home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Preuzeto sa: BrzaBrzina.com

U svetu je najpoznatiji kao automobil tajnog britanskog agenta James Bonda, ali njegova istorija je počela mnogo ranije

Naravno, u pitanju je Aston Martin DB, jedan od najpoznatijih automobila britanske auto industrije koji, do današnjeg dana, uspeva da održi u životu ovaj veoma poznat gran turismo automobil.

Kada je Aston Martin osnovan davne 1913. godine (iako nije prodavao vozila sve do 1921. godine), od strane Lionel Martina i Robert Bumforda, cilj je bio proizvodnja elegantnih sportskih automobila u ograničenim brojevima koji će privlačiti pažnju gde god da se pojave.

U predratnom periodu to se uglavnom odnosilo na auto sport, ali kompanija upada u finansijsku krizu posle drugog svetskog rata i Aston Martin menja vlasnika 1947. godine kada je David Brown stigao na čelo. Brown je domah želeo potpuno novu liniju vozila koja će imati eleganciju i sportski duh i koja će nositi njegovo ime. Međutim, i pored legendarnog imena, Brown se više koncentrisao na drugu diviziju kompanije, Lagondu, koja je takođe kupljena 1947. godine. Lagonda je takođe bila legendarna kompanija koja se, tokom 1930ih godina, proslavila sa V12 modelima i Brown je spremao potpuno novi sedan, sa 2.6L motorom, za 1948. godinu.

To znači da je prvi DB (David Brown) automobil, poznat kao DB1 i 2-Litre Sports, urađen bez mnogo pažnje, ali je i dalje bio jedan od najlepših automobila 1940ih godna. Za dizajn se postarao Calude Hill, a ispod haube ovog dvoseda se našao 2.0L I4 motor koji je razvijao 90 ks. Zvanično predstavljanje je usledilo na salonu automobila u Londonu 1948. godine gde je publika odlično primila ovaj automobil. Međutim, Aston Martin je još uvek “bolovao“ od posledica rata i fabrika u Londonu nije bila moderizovana za proizvodnju skupih i ekskluzivnih automobila. DB1 je takođe bio veoma skup za proizvodnju, a kada se doda i teška ekonomska situacija u posleratnoj Britaniji, verovatno ni sam Aston Martin nije bio iznenađen kada je u prve dve godine prodato svega 15 vozila. Jedan od njih je uspeo da pobedi legendarnu Spa 24 sata trku 1948. godine (vozači Jock Horsefall i Leslie Johnson) čime je rejting kompanije skočio. Iako je DB1 nosio ime David Browna, može se zaključiti da je tek DB2 bio njegovo prvo delo.

Krajem 1940ih godina Brown uspeva da stabilizuje kompaniju spajanjem Aston Martina i Lagonde u jednu fabriku i dve kompanije počinju da dele platforme i mehaniku. Kao najbolji pokazatelj navedene rečenice je bio model DB2 koji je počeo da niže uspehe i pre nego što je publici predstavljen. Naime, za 1949 Le Mans 24 sata trku, Aston Martin je spremio tri DB2 prototipa od čega su dva imala poznati I4 motor iz DB1 dok je trećii imao 2.6L I6 motor iz Lagonde. Iako nisu zabeležili dobre rezultate, već sledeće sedmice, na Spa 24 sata trci, DB2 sa I6 motorom završava kao treći. Zvanično predstavljanje serijskog modela je usledilo na salonu automobila u Njujorku 1950. godine gde je publika videla modifikovani DB1. Dva automobila su dosta ličila u profilu, mehaničke promene su bile velike, i DB2 je pokretao pomenuti Lagondin 2.6L I6 motor koji je razvijao 105 ks u osnovnoj verziji i 125 ks u sportskoj Vantage verziji. Zahvaljujući aluminijumskoj šasiji, DB2 je imao solidne performanse za svoj period (ubrzanje do 100 km/h za 11.2 sekunde, maksimalna brzina 187 km/h), a prodaja je bila veoma zadovoljavajuća.

Do 1954. godine publici je isporučeno 409 DB2 od čega samo 49 primerka kao kabrio. Godine 1953. Aston Martin predstavlja modifikovanu verziju sa DB2/4 oznakom. Po prvi put, DB je bio dostupan sa četiri sedišta iako su dimenzije vozila ostale identične, pa je Aston Martin morao da smanji dimenzije rezervoara i prostora za rezervnu gumu. Za ekstra cenu, kupac je mogao da kontaktira kompanije kao što su H.J. Mulliner i Sons of Birmingham, koji su u prošlosti radile sa Rolls Roycom, i da dobije posebna zadnja sedišta koja su oslobođala više prostora. Kupac je opet dobijao izbor kupea i kabrioleta, ali je ovaj auto najviše pažnje privlačio kao kupe sa novom šoferšajbom i krovom. Ispod haube standardan motor je bio Lagondin sa 125 ks koji je obećavao ubrzanje do 100 km/h za 10.5 sekundi i maksimalnu brzinu od 191 km/h. Nešto kasnije Aston Martin predstavlja i moderniji 2.9L motor sa 140 ks koji je bio prvi DB sa maksimalnom brzinom većom od 200 km/h i prodaja je eksplodirala.

Za pet godina proizvodnje Aston Martin je kupcima isporučio 764 DB2/4, a neki od njih su specijalno modifikovani od strane poznatih italijanskih kuća kao što su Bertone i Carrozzeria Touring. Tržište automobila se promenilo u velikoj meri tokom 1950ih godina u čemu su glavni reč vodili Amerikanci. Za većinu evropskih kompanija glavno tržište je i dalje bila Severna Amerika čiji kupci su navikli na potpuno novi dizajn svake godine. Uvidevši da je DB2/4 tada bio već u petoj godini proizvodnje bez većih promena, Aston Martina predstavlja obnovljeni model 1957. godine pod DB Mark III oznakom. Slično kao i sa prethodnicima, i ovaj automobil je bio brži, sigurniji i lepši. Za dizajnersku inspiraciju britanski proizvođač vozila je koristio trkački DB3S automobil koji je, krajem 1950ih godina, predstavljao strah i trepet na stazama. Po prvi put DB se mogao dobiti i sa automatskim menjačem dok je snaga motora povećana na 162 ks, a kasnije i na 195 ks. Većina primeraka je dolazila kao 2+2 ili kabriolet, ali mali broj (84) su naručeni i kao kupei.

Početna cena od $7,450 je počela da ulazi u teritoriju Ferrarija, što je igralo i veliku ulogu u prodaji. DB Mark III je opstao na tržištu samo tri godine sa 551 proizvedenih vozila. Prvi potpuno novi DB je publici predstavljen 1958. godine i do današnjeg dana predstavlja jedan od najlepših automobila u istoriji Aston Martina. David Brown je želeo potpuno nov automobil na kome je inžinjer John Wyer radio čak tri godine. Iako je DB4 bio kraći od prethodnika, takođe je bio i širi čime se otvorio prostor na zadnjim sedištima – nešto za šta je Aston Martin bio veoma kritikovan u prošlosti. Za dizajn se postarao Carrozzeria Touring iz Milana koji je publika primila sa oduševljenjem na salonu automobila u Londonu 1958. godine. Ova italijanska kuća je uradila automobil od aluminijuma čime se dobila težina od samo 1,400 kg. Ispod haube se nalazio potpuno novi 3.7L I6 motor sa 240 ks koji je davao ovom automobilu ubrzanje do 100 km/h za samo 9.3 sekundi i maksimalnu brzinu od čak 224 km/h. Prodaja je startovala veoma zadovoljavajuće. Tokom 1959. godine Aston Martin u liniju dodaje i DB4 kabriolet dok Italijanski specijalista Zagato predstavlja svoju verziju sa 302 ks i maksimalnom brzinom od čak 246 km/h.

Ovaj automobil je imao i veoma impresivnu trkačku istoriju sa pobedom na 1959 Le Mans 24 sata trci. DB4 je do tog momenta bio najuspešniji Aston Martin ikada proizveden sa 1,210 prodatih primeraka u šest godina dok je Zagato dodao još 100. Sledeći na redu je bio DB5 koji, iako je opstao u prodaji samo dve godine i proizveo se u 1,021 primeraka, danas sigurno najpoznatiji Aston Martin ikada proizveden. DB5 je delio većinu mehanike sa DB4 osim motora gde se nalazio novi 4.0L motor sa 285 ks u osnovnoj verziji i 325 ks u sportskom Vantage verziji. Sa dizajnerske strane automobil nije doneo revoluciju, ali je poboljšan do tolike mere da kupci pomisle da je novi automobil u pitanju. Iako su DB5 uglavnom bili kupei i kabrioletu, Britanski specijalista Harold Radford je proizveo i jedan karavan. Ovaj automobil je urađen 1965. godine i danas predstavlja najređi DB ikada proizveden. I pored svih pohvala, DB5 je imao i određene kritike.

Pre svega, težina vozila je povećana na velikih 1,485 kg, a kupcima je počelo da smeta što automobil sa cenom od $8,000 nema ni klimu ili servo volan. Kao što smo pomenuli ranije, DB5 je danas sigurno najpoznatiji Aston Martin najviše zahvaljujući malim ekranima. Naime, 1964. godine u bioskope stiže film James Bonda “Goldfinger“, koji se danas smatra jednim od najboljih filmova o britanskom tajnom agentu, a heroj filma je vozio DB5. Ovaj automobil se kasnije pojavio i još nekoliko James Bond filmova i do današnjeg dana vredi pravo malo bogatstvo. Zamena za DB5 je bio DB6 koji se nije značajnije razlikovao, ali je bio aerodinamičniji i u stanju da dostigne maksimalnu brzinu od 250 km/h. Godine 1967. Aston Martin publici predstavlja DBS, prvi potpuno novi automobil iz kompanije u 18 godina. Razvoj na ovom automobilu je počeo 1966. godine, ponovo po naređenju David Browna, ali je od samog starta sporo napredovao.

Jedan od razloga je bio bankrot firme Carrozzeria Touring, čime je Aston Martin izgubio dizajnerskog partnera, a i ekonomska kriza u Evropi je igrala veliku ulogu zbog koje su se mnogi kupci okretali manjim automobilima. Novi dizajner, mladi William Towns, je dobio zadatak za dizajnira ne samo novi Aston Martin kupe već i Lagonda sedan. Towns je dizajnirao dva automobila veoma slično, a i pored potpuno novog dizajna, DBS nije bio toliko nov koliko je Aston Martin želeo da kupci poveruju. Motor je, tako, u potpunosti preuzet od DB6, a u pitanju je i dalje bio 4.0L I6 motor sa 283 ks. I pored veće težine od čak 200 kg, performanse su bile impresivne, sa ubrzanjem do 100 km/h za 8.5 sekundi i maksimalnom brzinom od 240 km/h. Za 1969. godinu Aston Martin u liniju dodaje i prvi V8 motor - 5.3L, sa 315 ks. Zahvaljujući navedenom motoru, ubrzanje do 100 km/h je iznosilo 5.9 sekundi dok je maksimalna brzina iznosila 257 km/h. I DBS je stekao slavu na malim ekranima zahvaljujući najnovijem James Bond filmu “On Her Majesty’s Secret Service“, a imao je i kratku ulogu u “Diamonds Are Forever“.

Dok je DBS V8 opstao sve do 1989. godine, ostatak DBS linije je zvanično ugašen 1972. godine. Navedene godine, David Brown je prodao Aston Martin i Lagondu kompaniji Company Development, Ltd, što je označilo i kraj ovih automobila sve do 1994. godine. Navedene godine publici je predstavljen moderni DB7, koji je predstavljao osnovni i najjeftiniji model kompanije. Premijera ovog automobila je bila na salonu automobila u Ženevi 1992. godine, a prodaja je startovala nešto kasnije. U samom startu jedini motor kao opcija je bio 3.2L I6 sa 335 ks dok je kasnije u liniju dodat i 6.0L V12 motor sa 420 ks. Zahvaljujući njemu, DB7 je mogao da ubrza do 100 km/h za samo 4.9 sekundi i pruži maksimalnu brzinu od 300 km/h. Za razliku od prethodnika, DB7 je bio dizajniran od strane britanskih dizajnera i uživao u velikoj popularnosti (tokom 11 godina je prodato preko 7,000 primeraka). Najnoviji DB automobil nosi DB9 oznaku i pojavio se u prodaji 2004. godine. Po prvi put u istoriji DB je dostupan samo sa V12 motorom, i to poznatim 6.0L, koji razvija 469 ks. Ovo je ujedno najbrži DB ikada proizveden sa ubrzanjem do 100 km/h za samo 4.6 sekunde. Postoji nekoliko razloga zašto je Aston Martin odlučio da zaobiđe DB8 oznaku.

Neki tvrde da se britanski proizvođač vozila bojao da će kupci pomisliti da broj osam označava broj cilindara dok su postojali i oni koji kažu da je DB9 predstavljao toliku revoluciju da je Aston Martin želeo to da pokaže sa novim i većim brojem i poređenju sa prethodnikom. Bez obzira koji razlog bio u pitanju, DB9 danas uživa u velikom uspehu, a zapaženi rezultati su ostvareni i u auto sportu sa pobedama u Američkoj Le Mans, Le Mans i FIA GT Championships. Posle dugo godina finansijskih problema, Aston Martin se konačno oporavio pod i danas predstavlja idealnog proizvođača sportskih automobila.

Zbog malih brojeva proizvodnje, DB danas predstavlja jednog od najskupljih klasika, a cene prelaze 100,000 dolara/evra. Jedan od najvrednijih primeraka je 1965 DB5 korišten u James Bond filmovima koji je, 2010. godine, prodat za rekordnih 2.6 miliona funti.

Autor: Talladega

Slike: Aston Martin



čitanja : 1445



Komentari

DB9 uživo izgleda dobro, ali DB7 ne. DB 7 me je zapanjio kad sam ga video, jer auto bukvalno izgleda kao uvećana Mazda Miata. Proporcije - nula ! Duša - nula ! A Britanci mu pisali onolike hvalospeve...

Autor MV 08 Sep 2013, 14:53