgleda i interesovanje za subvenciju kupovine eko-vozila.

"TESLA" SANAK PUSTI

ZBOG važećih propisa, uvoz automobila iz SAD, koje izuzetno vode računa o eko-normama, u Srbiju je nemoguć, jer ta vozila nemaju potvrdu o ispunjenju evropskih eko-standarda (važeći je "evro 6").

Koliki je to nonsens, pokazuje i činjenica da shodno tom zakonu ne možete da uvezete ni električni automobil "teslu", koji uopšte nema emisiju štetnih gasova.

- Uvoznici novih vozila plaćaju 12.000 dinara po toni, iako uvoze vozila sa "evro 6" standardom, a uvoznici polovnih vozila ("evro" 3 standard) tu taksu ne plaćaju, što je još jedan apsurd - kažu u Srpskoj asocijaciji uvoznika novih automobila.

Izvor: Novosti.rs



čitanja : 1147



Komentari

Pa zato smo i lider u regionu, racionalni pre svega..

Autor Priapus 18 Feb 2017, 14:41

Ne da ne stimuliše, već ne mogu uopšte da se registruju, za fizička lica.
Banke ne znam na koji volšeban način su uspele da registruju, valjda zato što su strane a oni mogu šta hoće.
Elektro automobili nemaju kubikažu, te se po našim primitivnim pravilnicima ne mogu ni registrovati.
Ne treba Srbija da daje subvencije za elektro-automobile u vidu novca, poput nekih bogatijih zemalja. Srbija nije bogata.
Ali bi mogla recimo da stimuliše na drugi način, da se ne plaća "porez na upotrebu", besplatan parking.
To bi bilo sasvim dovoljno.
Iovako su skupi elektromobili, nije to za sirotinju.
Pa onaj koji daje oko 30k za auto, zašto bi mu država dotirala.
Ima mnogo "rupa" u Srbiji gde je novac daleko potrebniji.

Autor P1 18 Feb 2017, 14:53

"Pa zato smo i lider u regionu, racionalni pre svega..

Autor Priapus 18 Feb 2017, 14:41"

Teško da smo racionalni, dali smo 500 milina evra keša na lepe oči FIAT-u, a sad ne možemo ni da utičemo na tu firmu, niti da pomognemo preduzećima u restruturiranju.

Autor Zastava 18 Feb 2017, 16:14

Autor P1 18 Feb 2017, 14:53

A šta kažeš što za Mazdu RX8 računaju duplu kubikažu ili kako već?

Autor reCaptcha 18 Feb 2017, 18:04

18:04
Negde da ali kod nas ne.
Negde se vodi kao 2,6 , ali kod nas registruješ kao 1,3.

Autor P1 18 Feb 2017, 18:08

Autor Zastava 18 Feb 2017, 16:14

Dozvoljavam mogucnost "krive interpretacije", nista afirmativno komentar No. 1 ne sadrzi. Niti ce, glede aktuelne "vrhuske", ikad.

Autor Priapus 18 Feb 2017, 21:37

Nema više povlastica u Hrvatskoj, a nije ih bilo ni u 2016.g. tako da se kod nas plaćaju pune cijene (osim ako Toyota ima akciju).

Autor Igor 19 Feb 2017, 08:31