
Kada je marta 1994. na Sajmu automobila u Ženevi otkrivena prva generacija RAV-a 4, počela je nova era vozila sa pogonom na 4 točka. Prodaja u Japanu je počela u maju, a širom Evrope, Afrike, Australije i Latinske Amerike u junu te godine. Početni plan prodaje je bio 4.500 vozila mesečno. Ali, kada je prvi mesec poručeno 8.000 vozila, proizvodnja je udvostručena. Prvo rekreaciono aktivno vozilo (RAV) sa pogonom na 4 točka je utrlo put SUV segmentu, koji do danas nije prestao da raste.
Lansiran kao kompaktni, trovratni model, prvi urbani terenac je bio prilično različit od tradicionalnog 4x4 vozila. On je imao relativno mali poprečno postavljen 2,0 litarski motor, monokok šasiju i nezavisno ogibljenje na svim točkovima. Dugačak 3,69 m, on je bio kraći od današnjih vozila iz B segmenta. Ovo je bio zaista revolucionaran automobil.
Početna ideja
RAV-FOUR koncept automobil na Sajmu automobila u Tokiju 1989. godine je prvi put nagovestio stvaranje Toyotinog kompaktnog 4WD modela. Ovaj izložbeni primerak je bio samo dizajnerska studija, kojoj su nedostajali detalji neophodni za stvaran model. Ali on je dočekan sa nepodeljenim oduševljenjem javnosti i konačno je u martu 1991. dato zeleno svetlo za ovaj projekat. Razvoj prvog RAV-a 4 je mogao da počne.
Novi pristup, ali težak „porođaj“
U to doba, glavnom inženjeru Masakatsu Nonakai nije bilo lako da ubedi ostala Toyotina odeljenja kako je moguće stvoriti serijski automobil koji će se prodavati u segmentu koji ne postoji. To je bilo vreme kada je fraza „Sports Utility Vehicle“ bila potpuno nepoznata, a u Toyoti mnogi nisu odobravali ovakav kompaktan terenac. U jednom trenutnu, razvoj je čak i stao zbog unutrašnjeg otpora. Razvoji tim je skoro odustao, kada je podrška sa neočekivane strane udahnula novi život projektu.
To je bilo Japansko i evropsko prodajno odeljenje, koje je došlo kao spasilac. Kako je bilo u bliskom kontaktu sa tržištem, osetili su da je pravo vreme za ovakav tip automobila. Zajedno, vratili su projekat na kolosek i bili su u pravu: ubrzo posle lansiranja, RAV4 je prepoznat kao „trendseter“ zbog svog svežeg izgleda i odličnih voznih performansi.
Od jedinog modela takvog tipa do globalnog automobila
Toyota sa pravom može da kaže da je stvorila segment kompaktnih terenaca, lansiravši prvo Rekreaciono Aktivno Vozilo sa pogonom na 4 točka (RAV4) 1994. godine. Te godine, Toyota je prodala 53.000 primeraka ovog vozila. Ova brojka je udvostručena nakon godinu dana, a utrostručena 1995. i od tada stabilno raste, generaciju za generacijom. 2013. prodato je 10 puta više RAV-ova nego 1994.
Ukupno, u svetu je prodato više od 5 miliona RAV-ova, od čega 1,3 miliona u Evropi. Više od 90% njih je danas i dalje na putevima.
Ipak, konkurencija se povećala tokom ovih 20 godina; 2010. je bilo 10 različitih modela u segmentu kompaktnih terenaca; danas kupci mogu da biraju između 19 modela.
Segment kompaktnih terenaca je jedan od najbrže rastućih u Evropi, gde se prodaja povećala za oko 36% između 2008. i 2013. godine. 2013. na tržištu zapadne Evrope prodato je ukupno 848.000 vozila, uz dodatnih 387.000 vozila prodatih u Rusiji.
Četvrta generacija RAV-a 4

Od 1994, ovaj segment nije samo rastao, već se takođe menjao i postajao ozbiljniji. Dok su prvi kupci kupovali kompaktne terence kao alternativu sportskim hečbek modelima ili kupeima, današnji rast ovog segmenta su podstakle porodice koje traže zabavniju i moderniju alternativu monovolumenima i karavanima.
Iako je zadržala dizajn i zabavni karakter prve generacije RAV-a 4, četvrta generacija je evoluirala kako bi se prilagodila tom trendu.
Postojeći kupci RAV-a 4 iz Evrope, Kine i Severne Amerike su intervjuisani kako bi saznali šta najviše cene kod Toyotinog kompaktnog terenca. Oni su izdvojili dobre manevarske sposobnosti, povišen pogled na put, genijalan oblik, svestranost i sposobnost koja uliva poverenje čak i u najtežim uslovima.
Novi RAV4 je stoga više okrenut ka porodičnoj upotrebi, ali bez žrtvovanja bilo koje od ključnih vrednosti modela - okretnosti, svestranosti, povišenog pogleda na put i sposobnosti na terenu i van njega.
Pored toga, on kupcima nudi upečatljiviji, prefinjeniji i dinamičniji stil, sofisticiran dizajn kabine premium kvaliteta, veći unutrašnji i prtljažni prostor, kao i veći komfor, svestranost i bezbednost.
Opremljen novim pogonskim agregatima, novi RAV4 ima najširi do sada ponuđen asortiman motora, uz prosečno smanjenje emisija CO2 od 11%, u poređenju sa prethodnom generacijom.
Zbog novog, usmerenijeg položaja vozača, izmenjenog prednjeg i zadnjeg ogibljenja, revidiranog električnog servo upravljanja i novorazvijenog sportskog režima za njegov sistem kontrole dinamike vožnje, novi RAV4 nudi veću stabilnost i agilnost, kako na mokrim, tako i na suvim putevima, kao i dinamičnije iskustvo vožnje.
To naročito dolazi do izražaja u sportskom režimu, kada kontrola skretanja, detektujući ugao upravljača, povećava raspodelu obrtnog momenta na zadnje točkove za do 10%. Sistem zatim precizno podešava obrtni momenat na zadnjim točkovima, zavisno od ugla skretanja vozila. Rezultat je jednostavnija vožnja 4. generacije RAV-a 4 na svakodnevnim putovanjima, ali bez žrtvovanja dobro poznatih terenskih sposobnosti.
4 GENERACIJE, 20 GODINA EVOLUCIJE
1. generacija 1994-2000: Prvi urbani terenac. Predstavljen sa 3 vrata. Kompaktan (3,69 m) i lagan: 2-litarski motor sa 129 ks, poprečno postavljen, stalan pogon na 4 točka, nezavisno zadnje ogibljenje, ukupne dimenzije dovoljno kompaktne za dobre manevarske sposobnosti i lak ulazak/izlazak, bez obzira na veliku visinu. Verzija sa 5 vrata (4,10 m) i pogonom na 2 točka predstavljena 1996. Dostupna verzija sa 3 vrata i mekim krovom. Prvi električni RAV4 se proizvodio od oktobra 1997. do aprila 2000. Kupci: samci/parovi.
2. generacija 2000-2006: Predstavljena sa 3 i 5 vrata, duža za 5,5, odnosno 4 cm od 1. generacije. Dostupna dva motora: 1,8 sa 123 ks i 2,0 sa 150 ks. Stalan pogon na 4 točka sa središnjim diferencijalom sa ograničenim proklizavanje i Torsen diferencijalom kao fabričkom opcijom za zadnji diferencijal. Prvi 2,0 dizel uveden 2002. Kupci: parovi/mlade porodice.
3. generacija 2006-2012: Nova platforma, samo sa 5 vrata, ali dve dužine karoserije dostupne u SAD i Rusiji. Ukupna dužina povećana za 19 cm na verziji sa kratkim i 47,5 cm na verziji sa dugačkim međuosovinskim rastojanjem. Kompletan asortiman motora: 2,0, 2,4, 2,5, 3,5 V6 i 2,2 dizel. Novi 4WD sistem sa elektronski kontrolisanim kvačilom (na osnovu brzine, pritiska na gas, ugla upravljača, uzdužnog ubrzanja ili G sile). Sistem pomoći pri spuštanju niz brdo i kretanju uz brdo: Kupci: zrelije porodice/porodice koje su napustila odrasla deca.
4. generacija 2013: Samo verzija sa 5 vrata sa jednom dužinom karoserije za sve zemlje. Ukupna dužina povećana za 23,5 cm u poređenju sa prethodnom verzijom sa kratkim međuosovinskim rastojanjem, odnosno smanjena za 5 cm u poređenju sa dugačkom verzijom. Kompletan asortiman motora: 2,0 i 2,5 benzinac i 2,0 i 2,2 dizel. Dinamični sistem kontrole obrtnog momenta pogona na 4 točka na osnovu brzine, pritiska na gas, ugla upravljača, uzdužnog ubrzanja ili G sile) nudi bolju kontrolu kod skretanja i sportski režim. Sistem pomoći pri spuštanju niz brdo i kretanju uz brdo: Kupci: zrelije porodice/porodice koje su napustila odrasla deca.
RAV4 je sada dostupan i sa 2,0 D-4D motorom i pogonom na 4 točka, uz cenu od 24.490 EUR.
PR Toyota Srbija
Pre nastanka RAV-a je postojala vitara, feroza ... RAV nije bio tvorac klase bessmisla
@moron,
Da kazemo da nije, ali je verovatno popularisao ovu klasu i izazvao reakciju kod ostalih proizvodjaca. Meni je druga generacija najomiljenija, sklad linija i proporcije su savrsene kod obe verzije.
I da, kad je RAV4 dosao na scenu, Suzuki je iz nekog razloga posustao kao i drugi proizvodjaci, verovatno misleci da ova klasa nema buducnost.
Sa tom razlikom što su Feroza i Vitara bili pravi terenci simpatičnog izgleda a RAV je bio samo ovo drugo , tako da mu se zato uzima da je rodonačelnik ove , što moron reče , besmislene klase auta
takozvani "terenac", a uradjen na platformi corolle ... bas je terenac, i jeep wrangler i land rover defender bi mu pozavideli
Ovi do sada su makar imali klirens.
A najnovija generacija... ne mozes ni na plocnik da je parkiras, unutra nista veci od Auris karavana...
U svakom slucaju, neces proci nista bolje ako podjes na skijanje ravom nego A4 Quattro karavanom.
@mile antena,
nesto si mi ljut i jako negativan danas.
snijeg i zima ti dosadili? :-)
@BiH_USA,
ma jok, samo su bucksi 9-43, plus zvezda izgubila od cedevite za vikend, pa nemam sta da slavim ... :)))
inace obozavam ovo vreme, raj na zemlji.
zima moze biti lijepa, ali ova je sve pretjerala ove godine.
cetvrta naj hladnija zima u istoriji michigan-a od kako se vodi statistika.
Sto se tice Rava, prosla generacija, 2008-o god, D-CAT motor, 2.2 dizel sa 177ks je prosao Kosutnjak van svih staza od Skojevskog do Brda. 6 ujutru, jos je drug bio pijan kao pedu, nije stedeo ni po gasu, ja sam se odusevio kuda smo izasli. Ali je to naravno smesno za ostale prave terence..
Autor mile antena 19 Feb 2014, 02:45
Po nasem ovdasnjem vremenu, igra Zvezda danas u 19:15 sa Niznjim za prvo mesto u grupi druge faze Evrokupa :)