Odlaganje neminovnog - šteta za sve

Asocijacija uvoznika vozila i delova je početkom 2017.g. počela sa praćenjem tržišta uvezenih upotrebljavanih vozila u Srbiju. Tada smo se po prvi put oglasili sa podacima o broju tih vozila registovanih u 2016. g. Taj podatak, a radi se o 117.413 uveženih polovnih vozila, registrovanih u Srbiji, trebalo je već po objavljivanju da natera državne organe na hitnu reakciju i deluje odgovarajućim preventivnim merama za sprečavanje daljnjeg rasta te kategorije vozila.
Na to smo već tada upozorili iznoseći zvanične statističke podatke, analize i strukturu tih vozila, sa akcentom na starost, generaciju motora i, ponajviše, na bezbedonosni i ekološki aspekt.
Reakcija državnih institucija je izostala, bez obzira na naše argumentovane primedbe i predloge.
Prethodnu godinu smo upotrebili za medijsku kampanju, iz meseca u mesec, iznoseći podatke o tržištu tih vozila, njegovom rastu i pogubnom uticaju na dodatno zagadjenje vazduha naših gradova i povećanu nebezbednosnu situaciju u saobraćaju zbog povećanog broja tih vozila.
Trend rasta uvoza polovnih vozila se nastavlja i u ovoj godini. Za prva tri meseca zabeležen je rast od 17 % u poredjenju sa istim periodom prošle godine.
Evo tabelarnog prikaza uvezenih i registrovanih polovnih vozila u ovoj 2018.godini:
Ukupan broj prvi put registrovanih polovnih vozila u Srbiji u 2018 godini

Iz ove tabele se jasno vidi da je najveći broj tih vozila starih od 13 do 18 godina generacije motora Euro III sa jako velikom emisijom štetnih izduvnih gasova, nekompletan i nadasve nebezbedan. Njihov radni vek je na samom kraju i umesto da budu reciklirana u zemljama porekla ona se bez bilo kakvog opterećenja uvoze u Srbiju.
Upravo, sve nabrojane činjenice i argumenti, kao i status kandidata za članstvo u EU, uz potpuno ispunjenje Poglavlja 27, nameću neminovnost donošenja odluka u tom pravcu.
Nadu da će se stvari pokrenuti sa mrtve tačke dao je ministar zastite životne sredine Goran Trivan, otvarajući protekli Sajam automobila u Beogradu, obećanjem da će država na razne načine ograničiti uvoz tih vozila i od svih, bez razlike, naplatiti Eko taksu.
Očekujemo da se što pre sa reči predje na dela.
Asocijacija uvoznika vozila i delova
Foto: arhiva Autoblog.rs