Raste broj uvezenih „polovnjaka“

U Srbiju je tokom prošle godine uvezeno više od 115.000 polovnih putničkih automobila, što je za gotovo četvrtinu više nego u 2015. Prema podacima Uprave carina, samo pravna lica su uz korišćenje povlastica uvezla 47.000 automobila. Najviše je „polovnjaka” takozvane srednje klase, starosti između pet i deset godina, a uglavnom su to modeli francuskih, nemačkih i italijanskih proizvođača.
– Najviše polovnih automobila se uvozi iz zemalja Evropske unije, pre svega iz Mađarske, Slovenije, Nemačke, Švajcarske, Italije, ali i iz Austrije, Bugarske, Rumunije i Holandije. Za vozila koja se uvoze sa vanevropskog tržišta iz Amerike, Japana ili iz Azije za uvoz je neophodna i potvrda Agencije za bezbednost saobraćaja – kaže za „Politiku” Slobodan Tomić, načelnik Sektora carinsko-pravnih poslova i procedura.
U kategoriju polovnih spadaju ona vozila koja su bila registrovana u inostranstvu i od čije je registracije prošlo najmanje šest meseci. Jedini uslov za uvoz, prema još uvek važećoj Uredbi o uvozu motornih vozila iz 2010. godine, jeste da su ona proizvedena u skladu sa standardom Euro 3, bez obzira da li ih uvozi fizičko ili pravno lice.
– Prilikom uvoza potrebno je priložiti svu dokumentaciju na osnovu koje vozilo možemo da identifikujemo. To je, pre svega saobraćajna dozvola (original ili kopija overena u inostranstvu – u sudu, kod notara, policiji ili opštini). Kao dokaz o kupovini podnosi se originalna faktura ili kupoprodajni ugovor (zavisno od načina kupovine). Ako se kao dokaz o kupovini podnosi kupoprodajni ugovor na njemu mora da stoji overen potpis prodavca, kaže naš sagovornik iz Uprave carina i dodaje da ovakva vozila u našu zemlju mogu ući sa redovnim ili privremenim registarskim oznakama.
Da bi se započeo carinski postupak, vozilo prvenstveno mora imati važeću godišnju registraciju, a nakon toga se mora prethodno odjaviti u inostranstvu. Vozilo koje je registrovano u inostranstvu, a koje podleže obavezi registracije u Srbiji, trebalo bi da se u pisanoj formi prijavi ulaznoj (graničnoj) carinarnici.
Tokom prošle godine povećan je i broj uvezenih motocikala – oko 3.700, što je za oko 20 odsto više nego godinu dana ranije. U Upravi carina kažu da za uvoz polovnih dvotočkaša ne postoje ograničenja koja se odnose na automobile.
– Razlika je u tome što motori ne moraju da ispunjavaju uslov da su proizvedeni u skladu sa standardom Euro 3, zato što čak i poneki novi modeli ne ispunjavaju ovu normu. Naravno i prilikom njihovog uvoza takođe se mora podneti neophodna dokumentacija, a to su saobraćajna dozvola, faktura i kupoprodajni ugovor koji bi, kao i u slučaju automobila, trebalo da bude overen kod notara u sudu ili MUP-u – objašnjava Tomić.
U pripremi novi zakon o oporezivanju vozila
Ministarstvo finansija priprema Nacrt novog zakona o oporezivanju vozila koji se sada zasniva isključivo na kubikaži. To bi značilo da će se porez, posle promene propisa, ubuduće plaćati na osnovu vrednosti vozila što bi vlasnicima automobila značajno smanjilo ove troškove.– Prema sadašnjem zakonskom rešenju, porez na upotrebu motornih vozila plaća se u iznosima čiju visinu opredeljuju radna zapremina motora vozila i starost vozila, uz dodatno umanjenje za putničke automobile koji se koriste za auto-taksi prevoz i za obuku kandidata za vozače, kažu za naš list u Ministarstvu finansija.Kako kažu, i dalje se razmatra na koji način da se promene kriterijumi za utvrđivanje ovog poreza. Formirana je radna grupa od predstavnika ovog ministarstva, Poreske uprave i Ministarstva unutrašnjih poslova koji rade na Nacrtu zakona.– U toku je analiziranje potrebnih uslova za adekvatnu primenu takvih zakonskih rešenja, koji bi trebalo da obezbede blagovremeno utvrđivanje tržišnih vrednosti vozila, kako ne bi bila narušena efikasnost postupka registracije koja sada postoji. Očekujemo da Nacrt zakona bude završen u toku 2017. godine, kažu u Ministarstvu finansija.
Izvor: Politika.rs
Foto: arhiva / Blic.rs